יומן ארועים

Bookmark and Share
מערך ותיק, שם חדש, והרבה תכניות לעתיד פורסם בתאריך 03.05.2016
תגיות: כלי-טיס מאוישים מרחוק , מערך הכטמ"ם , "איתן" , "כוכב" (הרמס 900) , הרמס 450 , "שובל" (הרון 1)
"כוכב", "שובל", "הרמס 450" ו"איתן": כולם ייקראו מעכשיו "כלי-טיס מאוישים מרחוק", או בקיצור – כטמ"מים. מאחורי המטוסים המתקדמים והמבצעיים עומדים מפעילים ומטיסי חוץ מוכשרים שמדי יום לוקחים חלק במשימות שרק על חלקן הקטן אתם שם בבית יודעים
אילון טוהר ונדב שחם

נא לשנן: כטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק). בחיל-האוויר פועלים כבר עשרות שנים מטוסים הפועלים בשלט רחוק, ומדינת ישראל נחשבת למובילה עולמית בתחום. מטוסים אלה היו ידועים עד לאחרונה ככלי-טיס בלתי מאוישים (כטב"מים), אך למעשה הם מאוישים מרחוק על-ידי צוותי מפעילים מיומנים הפועלים מסביב לשעון בשגרה ובחירום. השם החדש בא לתת דגש רב יותר לגורם האנושי העומד מאחורי הפלטפורמות המתקדמות.

רבות ממשימותיו של המערך מסווגות, אך הכטמ"מים נחשבים לכלי-טיס מובילים בשדה הקרב המודרני ומבצעים ליווי וסיוע לכוחות קרקעיים מהאוויר, הכוונה של מסוקים ומטוסים למטרה, מתן חוזי בזמן אמת ואיסוף מודיעין מכל הגזרות לצורך בניית בנק המטרות של חיל-האוויר.


השם החדש נותן דגש רב יותר לגורם האנושי העומד מאחורי הפלטפורמות המתקדמות | תמונת ארכיון

מפעילי הכטמ"ם החלו את דרכם כחניכים בקורס הטיס, ורק אלה שעזבו את הקורס לאחר יותר משנה מתחילתו משתלבים בקורס מפעילי הכטמ"ם ולומדים לתפעל את כמה מהמטוסים המתקדמים של החיל ולפעול מסביב לשעון על-מנת להגן על ביטחון המדינה, כשלגופם סרבלים ירוקים והם לוקחים חלק מלא בשדה הקרב מתוך הקרונות המשוכללים. בקרון המפעילים יושבים מפקד המשימה האחראי על ההטסה, הניווט, הקשר עם גורמי החוץ וקבלת ההחלטות בזמן אמת כשלצדו מפעיל נוסף האחראי על תפעול מערכות המטוס. בנוסף על הטסתו של הכטמ"ם בשלב ההמראה והנחיתה אחראיים מטיסי חוץ, חיילים בחובה המאותרים ברובם כמטיסי טיסנים חובבים, ועוברים קורס אינטנסיבי בן כשנה בפלמחים. עבודתם מתפרסת על פני כל שעות היממה, כשמערך הכטמ"ם נחשב למערך המבצעי ביותר והוא מוביל במספר שעות הטיסה שלו.


מערך הכטמ"ם נחשב למערך המבצעי ביותר בחיל והוא מוביל במספר שעות הטיסה שלו | תמונת ארכיון

מערך העתיד
מגמת התעצמותם של הכטמ"מים חובקת עולם. ארצות הברית מובילה את המהפכה על רקע מעורבותה הצבאית באפגניסטן ובעיראק, תעשיות ביטחוניות אירופאיות משקיעות בפיתוחים חדשים גם כן ואף מדינות שאינן נחשבות לחלק מהעולם המערבי מרחיבות את יכולותיהן ורוכשות מטוסים מאוישים מרחוק משלהן. לפי ההערכות, הכטמ"מים צפויים להחליף את המטוסים המאוישים בעתיד, כשנוסף על טכנולוגיה ההולכת ומתפתחת, הם טומנים בחובם גם יתרון כלכלי ויכולת לבצע משימות רבות מבלי לסכן חיי אדם.

ישראל נחשבת למוקד ידע עולמי והכטמ"מים בשירותה מיוצרים על-ידי תעשיות ביטחוניות כחול לבן, ובנוסף היא מארחת חילות-אוויר זרים במסגרת קורסים והכשרות בינלאומיים.


ישראל נחשבת למוקד ידע עולמי בנושא והכטמ"מים בשירותה מיוצרים על-ידי תעשיות ביטחוניות כחול לבן | תמונת ארכיון

חיל-האוויר מקדיש מאמצים ומשאבים רבים על-מנת להמשיך במגמת התפתחותו של המערך. רק בשנה האחרונה נקלט בחיל-האוויר כטמ"ם חדש, ה"כוכב" (הרמס 900), והצטרף למשפחת ה"הרמס" שתחת כנפיה פועלים מטוסי ה"הרמס 450" הנחשבים לשיאני שעות הטיסה בחיל. חיל-האוויר מפעיל גם את ה"שובל" (הרון 1) ואת ה"איתן" (הרון TP), ובשנים הקרובות מערכים אלה צפויים לקלוט יכולות וסד"כ (סדר כוחות) חדשים לשורותיהם. בבסיס פלמחים נמצאת טייסת מאמנים קרקעיים שבה מתאמנים מפעילי הכטמ"ם והיא צפויה להתרחב ולקלוט מאמנים חדשים לכלל הפלטפורמות במערך.


בשנה האחרונה נקלט כטמ"ם ה"כוכב" החדש והמערך צפוי להמשיך להתפתח | תמונת ארכיון