יומן ארועים

Bookmark and Share
איך מחלקים את השמיים? פורסם בתאריך 13.04.2017
תגיות: תרגילים ואימונים
רבות הפעמים בהן אתם קוראים או שומעים על תרגילים שקרו בשמי המדינה, ומידי יום (ולעיתים גם לילה) יוצאים אנשי צוות-האוויר לעשרות גיחות אימון. מה קורה מאחורי הקלעים של התרגולים ושל הסדנאות? אנשי המטה והשדה מספרים
אילי פארי

בכל רגע נתון נמצאים מטוסי חיל-האוויר בשמיים. בין אם מדובר בטיסות אימונים שגרתיות ובין אם אלו טיסות מבצעיות, אם נרים את ראשנו ונסתכל מספיק רחוק (כ-60,000 רגל לגובה, למקרה שתהיתם) נמצא את מטוסי החיל טסים במבנים, מבצעים תמרונים מורכבים ונלחמים בכוחות ביום האויב.

על מנת להוציא את האימונים לפועל נערכים שלבים מקדימים רבים, הכוללים את כתיבתו ופרסומו של מיקוד האימונים השנתי, בניית תכנית תרגילים בטייסות החיל ויצירת סדנאות נרחבות בהובלת מטה חיל-האוויר. לאחר שכל אלה התרחשו, מגיע שלב מהותי בלעדיו לא יוכלו התרגילים להתקיים - חלוקת מגרש האימונים, השמיים. 


לפני כל תרגיל נעשה תכנון מקיף. "אם מישהו רוצה לטוס צריכה להיות לו סיבה טובה" | תמונת ארכיון

שכבות של אימונים
השמיים נחלקים בהתאם למספר פרמטרים שבראשם החלוקה לאזורים - צפון, מרכז ודרום. משום שנמל התעופה בן-גוריון ממוקם במרכז הארץ לא ניתן להתאמן באזור, למעט מטוסי קרב שרשאים לחלוף מעליו בגבהים של 16,000 רגל, שהם כ-4,877 מטרים. כמו כן, ישנה חלוקה נוספת: אזורי טיסה, אזורי מטווחים ואזורי לילה, להם מוקצה השטח הגדול ביותר. "בנוסף לחלוקה הרוחבית, נעשית גם חלוקה אופקית", הסבירה סרן נעה, קמ"ד תכנון תרגילי קרב במחלקת אימונים. "כל אזור טיסה מחולק לגבוה בין המערכים על פני שתיים עד ארבע שכבות, כך שבכל רגע נתון יכולים להתאמן זה מעל זה כלי-טיס ממערך המסוקים, התובלה, הקרב והכטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק) ומבחינתנו אלו שטחי אימון שונים לחלוטין".

החלוקה של אזורי הטיסה לאימונים נעשית בצורה מרתונית אך פשוטה: טייסות החיל בונות לעצמן את תכנית האימונים התקופתית בצורה פרטנית ובהתייחס לאירועים השונים בטייסת, ואילו אנשי מחלקת אימונים בונים סדנאות גדולות ומורכבות אליהן "נרשמות" הטייסות. "כחצי שנה לפני פרסום תכנית האימונים מגיעים אלינו כל גורמי המטה ומציגים את הסדנאות שהם רוצים לקיים, אחריהם מגיעים כלל סגני מפקדי הטייסות וקצינות ההדרכה", סיפרה סרן נעה. "אני מבצעת תעדוף של האימונים כאשר פריסות של חילות-אוויר זרים וסדנאות גדולות הן בעדיפות ראשונה, ובהתאמה מקצה לטייסות את מגרשי האימונים באופן השווה ביותר. בסופו של דבר, אם מישהו רוצה לטוס צריכה להיות לו סיבה טובה - הוא צריך להציג את המתאר, להסביר מה המטרה ולקבל את ברכתנו". 


מעל אזור נתב"ג יכולים לחלוף מטוסי קרב בלבד, בגובה של כ-17,000 מטרים | תמונת ארכיון

אמת, אמת, אמת
מנקודה זו ואילך עוברת השליטה לגף תיאום, המנהל את חלוקת אזורי הטיסה עד הוצאת התרגיל לפועל ונמצא בקשר ישיר עם המטוסים המתרגלים ועם יחידות הבקרה. "מאחר שמיקום המטוסים בשמיים נעשה בצורה רוחבית ואופקית, אנחנו מתמודדים עם סיטואציה מורכבת של קריאת שמיים תלת-ממדיים על מסך דו-ממדי", תיאר סג"ם שחר, בקר תעבורה ביחידת הבקרה הדרומית. "על מנת לייצר את התמונה התלת-ממדית אנחנו מציינים את גובה המטוס וממנים בקר שאחראי על האזור על כל שכבותיו, כך אנחנו מונעים אירועי בטיחות".

תמונת השמיים העמוסה עשויה להיעשות מורכבת אפילו יותר במקרים בהם יש הזנקה לאירוע אמת באחת הטייסות. במקרים כאלה משנים הבקרים בתוך דקות את תמונת השמים כולה. "משום שמטוסי חיל-האוויר חגים בשמיים בכל רגע נתון, באירוע אמת מתנהל פינוי של אזורים מסוימים על מנת לאפשר למטוסי החיל לבצע את משימותיהם", אמר סג"ם שחר. "אנחנו נמצאים בקשר עם כל כלי-הטיס במטרה לאפשר לאלה שיצאו למשימה להשלים את פעילותם המבצעית בבטיחות מרבית ולשוב הביתה בשלום".


"מטרתנו היא לאפשר לכלי-הטיס להשלים את משימתם בבטיחות מירבית ולשוב הביתה בשלום" | תמונת ארכיון