יומן ארועים

Bookmark and Share
דור חדש של מכונאים מוטסים בחיל פורסם בתאריך 14.07.2016
תגיות: מכונאים מוטסים , בסיס פלמחים , קורסים והכשרות , מערך המסוקים
קורס מכונאים מוטסים מספר 36 הגיע אמש לסיומו. לכבוד האירוע אתר חיל-האוויר מציג את השינויים המתרחשים בעולמם של אלה המצויים בקצה השרשרת בקרב אוכלוסיית צוות עזר אוויר, המהווים חלק אינטגרלי וחיוני בכל משימות מערך המסע"ר
ורד תללה ונדב שחם

קורס מכונאים מוטסים מספר 36 הגיע אמש לסיומו ובוגריו הצטרפו באופן רשמי למערך מסוקי הסער (מסע"ר) בחיל-האוויר. בעוד שמערך כלי-הטיס המאוישים מרחוק (כטמ"ם) הולך וצובר תאוצה, לא מעט גורמים בחיל מעריכים שבטווח הנראה לעין משימת החילוץ והפינוי המוטס תבוצע על-ידי בני אדם. טענה זו מתחזקת עוד יותר כשמביטים במתחולל בעולמם של המכונאים המוטסים שככל שנוקפות השנים משימותיהם ותפקידם מקבלים נתח משמעותי יותר בפעילות המערך. 

"אתם מסיימים היום קורס מאתגר ודרך ארוכה, שהכשירה אתכם להיות מכונאים מוטסים בטייסות מסוקי הסער של חיל-האוויר", אמר בטקס מפקד בסיס פלמחים, תא"ל נמרוד. "בעוד רגע קט, עם הישמע הסירנה הבסיסית, תמהרו אל מסוק הכוננות, תכינו את תא המטען ותמריאו אל הלא נודע; היא משימתכם המבצעית הראשונה".


קורס מכונאים מוטסים מספר 36 הגיע לסיומו. "אתם מסיימים היום קורס מאתגר ודרך ארוכה" | צילום: מור צידון

לאחר "צוק איתן": שינויים בעבודת המכונאים המטוסים
היום יותר מתמיד קיימת הבנה מלאה לגבי חיוניותו של המכונאי המוטס, הלוקח חלק אינטגרלי מצוות המסוק ובלעדיו אף גיחה לא תוכל לצאת לפעול, בכלל המשימות המבצעיות של מערך המסע"ר. "מהבוגרים המצטרפים היום למשפחת הלוחמים בצה"ל, אנו מצפים לרף גבוה במיוחד", הוסיף תא"ל נמרוד. "להיות נחושים וחותרים להשלמת המשימה, להיות אנשי צוות מסורים שניתן לסמוך עליהם בכל עת. להתבלט כבני אדם ערכיים על הקרקע ובאוויר. להיות מכונאים מוטסים הנותנים דוגמה אישית ומהווים דמויות לחיקוי בעבור הדור הצעיר במערך".

המכונאי המוטס הינו איש צוות עזר אוויר, הנכלל בצוות המסוק לצד הקברניט וטייס המשנה, שלמעשה חובש שני כובעים: מצד אחד הוא משמש כאיש צוות עזר האמון על הפעלת מערכות המשימה, תפעול תא המטען והמערכות בתא הטייס, ועל זיהוי תקלות וסיווגן תוך כדי טיסה. כמו כן, הוא אחראי על העמסת, הושבת והורדת הלוחמים, הנוסעים והפצועים אל המסוק וממנו, ומסייע לצוות בניקוי משטחי נחיתה. מצד שני, המכונאי המוטס הוא איש מקצוע טכני המאומן בטיפול בתקלות המסוק, בביצוע סבב אחזקה ובדיקות כתנאי להמשך המשימה, גם כאשר המסוק מחוץ לבסיס האם.

לאור תפקידם המגוון והחשיבות הרבה של המכונאים המטוסים בפעילות המערך בשגרה ובחירום, חלו לא מעט שינויים בעולמם במטרה לייעל את עבודתם. מבצע "צוק איתן" השפיע עמוקות על עבודת המכונאים המוטסים, עד כדי שינוי שיטת העמסת הפצועים במסוק ה"ינשוף" (בלאק-הוק). "במסגרת המבצע הבנו שהשיטה שלפיה פעלנו עד אותה נקודת זמן, בה העלנו את הפצועים מצד שמאל של המסוק, צריכה להשתנות", סיפר רס"ן אייל, מפקד קורס מכונאים מוטסים שנערך בבסיס פלמחים. "הגענו למסקנה כי נכון יותר להעלות את הפצועים אל המסוק מצד ימין, מכיוון שהטייס השולט בהגאים יושב בצד ימין של המסוק וכך נמצא בקשר עין עם הכוח המחלץ, דבר התורם ליעילות ביצוע המשימה".

שינויים נוספים התרחשו גם בעולמם של המכונאים המוטסים במסוקי ה"יסעור" (CH-53). דוגמא לכך הינה הגדלת היקף פעילותם בתא הקדמי של המסוק, שלפני השינוי הייתה מזערית. "כיום פעילותו של המכונאי המוטס בתא רבה", ציין רס"ן אייל. המכונאי אחראי בין היתר על תדרי הרדיו, הורדת הגלגלים, הנעת מנוע עזר ואף השלכת בידונים בחרום.


מבצע "צוק איתן" הוביל לשינוי, לייעול ואף להגדלת היקף עבודתם של המכונאים המטוסים | צילום: מור צידון

תרומה למדינה והצלת חיי אדם
לאחר ששירתו כמכונאי קרקע במשך תקופה ולקחו חלק בקורס שאורכו שמונה חודשים, ארבעה מכונאים מוטסים טריים הצטרפו אמש למערך המסע"ר. "בקצה של כל משימה אליה ממריאים מסוקי הסער, נמצא המכונאי המוטס שמוודא שהמשימות מתבצעות באופן חלק", אמר רס"ן אייל. 

עתה נדרשים המסיימים למלא את שלל משימותיהם באחריות ובמסירות. "בקורס אתה מקבל את הכלים כדי להתמודד עם התפקיד, ואני מאמין שעם הזמן והניסיון נצליח לבצע את המשימות ביתר דיוק", העיד רס"ל שי, שסיים אמש את הקורס ושירת כטכנאי בטייסת "מובילי הלילה" במשך תשע השנים האחרונות וכעת חוזר אליה כמכונאי מוטס. "מה שדחף והניע אותי לצאת לקורס הוא הרצון לתרום למדינה ולעשות תפקיד משמעותי מאוד. כחלק מהתפקיד שלי בטייסת ביצעתי בדיקות על הקרקע כדי להבטיח שהמסוק מוכן להמראה, אבל תמיד רציתי להיות גם זה שעולה על המסוק בדרך למשימות שלו באוויר".

"במבצע 'צוק איתן' זכור לי מקרה בו הכנתי מסוק לקראת גיחה מבצעית, שלאחר כמה דקות המריא לעבר המשימה ברצועת עזה. לאחר זמן מה צפיתי בחדשות וראיתי את המסוק נוחת בבית-החולים 'סורוקה' עם פצועים מהלחימה. אז התחזקה בי התחושה שאני רוצה להיות חלק אינטגרלי מצוות המסוק המחלץ, במיוחד במקרים מהסוג הזה", נזכר רס"ל טל מטייסת "דורסי הלילה", שקיבל אמש את סיכת המכונאי המטוס. 

"מה שמשך אותי לתפקיד המכונאי המוטס הוא ערך חיי האדם, המחשבה שיש מי שזקוק לעזרה ואנחנו נגיע עם המסוק לחלץ ולפנות אותו, על כן תפקיד המכונאי המוטס בעל ערך חשוב", הוסיף סמ"ר דניאל מטייסת "החרב המתהפכת" שסיים את הקורס גם כן.


"בקצה של כל משימה אליה ממריאים מסוקי הסער, נמצא המכונאי המוטס שמוודא שהמשימות מתבצעות באופן חלק" | צילום: מור צידון

ממסוק הקרב אל מסוק הסער
סמ"ר בוריס הינו המכונאי המוטס הראשון בהיסטוריה של חיל-האוויר שהגיע מעולם התחזוקה של מערך מסוקי הקרב. עקשנותו הרבה גרמה לו להתקבל לקורס, לצלוח אותו ואף לסיימו בהצטיינות. "זה עניין של חיים ומוות באוויר", הוא שיתף. "אם לא נעשה את מה שנדרש מאתנו זה יכול להוביל להתרסקות המסוק כך שאחריותנו רבה".

ואכן כך - לא פעם המכונאים המוטסים מונעים מקרי בטיחות באוויר. דוגמא מובהקת לכך היא הקריאה בקשר על-ידם: "זנב נקי", המאשרת שמשטח הנחיתה מאפשר לנחות בבטחה. "המכונאי המוטס נדרש לסרוק את תא השטח ולוודא כי אין עצמים המפריעים לנחיתה. הוא יודע לעמוד את גודל המסוק וכך הוא יכול לתת לטייס אישור לנחות", פירט מפקד הקורס. "המכונאי המוטס צריך להיות ערני כל זמן הטיסה. יש לא מעט מקרים בהם הוא שם לב לדברים קריטיים שמתרחשים בסביבה. זוג העיניים שלנו הם עזר לעיניהם של הטייסים היושבים בתא הקדמי".