יומן ארועים

Bookmark and Share
"אדיר" בישראל: דור חדש בחיל פורסם בתאריך 12.12.2016
תגיות: אדיר (F-35I) , בסיס נבטים , טקסים
מטוסי ה-F-35 הישראליים הגיעו ליעדם: זוג מטוסי ה"אדיר" הראשונים נחתו בבסיס נבטים והביאו לקפיצת דור בעולם מטוסי הקרב בחיל-האוויר. מחר הם כבר ימריאו לטיסה הראשונה ובדצמבר 2017 יקבלו כשירות מבצעית. "היום מהפכת הדור החמישי יוצאת לדרך"
זהר בונה

לאחר ציפייה ממושכת, הכנות ועבודה רבה, זוג מטוסי ה"אדיר" (F-35I) הראשונים נחתו היום בביתם החדש בבסיס נבטים. טקס הנחיתה, שנדחה במספר שעות בעקבות תנאי מזג-אוויר קשים באיטליה ובשל מגבלות בטיחות אמריקאיות, נערך במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, מפקד חיל-האוויר אלוף אמיר אשל וראשי התעשיות הביטחוניות השותפות לתהליך. כמו כן נכחו בטקס מזכיר ההגנה של ארצות הברית אשטון קרטר, שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו, מנכ"לית "לוקהיד מרטין" מרילין היוסון ונציגים זרים ממדינות רבות.

"היום מהפכת הדור החמישי יוצאת לדרך. ה'אדיר' עומד להפוך למאיץ רב עוצמה לחיל-האוויר כולו", אמר מפקד חיל-האוויר. "אנו מתכוונים למנף את היכולת המערכתית לשיאים חדשים בהתקפה ובהגנה. הכוח האווירי יהיה קטלני הרבה יותר, משולב ורלוונטי מתמיד".


ראובן (רובי) ריבלין ואלוף אמיר אשל מדביקים את רונדל חיל-האוויר על מטוס ה"אדיר" | צילום: מור צידון

"בניין עוצמתנו הצבאית שלנו מקבל היום תוספת כוח משמעותית ביותר. טייסי ומטוסי ה'אדיר' יוכלו לפעול בכל זירה, קרובה יותר או קרובה פחות", קבע ראש הממשלה. "מטרתנו להשיג עליונות אווירית בכל זירה - באוויר, בים, ביבשה ובתחום הסייבר. אנו בונים עוצמות ומשחיזים יכולות בהגנה, בהתקפה, בהרתעה ובהכרעה. מטוסי ה'אדיר' יעצימו את כל היכולות הללו". נשיא המדינה הוסיף: "המטוס הזה יחתוך את האוויר ויחצה את השמיים גבוה יותר ורחוק יותר מאי פעם".


"אנו בונים עוצמות ומשחיזים יכולות בהגנה, בהתקפה, בהרתעה ובהכרעה. מטוסי ה'אדיר' יעצימו את כל היכולות הללו" | צילום: מור צידון

על הקשר בין ישראל לבין ארצות הברית אמר מזכיר ההגנה של ארה"ב: "ישראל היא הידידה הראשונה והיחידה שכרגע מטיסה את המטוס באזור, וזה כבוד בשבילי להיות כאן ולציין את הכניסה של ה'אדיר' לישראל. זהו מטוס אידיאלי לשיתוף פעולה בין צבאות, מה שיאפשר לנו לעבוד בשת"פ צמוד יותר מאי פעם. יחד אנו נשלוט בשמיים".


"המטוס יאפשר לנו לעבוד בשת"פ צמוד יותר מאי פעם. יחד נשלוט בשמיים" | צילום: מור צידון

שילוב בין אדם למכונה
זוג מטוסי ה"אדיר" שנחתו היום הנם הראשונים מבין 50 המטוסים שסוכמה רכישתם עד כה. הם מכניסים את חיל-האוויר אל עבר הדור החמישי ומהווים קפיצת מדרגה משמעותית. המטוסים מביאים עמם יכולות אשר לא נראו לפני כן במדינת ישראל, כמו יכולת היתוך מידע וחמקנות, ומצוידים במערכות מתקדמות שאינן נמצאות במטוסי הקרב הנוכחיים של החיל. כמו כן הם מכניסים לחיל-האוויר תפיסות חדשות בתחומים רבים, ביניהם העולם הלוגיסטי, עולם האימונים ועולם ההדרכה, כאשר כלי משמעותי שבעזרתו יתרגלו הטייסים יהיה הסימולטור. בחיל מספרים כי השאיפה היא ש-50 אחוז משעות הטיסה ב"אדיר" יתבצעו עליו.

"מהיום יתחיל מפגש מרתק בין אדם למכונה, בין הטייסים והמתחזקים המעולים שלנו לקדמת הטכנולוגיה התעופתית", קבע אלוף אשל. "המטוס יהפוך ליותר כחול לבן באופן הפעלתו ומערכותיו. כל 'אדיר' יהיה מכונת תקיפה כבירה, מרכז מידע ושליטה, שיפעל מול איומים מסוכנים באופן מוצלח ושונה לחלוטין מהמוכר עד כה".


"כל 'אדיר' יהיה מכונת תקיפה כבירה שיפעל מול איומים מסוכנים באופן מוצלח ושונה לחלוטין מהמוכר" | צילום: מור צידון

"המטוס לבדו, מתוחכם ומשוכלל ככל שיהיה, לא יביס את שדה הקרב העתידי. אתם הרוח המפעמת מתחת לכנפיו, אתם האדם המנצח את המערכה", אמר נשיא מדינה, וראש הממשלה הוסיף: "ישראל נוסקת מעלה לגבהים חדשים וכשהטייסים שלנו במטוסי ה'אדיר' יגביהו עוף, נתבונן עליהם בגאווה".


"המטוס לבדו לא יביס את שדה הקרב, אתם האדם המנצח את המערכה" | צילום: מור צידון

מהטיסה הראשונה ועד לפעילות המבצעית
שש שנים אחרי שנחתם ההסכם לרכישת מטוסי החמקן ושנה וחצי אחרי שהוקמה טייסת "נשר הזהב" אשר קולטת אותם, הגיעו המטוסים ארצה. עד כה למדו אנשי הטייסת - הטייסים, צוותי הקרקע ואנשי המודיעין והמבצעים - את המטוס המתקדם, במטרה להפוך אותו למבצעי כבר בדצמבר 2017. "מפקד חיל-האוויר שם לנו יעד - טיסה ראשונה כבר מחר, ואנחנו בהחלט מתכוונים לעמוד בו", סיפר סא"ל יותם, מפקד טייסת ה"אדיר" הראשונה. "עלינו לעבור במהירות מהאווירה המרגשת אל תוך עבודה מבצעית כדי לעמוד בלוח הזמנים".


כעת יעבדו אנשי הטייסת על התאמת פעילות המטוס לאופיו של חיל-האוויר ולזירה הנוכחית | צילום: מור צידון

בשנה הקרובה עתידה הטייסת לבצע טיסות ניסוי רבות וטיסות אימונים, כדי להבין כיצד לייעל את פעילות המטוס ולהתאימה לאופיו של חיל-האוויר ולזירה הנוכחית. במקביל ימשיכו בחיל להכשיר אנשי צוות-אוויר נוספים על המטוס ולפתח את יכולותיהם של הפועלים באוויר ועל הקרקע. "תחילה נוודא כי אנחנו נותנים את המעטפת הבטיחותית המתאימה לפעילות המטוס, נכשיר את עצמנו ונפתח תורות לחימה", שיתף סא"ל יותם. "רק לאחר שהמטוס ייבדק לעומק ואנו נרגיש מוכנים, נצא לפעילות מבצעית".