יומן ארועים

Bookmark and Share
מכפיל כוח: כיצד מתדלקים באוויר? פורסם בתאריך 16.05.2017
תגיות: טייסת "ענקי המדבר" , מערך הקרב
קורס תדלוק אווירי שבו השתתפו חניכי ההסבה מטייסות "האחת", "הקרב הראשונה" ו"חוד החנית" התקיים השבוע. במסגרתו למדו החניכים כיצד לבצע את משימת התדלוק באופן הבטוח והיעיל ביותר. "אנו מתייחסים לתדלוק אווירי כהתנגשות אווירית לכל דבר"
כרמל שטרן ויעל פוקס

שני מטוסים ממריאים באותו זמן מבסיסים שונים בארץ. הראשון, מטוס קרב מסוג "ברק" (F-16 C\D) היוצא מבסיס חצור וטס במהירות 1,470 קמ"ש. השני, מטוס מסוג "ראם" (בואינג 707) היוצא מבסיס נבטים וטס במהירות 970 קמ"ש. באיזו נקודה יפגשו המטוסים?

התנגשות אווירית מבוקרת היא לא מושג זר בחיל-האוויר. כדי לתדלק מטוסים בעודם בשמיים, חייב להיווצר חיבור בין צינור התדלוק לבין פתח כניסת הדלק. הדברים נעשים מורכבים יותר כאשר מדובר בשני מטוסים הטסים במהירויות שונות ובגבהים שונים. 


התנגשות אווירית מבוקרת: כדי לתדלק כלי-טיס יש ליצור חיבור בין צינור התדלוק ובין פתח כניסת הדלק | תמונת ארכיון

מעצמת תדלוק אווירי
חיל-האוויר הישראלי הוא מעצמת תדלוק אווירי וממוקם כיום במקום השני בעולם בכמות המטוסים המתדלקים. "המפגש הראשוני של טייס קרב עם מטוס תדלוק הוא מאתגר. אתה טס בצמוד למטוס שגדול ממך משמעותית ועליך להבין איך יוצרים את ההתנגשות הזו בדרך הבטוחה ביותר", אמר סרן פז, מפקד הסבה בטייסת "האחת".

תדלוק אווירי היא אחת הפעולות המורכבות ביותר בעולם התעופה הצבאית. למעשה, על טייסי הקרב להתאים את מהירותם לקצב מטוס התדלוק, המשמש כ"תחנת הדלק במרומים". "אנו מתייחסים לתדלוק אווירי כהתנגשות אווירית לכל דבר, זו פעולה מסוכנת", הודה רס"ן ערן, מפקד גף מכוננים בטייסת "ענקי המדבר". "המטרה מבחינתנו היא לתת את המעטפת הדרושה כך שנוכל לבצע את המשימה באופן בטוח ויעיל".


מתאימים את המהירות לקצב המטוס המתדלק. "המפגש הראשוני עם מטוס תדלוק הוא מאתגר" | תמונת ארכיון

איך זה קורה?
ראשית, חייב מטוס הקרב להגיע לנקודה מדויקת בה יוכל לראות אותו הבומר, המכונן האחראי על הכוונת צינור התדלוק וחיבורו למתודלק. "בתור טייס קרב, אתה רגיל לראות בכל רגע נתון את כל מה שקורה באוויר", שיתף סגן א', טייס מטייסת "הקרב הראשונה". "אחד הדברים שהפתיעו אותי במיוחד היה ללמוד שבמטוס ענק כמו 'ראם' אין לבומר שדה ראייה רחב, אלא טווח של כעשרה מטרים רבועים שממנו הוא יכול להשקיף החוצה".

לאחר שמטוס הקרב מגיע לנקודה הנכונה על הבומר לחבר אליו את מוט התדלוק ("בום"). "כשאני טס, אני מנסה להישאר כמה שיותר יציב אל מול ה'בום' ולמול מטוס ה'ראם'", הסביר סרן פז. "הבומר מחבר את מוט התדלוק אלי, למרות התפישה הרווחת". בתום פעולת החיבור, נדרשים שני המטוסים להמשיך בטיסה מתואמת, זאת לומדים בשלושה סבבים בהכשרת התדלוק. בסבב הראשון מתרגלים חיבור בזמן טיסה ישירה, בסבב השני מתרגלים חיבור בזמן פנייה ובשלישי מתרגלים גם חיבור וגם המשך הטסה בזמן התדלוק בעת פנייה. אחרי שהמתדלק סיים את עבודתו, הוא מאשר לטייס הקרב להתנתק - פעולה מסוכנת הדורשת ריכוז ודיוק רב. 

משימת התדלוק האווירי ושליטה בדקויותיה הינה כשירות יסוד לכל איש צוות-אוויר באשר הוא. "ההכשרה היא חד פעמית ומתבצעת בתחילת דרכו של כל איש צוות-אוויר", סיפר רס"ן ערן. "כל טייס קרב בחיל-האוויר יכול למצוא עצמו במשימה מבצעית רחוקה הדורשת תדלוק נוסף בזמן אמת".


"כל טייס קרב בחיל יכול למצוא עצמו במשימה מבצעית רחוקה הדורשת תדלוק נוסף בזמן אמת" | צילום: תמונת ארכיון