יומן ארועים

Bookmark and Share
חיל-האוויר נפרד ממטוס ה"נץ" פורסם בתאריך 26.12.2016
תגיות: בסיס עובדה , נץ (F-16)
36 שנים של פעילות מבצעית והדרכתית הסתיימו הבוקר כאשר מטוסי ה"נץ" נחתו מטיסתם ודוממו את המנועים בפעם האחרונה. חיל-האוויר נפרד מראשון מטוסי מערך ה-F-16 המותיר אחריו עבר מפואר ומשאיר עתיד מבטיח. "ה'נץ' הוא לא עוד חפץ דומם - יש לו נשמה"
עדן ביטון

אומרים להתראות: חיל-האוויר נפרד היום ממטוס ה"נץ" (F-16A\B) המסיים את פעילותו בחיל לאחר 36 שנות שירות. בטקס מרגש שהתקיים בבסיס עובדה הודממו מנועיו של ראשון מטוסי מערך ה-F-16 בחיל, אשר הותיר אחריו הישגים מפוארים, ידע רב ואינספור זיכרונות. "לפני מספר רגעים נחת ה'נץ' מטיסתו האחרונה לאחר 36 שנות טיסה", אמר אל"ם איתמר, מפקד בסיס עובדה. "אנו נפרדים היום ממטוס מצוין הנדמה כי נוצר ביד אמן, מטוס המתאים לייעודו כמו כפפה ליד". 

"היום אנו חותמים את הפרק האחרון של מטוס ה'נץ' בחיל-האוויר", הוסיף סא"ל אודי, מפקד טייסת "הדרקון המעופף" שהטיסה את ה"נץ" בשנותיו האחרונות בחיל. "רק מי שנגע במטוס, רק מי שזכה שהמטוס הזה ייגע בו, יודע שה'נץ' הוא לא עוד חפץ דומם - יש לו נשמה".


לאחר 36 שנים נפרד חיל-האוויר מה"נץ". "מטוס מצוין הנדמה כי נוצר ביד אמן" | צילום: מור צידון

המטוס ששינה את פני המזרח התיכון
ארבעת מטוסי ה"נץ" הראשונים נחתו בבסיס רמת-דוד ב-2 ביולי 1980. חודשים ספורים לאחר הגעתו, הוא כבר הספיק לרשום הישג משמעותי: הפלת בכורה עולמית למטוס. ההפלה ההיסטורית קרתה באפריל 1981 כשתא"ל (מיל') רפי ברקוביץ' הפיל מסוק מי-8 סורי.

מאז אותה הפלה ועד ימים אלה הספיק ה"נץ" לבצע משימות רבות ולהשתתף באינספור מבצעים, כאשר מלחמות לבנון, "ענבי זעם", "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן" הם רק חלק מפעולות החיל בהן לקח ה"נץ" חלק. למעשה, במשך 35 השנים בהן היה המטוס מבצעי הוא ביצע 474,000 גיחות, 335,000 שעות טיסה, ו-13,000 גיחות מבצעיות. "בדפי ההיסטוריה יירשם מטוס ה'נץ' כמטוס ששינה את פני המזרח התיכון", אמר מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל, בטקס לציון סגירת הפרק המבצעי ו-35 שנות "נץ".


במהלך שנות שירותו ביצע ה"נץ" 13,000 גיחות מבצעיות ולקח חלק במערכות רבות ובמבצעים מגוונים | צילום: מור צידון

"הישג אסטרטגי הנשמר לדורות"
התקיפה הידועה ביותר של מטוס ה"נץ" היא תקיפת הכור בעיראק במסגרת מבצע "אופרה", המהווה אבן דרך משמעותית בתקופת פעילותו של ה"נץ" בפרט ובהיסטוריה של חיל-האוויר הישראלי בכלל. בקיץ של שנת 1981, שנה בלבד לאחר שנחתו מטוסי ה"נץ" בארץ, הם השתתפו במבצע. בראיון לבטאון חיל-האוויר סיפר אלוף (מיל') עמוס ידלין, אז סגן מפקד טייסת F-16 ואחד משמונת טייסי הקרב שהשתתפו במבצע "אופרה", על הקושי העצום בעת התקיפה: "האזור של הכור היה מוגן על-ידי סוללות טילים רבות שהובאו לשם אחרי שהאיראנים ניסו לתקוף אותו בינואר 1981. חיל-האוויר מעולם לא טס לתקיפה בטווח רחוק כל-כך וה'לג' האחרון היה באזור שטוח רווי בקווי מתח גבוה שבו הגילוי שלנו על-ידי ההגנה האווירית העיראקית היה וודאי".

למרות הקושי הרב, ברור לכל כי תקיפת הכור הייתה אחד ההישגים המרשימים ביותר בתולדות חיל-האוויר וכי הצלחתה תיזכר לדורות. "אני חושב שהמבצע הזה הוא ההוכחה הטובה ביותר לצורך של ישראל בחיל-אוויר חזק ואיכותי, יצירתי ונועז", הוסיף אלוף (מיל') ידלין. "לפנינו דוגמה כיצד באמצעות גיחה טקטית אחת של שמונה מטוסי תקיפה ושישה מטוסי יירוט חיל-האוויר הגיע להישג אסטרטגי התקף ונשמר לאורך שנות דור".


כשנה לאחר שהגיעו ארצה השתתפו המטוסים במבצע "אופרה". "ההוכחה הטובה ביותר לצורך של ישראל בחיל-אוויר חזק ואיכותי" | צילום: מור צידון

מכשיר את דור העתיד
לצד הפעילות המבצעית רבת ההישגים הנזקפת לזכות מטוסי ה"נץ", אין לשכוח את פעילותו בתחומי ההדרכה וההכשרה, שכן על-אף גילו הוותיק מעידים אנשי החיל כי מדובר במטוס פשוט ונוח להטסה. מטוסי ה"נץ" מחזיקים בקורות חיים הכוללים גם את הכשרת טייסי ונווטי הקרב בקורס האימון המבצעי (קא"מ) ובקורס האימון המבצעי המתקדם (קאמ"מ), אליהם מגיעים אנשי צוות-האוויר הצעירים עם תום קורס-הטיס.

כיום, ממלא את תפקידו מטוס ה"לביא" (M-346) שנחת בארץ לפני כשנתיים ונכנס לשירות בטייסת מתקדם קרב בבית-הספר לטיסה ובטייסת "הנמר המעופף" השוכנת בבסיס חצרים. "בשנות ה-2000 'ברקים', 'רעמים' ו'סופות' עומדים בחזית הפעילות המבצעית של החיל", סיפר סא"ל אודי. "ה'נץ' לקח צעד אחורה בפעילות המבצעית אבל מצא דרך להמשיך ולתת - הוא הכשיר את דור הטייסים העתידי".


המורה של הטייסים: ה"נץ" שימש להכשרת טייסי ונווטי הקרב הצעירים של החיל בזמן הקא"מ והקאמ"מ | צילום: רס"ן עופר

שעת פרידה: כמו נס פך השמן
ה"נץ" אמנם פושט את המדים ומסיים את שירותו, אך נדמה כי השפעתו תיראה עוד שנים רבות בחיל משום שהאנשים שהתחנכו וטסו עליו ממשיכים לשרת. "בערב הנר השלישי של חנוכה אנו נפרדים מה"נץ" וזה מתאים מאד, כי הטייסת הזו היא כמו נס פך השמן בו מסופר שכד השמן שהיה מיועד ליום אחד האיר במשך שמונה ימים שלמים", השווה רס"ן איציק, סגן מפקד טייסת "הדרקון המעופף". "אנו מעט אנשים ומעט אמצעים, אך יש כל כך הרבה הישגים וכל כך הרבה עשייה".

לא רבים היו ערים לפעילות הענפה של ה"נץ" מאז ייצא מפעילות מבצעית, אבל בטייסת "הדרקון המעופף" ראו את עבודתו מקרוב. בשנה האחרונה השתתפו מטוסי ה"נץ" בתרגיל ה"בלו פלאג" הבינלאומי ובסדנאות לימוד ואימון עם טייסות שפרסו לבסיס עובדה. בנוסף הופיעו במטס יום העצמאות וגם טסו במסדר כנפיים. "'נץ' נדיב, חבר נאמן, תודה", אמר סא"ל אודי. "תודה שעמדת בכל משימה שחלמנו, שהענקת לנו את הזכות לשבת בכיסא המכונה המופלאה כל-כך. אנחנו אנשי 'הדרקון המעופף' גאים להיות האחרונים שממריאים איתך בחיל-האוויר".

"הימים הם ימי חנוכה, ימים של אור, גבורה וניסים. אני לא מאמין גדול בניסים, אבל אני מאמין בבני אדם שעושים יותר מניסים. להפיח חיים במכונה זה לא נס, זו מקצוענות, כח רצון, עמידות ואהבה למטוס, לטייסת ולמדינה", סיכם אל"ם איתמר. "הטייסת ממשיכה קדימה למטוס חדש, יכולות חדשות, פסגות חדשות שנועדו להיכבש. נמשיך ליצור רוח ונשמה במכונה הבאה".


"תודה שעמדת בכל משימה שחלמנו, שהענקת לנו את הזכות לשבת בכיסא המכונה המופלאה כל-כך" | צילום: מור צידון