יומן ארועים

Bookmark and Share
"את הזיק בעינכם אי אפשר לפספס" פורסם בתאריך 09.11.2016
תגיות: אנשי צוות-אוויר , טקסים , ותיקי החיל
25 שנים לאחר שסיימו את קורס-הטיס, נפגשו אנשי צוות-האוויר מקורס 123 ו-124 פעם נוספת וקיבלו את "כנפי הכסף" ממפקד חיל-האוויר. כשפניהם אל העתיד, נזכרו הבוגרים בחוויות מהעבר, ברגעים הגדולים ובחברים שהיו ואינם עוד
זהר בונה

בפעם האחרונה שעמדו על רחבת המסדרים וקיבלו את כנפי-הטיסה ממפקד חיל-האוויר הם היו בשנות ה-20 לחייהם. היום, פחות צעירים אבל עם הרבה ניסיון, עמדו שוב זה לצד זה בוגרי קורס-טיס 123 ו-124, וקיבלו את "כנפי הכסף" ממפקד החיל, אלוף אמיר אשל. 

"החיל שלנו, שלכם, של כולנו, חזק היום יותר מאי פעם בזכות השרשרת האנושית הנפלאה הזאת", אמר אלוף אשל. "עם התחזקות חיל-האוויר גדלה הציפייה מאיתנו לשמור על בטחון המדינה וגדלה האחריות שבידנו, אך יש תחושת בטחון אדירה כשאני מסתכל עליכם. את הזיק בעיניים אי אפשר לפספס".

בין אנשי צוות-האוויר שקיבלו היום את הכנפיים המציינות 25 שנות שירות, ניתן היה למצוא גם חלק מדמויות המפתח בהפעלת הכוח המבצעי של חיל-האוויר כיום: מפקד בסיס חצרים, תא"ל אבשלום ומפקד בסיס פלמחים, תא"ל נמרוד, שסיימו ביחד את קורס-הטיס והיום מאיישים תפקידי פיקוד בכירים בחיל זה לצד זה, וכן אל"ם פלג, שהיה עד לאחרונה מפקד בסיס רמון. בנוסף שלושה ממקבלי "כנפי הכסף" המריאו אל עבר יבשות אחרות ונמצאים בשליחות צה"ל ברחבי העולם, ביניהם הנספח האווירי בוושינגטון, אל"ם שי, ונספחי צה"ל בהודו ובפולין, אל"ם זאב ואל"ם ג'.


"החיל שלנו, שלכם, של כולנו, חזק היום יותר מאי פעם בזכות השרשרת האנושית הנפלאה הזו" | צילום: סליה גריון

עניין משפחתי
עבור חלק ממקבלי הכנפיים זו לא הייתה הפעם הראשונה שנכחו בטקס מסוג זה. כבר בהיותו ילד קטן, הגיע סא"ל (מיל') סער לאירוע לקבל עם אביו את "כנפי הכסף", לאחר שהשלים חצי יובל של שירות. "זה היה נראה לי כמו אירוע של אנשים מבוגרים ורציניים, והיה רחוק ממני מאד. עכשיו, אני יודע שגם בגיל 45, אנחנו עדיין מתנהגים קצת כמו ילדים". מאז אותו אירוע הספיקו אביו, סא"ל (מיל') אריה לקבל גם את "כנפי הזהב", ואחיו אל"ם (מיל') שיר, לקבל את "כנפי הכסף". "אני מרגיש כאילו רק אתמול סיימתי את קורס-הטיס ואני לא מאמין שהיום הגיע תורי לעמוד במעמד זה". 

כאשר סיים את קורס-הטיס, השתבץ סא"ל (מיל') סער בטייסת "מגע הקסם", טייסת מסוקי קרב שהפעילה את מסוק "להטוט" (MD-500 דיפנדר), ולאחר שנתיים עשה הסבה למטוסי אפאצ'י, עליהם טס עד היום. במהלך השנים עבר לטייסת "הצרעה" והיום הוא משלים 23 שנות טיסה על מסוקי האפאצ'י. "היה לי העונג להיות במערך מסוקי הקרב בתקופה סוערת ומרתקת", סיפר סא"ל (מיל') סער. "לקחתי חלק במבצעים בדרום לבנון וגם במבצעים כמו 'צוק איתן' ו'עמוד ענן', כולל במבצעים מיוחדים".

לצד האירועים המבצעיים הרבים בהם השתתף, אשר היו יכולים למלא שורות שלמות, החלק המשמעותי ביותר עבורו הוא האנשים. "חבורה של אנשים מהסוג הזה לא מצאתי בשום מקום אחר - שהם גם מקצוענים וגם חברים טובים. מספיק לראות את ההתרגשות שלהם מהטקס היום ומכל מפגש כזה או אחר כדי להבין את זה".


"אני מרגיש כאילו רק אתמול סיימתי את קורס-הטיס ולא מאמין שהגיע תורי לעמוד במעמד זה" | צילום: גיא אשש

שמחה מהולה בעצב
ההתרגשות הייתה בשיאה והם עלו בזה אחר זה על במת האודיטוריום כדי לקבל את הכנפיים הכסופות, מאושרים ומלאי גאווה. רק דבר אחד היה חסר: חבריהם מהקורס שהיו ואינם עוד, רס"ן יונתן בגין ז"ל, רס"ן ניסן שלו ז"ל ורס"ן אורי קולטון ז"ל.

רס"ן ניסן שלו ז"ל נפל באוגוסט 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, כאשר מסוק ה"יסעור" (CH-53) שעליו טס נפגע מטיל שנורה על ידי כוחות חיזבאללה. רס"ן שלו נהרג יחד עם ארבעת אנשי הצוות הנוספים שהיו במסוק. בשנת 1996 בראיון לעלון הקיבוץ עברון בו גדל סיפר על שירותו הצבאי: "למדתי להכיר את היכולות שלי, לקבל החלטות ולתפקד במצבי לחץ, להפעיל ולפעול בצוות עם אנשים, להתמיד בביצוע משימות".

רס"ן יונתן בגין ז"ל, טייס מטוס "ברק" (F-16 C/D), נהרג בתאונת אימונים במרץ 2000 יחד עם הנווט סרן ליאור הררי ז"ל. "מנהיג מלידה, ויכול היה להגיע רחוק בחיל-האוויר", אמרו עליו חבריו. "היו לו יחסי אנוש טובים, יכולת ארגון וניהול, והרבה חוכמה וכשרון".

רס"ן אורי קולטון נהרג במרץ 1998, כאשר ביצע אימון תקיפה באזור שכם. במהלך הטיסה אבד הקשר עם מטוס ה-F-15 אותו הטיס והמטוס הנמיך את גובה הטיסה והתנגש באנטנה שהוצבה על פסגת הר ענבל. רס"ן קולטון והנווט סרן אורי מנור נהרגו במקום.

"התרומה שלכם לחיל-האוויר, לדמותו ולרוחו, והתרומה שלכם לבטחון המדינה היא תרומה שבעיניי לא תסולא בפז", סיכם מפקד חיל-האוויר. "אני לא מכיר עוד הרבה מקומות בצה"ל שבהם מתכנסים אחרי 25 שנים למפגש מחודש, וזה אומר הרבה עלינו, על משפחת חיל-האוויר".


בוגרי קורס-טיס 123. לאחר 25 שנות טיסה הם נפגשו שוב וקיבלו את "כנפי הכסף" | תמונת ארכיון