יומן ארועים

Bookmark and Share
עולם המאמנים הקרקעיים עולה מדרגה פורסם בתאריך 15.05.2017
תגיות: מאמנים
עשרות מדריכות חדשות, אלפי צוותי-אוויר ומפעילי כטמ"ם שסיימו הסבה במרכזים וכמעט 40 אלף גיחות בסימולטורים: כך נראתה השנה החולפת בעולם המאמנים של חיל-האוויר, ונדמה כי גם במציאות המדומה רכש החיל שליטה בשמיים
אילי פארי

יום מאמנים חילי בו נכחו כל מדריכות ומדריכי הסימולטורים בחיל-האוויר, קצינות, קצינים ומפקדי מרכזים התקיים בשבוע שעבר. במהלך היום הם דנו על הנעשה בשנה החולפת בעולם התרגול הסימולטיבי, על שיפור יכולות ההדרכה של מדריכות הסימולטור ועל שיתוף באמצעי הדרכה. "בנינו יום שיעמיק את עבודתנו", אמר סא"ל רון, ראש תחום תורה והדרכה. "אנחנו מחזקים את התשתית, אבל אתם אלו שמיישמים. עבודתכם קריטית לשמירת הרמה שחיל-האוויר מתהדר בה".

העתיד של החיל
עשרות אלפי גיחות נערכו השנה במרכזי ההדרכה של החיל, כאשר לכל פלטפורמה טסה בחיל-האוויר יש סימולטור משלה. כל מרכז מאמנים מעביר הכשרות לאלפי צוותי-אוויר ומפעילי כטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק), ואליהם חוזרים הצוותים לשמירת הכשירות גם לאחר שחרורם.


מאמן כטמ"ם. לכל פלטפורמה טסה בחיל-האוויר יש סימולטור משלה | תמונת ארכיון

בעולם האימון הסימולטיבי נעשתה קפיצת מדרגה משמעותית כאשר בדצמבר 2013 נפתח בטייסת מאמני הקרב בבסיס חצור המרכז לאימון משימתי (מלא"ם). לראשונה, יכלו אנשי צוות-האוויר להתאמן על ביצוע משימות ספציפיות, לטוס במבנים מקושרים ולהתאמן במציאות מדומה שלא נראתה כדוגמתה עם הקרנת הנופים הנשקפים מהקוקפיט בתצורה של 360 מעלות. "האימון המשימתי הוא העתיד של החיל", קבע סא"ל גיל, ראש ענף מאמנים במחלקת אמל"ח. "זהו עולם תוכן שלא מחליף אף נישה אחרת, כמו אימוני חירום או הסבות, אבל אנחנו רואים את המלא"ם כפלטפורמה מצוינת להסטת שעות טיסה וללקיחת האימון הסטנדרטי לקצה".

במקביל לאמירות אלה ננקטים גם צעדים מעשיים: לפני כחמש שנים החלו להסיט תקציב ייעודי לעולם המאמנים עליו סוכם במסגרת התר"ש (תכנית רב-שנתית). מתוקף כך, מושקעים מידי שנה כעשרה מיליון שקלים בשימור ובשדרוג המרכזים הקיימים, ועוד כ-40 מיליון שקלים בהסטת שעות טיסה או ברכש עתידי. בשנים הקרובות עולם האימון המשימתי בחיל-האוויר צפוי לעלות מדרגה נוספת כאשר למלא"ם הקרב צפויים להצטרף מלא"ם מסוקים ומלא"ם כטמ"ם, שיבנה כמרכז חדיש ומתקדם בו ייכלל גם בית-הספר לכטמ"ם ויעביר הכשרות מתקדמות. בנוסף, יתכן ויירכש מאמן לבומרים, האחראים על הכוונת צינור התדלוק במטוס ה"ראם" (בואינג 707) אל עבר המטוס המתודלק, יוקם מרכז מאמנים למערך ההרקולס (מטוסי "שמשון" ו"קרנף"), וכן יובא מאמן "ורטיגון" - סימולטור לאימון בתנאי ורטיגו עבור כלל כלי הטיס המאוישים. "בעבר התפישה בחיל הייתה שאימונים סימולטיביים מבוצעים בחו"ל, אבל הבנו שאין טוב יותר מהאימון בארץ וזאת הודות לאיכויות ההדרכה שאתם מייצרים", אמר סא"ל גיל. "חיל-האוויר מוכן להשקיע עלות של מטוס וחצי על מנת לאפשר את האימון האיכותי ביותר בבסיסי החיל, ואכן כך נעשה".


בעתיד: מלא"ם למסוקים ולכטמ"ם, סימולטור למערך ההרקולס ומאמן המאפשר להתאמן על מצבי ורטיגו | תמונת ארכיון

מציאות (לא) מדומה
"באפריל 2008 הוזנקתי לפינוי כוחות מרצועת עזה במזג-אוויר קיצוני במיוחד בהמראה לא סטנדרטית", סיפר סא"ל א', מפקד טייסת מאמני המסוקים. "באותה תקופה הדרכתי בטייסת מתקדם מסע"ר בבית-ספר טיסה ונהגנו לתרגל עם החניכים המראות כדוגמת זו שחוויתי, אבל תמיד חשבתי שאלו סיטואציות לא סבירות בכלל. הסיבה היחידה שבזכותה צלחתי את הגיחה הזו והצלחתי להחזיר את הכוחות בשלום היא ללא ספק האימונים בסימולטור. הרבה דברים שנראים לנו שוליים בסוף הופכים להיות עניין של חיים ומוות". ואכן, רבים הסיפורים שמבהירים את חשיבותם של מרכזי המאמנים בחיל. 

כ-200 מדריכות אמונות על העברת הידע לאנשי צוות-אוויר ותיקים וצעירים גם יחד ולומדות תכנים אותם לומדים צוותי-האוויר לאורך קורס-הטיס, בשישה חודשים בודדים. הן משמשות בתפקיד פקחיות טיסה, טייסות ונווטות ומעבירות תדריכים ותחקירים שלא יביישו אף מפקד טייסת. "השפעת המאמנים על הכשירות והמוכנות של חיל-האוויר היא מכרעת, ואיכות ההכשרה, האימונים והסגל הם אלו שמביאים את התוצאה", סיכמה סא"ל סיוון, ראש ענף חופ"ה (חקר ופיתוח הדרכה). "זה לא מובן מאליו שמדריכות בנות 19 מדריכות צוותי-אוויר ותיקים על מצוינות בטיסה ואין תהליך כזה באף צבא אחר בעולם".


המדריכות מעבירות תדריכים ותחקירים לטייסים ותיקים ומנוסים. "אין תהליך כזה באף צבא אחר בעולם" | תמונת ארכיון