בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 149 (250) 01/02/03

באוויר העולם

נא להכיר: משפחת טילט

שנתיים קשות עברו על פרויקט הטילט-רוטור הצבאי, ה-V-22. כעת נדמה כי הרעיון שבבסיסו, "טכנולוגיית הטרנספורמציה", זוכה לתחייה

אייל בירנברג

"טכנולוגיית הטרנספורמציה" היא הטכנולוגיה המאפשרת למטוס לסובב את הרוטורים הפונים מעלה ומשמשים אותו בהמראה ונחיתה אנכיות, כלפי כיוון הטיסה וכך להפוך ממסוק למטוס.
הפנטגון הגדיר לאחרונה את "טכנולוגיית הטרנספורמציה" כטכנולוגיה חשובה וברגע שעשה זאת, מאמינים גורמים רשמיים בממשל, כי העניין וההשקעה במטוסי הטילט-רוטור ירקיעו שחקים.
אותו עניין מתפתח במיוחד בקרב אלה אשר כבר עובדים על פרויקט ה-V-22. המעורבים בפרויקט הגו לאחרונה רעיון הנוגע לפיתוח משפחה שלמה של מטוסים מסוג זה. במכתב ששלח לאחרונה פול וולפוביץ', סגנו של תת-מזכיר ההגנה, לראשי הצבא, הוא ביקש מהם להסביר כיצד תתאים הטכנולוגיה הזו למטרות הכוח העתידיות שלהם.
"הצבא מעולם לא נשאל בעבר שאלה כזו", אמר איש תעופה צבאי ותיק למגזין האמריקאי "אוויאיישן וויק". "אני חושב שזו עדות לשינוי היחס כלפי 'טכנולוגיית הטרנספורמציה'. כעת הצבא צריך לחפש ולחשוב כיצד תתאים הטכנולוגיה לכוח שלו".
כמה זרועות בצבא האמריקאי, במיוחד כוחות המרינס ופיקוד הכוחות המיוחדים, חקרו את הנושא והמליצו על מקומות בהם נדרשת השקעה כספית נוספת כדי למקם את התוצאה בשדה הקרב.
"יש תכונה חזקה סביב משפחה של טילט-רוטורים", אמר קולונל דן שולץ, מנהל תוכנית ה-V-22 מטעם המרינס. "אנו חושבים שאנו זקוקים לשלושה סוגים שונים של מטוסים מהמשפחה", הוסיף.
הקונספט הראשוני לאותם שלושה סוגים כולל גירסת תקיפה עבור הנחתים, אשר כוללת מטוס טילט-רוטור חמוש. סוג נוסף הוא גירסת אימון הדומה למטוס ה-BA609 (הטילט-רוטור האזרחי של תאגיד "בל/אוגוסטה אירוספייס"). גירסה זו תשמש ללימוד עקרונות הטילט-רוטור להמראה ונחיתה אנכיות, לטרנספורמציה של הרוטורים תוך טיסה וללימוד ההמראה והנחיתה האנכיות של ה-JSF, המשתמש בטכנולוגיה דומה במובנים מסוימים. קונספט שלישי מדבר על מטוס תובלה גדול שיידע להמריא ולנחות אנכית, גודלו הפנימי כגודל מטוס ההרקולס. "בל" הציגה רעיון למטוס התובלה הכבד הכולל ארבעה רוטורים, במקום שניים הקיימים כיום.
"זהו העתיד", אומר שולץ. "אולם מדובר רק ברעיונות ויש הרבה תהליכי חשיבה בדרך כדי לשפרם ולהביאם לכדי מימוש".

עוד באותו מדור

ה"שנזו 4" נחתה בשלום

הטיסה שציפו לה רבים בסין, הטיסה הרביעית של חללית "שנזו", המריאה סוף סוף ב-29 בדצמבר ונחתה בחזרה ב-5 בינואר. היא שוגרה מג'יוקואן ב-16:40 על-פי שעון גריניץ' באמצעות כלי השיגור CZ-2F ונחתה ב-5 בינואר ב-11:16.
לאחר טיסת ה"שנזו 3" המוצלחת באפריל 2002, סין הודיעה בסיפוק כי בהיעדר בעיות חמורות, ה"שנזו 5" תישא בתוכה את הצוות הסיני הראשון לחלל ותהיה החללית הסינית המאוישת הראשונה. בכך תהפוך סין למדינה השלישית בעולם ששיגרה באופן עצמאי, במסגרת תוכנית חלל לאומית, רכב חלל מאויש. סין גם הודיעה שאין בכוונתה לעכב את הפרויקט בשל תאונת מעבורת ה"קולומביה" האמריקאית.
ה"שנזו 4" השאירה את מודול המסלול שלה במסלול סביב כדור-הארץ, שם יפעל כלווין עצמאי במשך ששת החודשים הקרובים ויערוך תצפיות על כדור-הארץ - חלק מההערכות מדברות גם על תצפיות צבאיות - תצפיות מדעיות וניסויים שונים

ה"ציפור האדומה" המריאה

הסוכנות למחקרים ביטחוניים מתקדמים (DARPA), חיל-האוויר האמריקאי ו"בואינג" החלו בטיסות ניסוי של האב-טיפוס השני של מל"ט הקרב, ה-X-45A