יומן ארועים

Bookmark and Share
ניסוי אובדן שליטה ראשון ב-F-16 פורסם בתאריך 14.04.2017
תגיות: מרכז ניסויי הטיסה
לראשונה מזה שנים: טייסת מנ"ט ביצעה ניסוי אובדן שליטה במטוס F-16. מטרת הניסוי היא פיתוח תצורות חדשות לטיסה שיעניקו לטייסות המבצעיות יכולת לפעול בבטיחות מירבית. "למנ"ט היכולת לבחון כל תחום אווירי שחיל-האוויר זקוק לו"
איתם אלמדון

חיל-האוויר הישראלי הוא אחד מבין חילות-האוויר הבודדים בעולם אשר מסוגלים לבצע ניסויי אובדן שליטה במטוסי קרב לצורכי מחקר ופיתוח. לאחר כעשור שבמהלכו לא התבצעו ניסויים בתחום זה, ביצעה טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) מבסיס תל-נוף ניסוי אובדן שליטה ראשון במטוס F-16. 

עולם תוכן חדש
ניסויי אובדן שליטה מאפשרים לחיל-האוויר לבחון ולפתח תצורות חדשות לטיסה, הבאות לידי ביטוי ביכולת הנשיאה של המטוס. בשנים האחרונות עלה צורך מבצעי לפתוח תצורות חדשות לטיסה במטוסי F-16 למשימות אוויר-אוויר. בניסוי הראשון נבחנה תצורת טיסה חדשה במטוסי "ברק" (F-16 C/D) דו-מושביים. "אובדן שליטה במטוס יכול לתפוס את הטייס בכל פעולה בה מתבצעים תמרונים חריפים", הסבירה סרן דורין, מהנדסת הניסוי. "בזמן אובדן שליטה המטוס צונח אנכית כלפי מטה ולא יכול לעשות שום פעולה". 

"היכולת של מנ"ט לנתח דרישה מבצעית ולתת תשובה חותכת אם תצורת טיסה בטוחה או מסוכנת היא יכולת שיש רק לחיל-האוויר האמריקאי ולנו", אמר סא"ל שלומי, מפקד טייסת מנ"ט. "ברוב המדינות כלל לא מבצעים ניסויי אובדן שליטה ב-F-16, ולא מעט חילות-אוויר בודקים את תצורות הטיסה שלהם במדינות אחרות. בעולם ניסויי הטיסה הישראלי נדרשת יכולת עצמאית אוטונומית. אין תחליף למענה שאנחנו נותנים בהיבטי זמן, עלות, זמינות, התאמה מדויקת לצורך ושמירה על סיווג". 


"היכולת לנתח דרישה מבצעית ולקבוע אם תצורת טיסה היא בטוחה היא יכולת שיש רק לישראל וארה"ב" | צילום: עדי עבו

עובדים בקצב
על כל ניסוי כזה אחראיים מהנדס ניסויי טיסה וטייס ניסוי. צוות הניסוי מחליט כיצד ייבחן את המערכת ובונה תכנית ניסוי, הכוללת את מתארי הטיסה וכמובן דגשי בטיחות. לפני שלב הטיסה, נערכות אנליזות הבודקות את הסיכון במתארים איתם תתמודד המערכת. לאחר מכן מגיע שלב הטיסות ובחינת המערכת בזמן אמת. "בניסוי בחנו מספר דברים: האם בתצורה שאנחנו רוצים להגיע אליה המטוס איבד מחסינותו הטבעית, האם המטוס נוטה לחזור לבד לשליטה לאחר האובדן וכיצד ניתן להחזיר אותו לשליטה בקלות", פירטה סרן דורין. 

כלל הגורמים המעורבים בטייסת עבדו ללא לאות בחודשים האחרונים כדי להיות ערוכים לקראת הניסוי. "התהליך שעברנו מרגע שהחלטנו לחזור לבצע ניסויי אובדן שליטה ועד הניסוי הראשון נמשך למעלה משלוש שנים", שיתף סא"ל שלומי. "נכנסנו לתהליך שכלל אירוח נציגי בית-הספר לניסויי טיסה של חיל-האוויר האמריקני בטייסת מנ"ט וביקור גומלין של שני טייסי מנ"ט ומהנדס הניסוי הראשי במרכז ניסויי הטיסה בארה"ב, שם ערכנו שש גיחות במטרה לחזור לכשירות טיסתית וקרקעית לביצוע ניסויי אובדן שליטה". 


על כל ניסוי אחראי צוות הבונה תכנית ניסוי הכוללת מתארי טיסה ודגשי בטיחות | צילום: עדי עבו

התרגשות גדולה
מטוס הניסוי מסוג "ברק" עבר מספר שינויים על-מנת להתאימו לניסויי אובדן שליטה וביניהם, הותקן בצדו האחורי מצנח סחרורים ייחודי שתפקידו לייצב את המטוס במקרה של אובדן שליטה וכך לשמור על ביטחונם של הטייס ומהנדס הניסוי. "זה ה'לונה-פארק' האולטימטיבי", תיאר סא"ל שלומי. "בעבור מי שאוהב טיסה היציאה מהמעטפת הנשלטת של המטוס והכניסה למצבים בהם הוא לא אמור להיות נותנת תחושה סיפוק גדולה".

בקיץ 2016 כבר היה לטייסת את כל הדרוש על מנת לחזור לבצע ניסויי אובדן שליטה. נערכו עשרות גיחות אימון והוכשרו צוותי-האוויר, הצוותים הקרקעיים וצוותי הניהול של תחנת השליטה. "ההבשלה של התהליך הארוך הזה הוכיחה את עצמה היום וזאת התרגשות גדולה. זהו תהליך שמטרתו הסופית הייתה להגיע לנקודה בה ניתן לבצע ניסוי אמת בתצורה לא מוכרת. ניסינו להגיע הכי קרוב שאפשר לתצורה הזאת ולבחון אותה בתנאים המחמירים ביותר בהתאם להוראות היצרן". 


לקראת הניסוי נערכו עשרות גיחות אימון וכן הותקנו במטוס ה"ברק" אמצעים מותאמים לקיומו | צילום: עדי עבו

בקרוב: אובדן שליטה ב"סופה"
לניסוי קדמה סדרת אימונים ארוכה שהעניקה לטייסת את הכשירות לבצע ניסויים בתחום. כשירות זו תאפשר לחיל-האוויר לקלוט ולפתח יכולות חדשות ולטייסות המבצעיות לפעול בבטיחות מירבית. בנוסף, אנשי טייסת מנ"ט יוכלו להדריך את אנשי צוות-האוויר בחיל להתמודדות עם סיטואציה במהלכה מטוסם מאבד שליטה ונדרש לפעול להחזרתו לטיסה נשלטת. 

"מנ"ט נכנסה לפני מספר שנים לתחום ההדרכתי שמתקשר גם הוא לנושא אובדני שליטה", סיפר סא"ל שלומי. "הממשק של הטייסת עם השדה, עם מרכזי ההדרכה ועם הטייסות המבצעיות הוא חשוב ואנחנו מטפחים אותו ומשקיעים בו מאמץ. כיום אנו מדריכים תיאורטית טייסי F-16 בהסבה, ובעתיד זה יקרה בטיסות הדרכה באוויר. כשהטייסים מכירים את המטוס לעומק, הם מסוגלים להוציא אותו משליטה ולהחזיר אליה בעצמם. זה החלום ואנחנו נגיע אליו". 

לאחר סיום הניסוי הראשון במטוס ה"ברק", כעת תעבור טייסת מנ"ט לבצע ניסויי אובדן שליטה במטוס ה"סופה" (F-16I) במטרה לאשר בשנית תצורות טיסה שאושרו בעבר. "מדובר בתהליך של שנים", אמר סא"ל שלומי. "המוטיבציה להגעה לכשירות נבעה מתוך רצון להעניק לחיל-האוויר יתרון מבצעי בפתיחת תצורות טיסה. מרכז ניסויי הטיסה של חיל-האוויר הישראלי חייב להיות בעל יכולות עצמאיות מרביות. למנ"ט יש את היכולת לבחון כל תחום אווירי שחיל-האוויר ומדינת ישראל זקוקים לו, ולכך אנו ערוכים".


"למנ"ט יש את היכולת לבחון כל תחום אווירי שחיל-האוויר ומדינת ישראל זקוקים לו" | צילום: עדי עבו