יומן ארועים

Bookmark and Share
נחתה בישראל משלחת הסיוע של צה"ל למקסיקו פורסם בתאריך 24.09.2017
תגיות: בסיס נבטים , ראם (בואינג 707) , מערך התובלה
רעש אדמה בעוצמה 7.1 פקד את מקסיקו בשבוע החולף. כמה שעות לפני כניסת ראש השנה יצאה משלחת צה"ל מבסיס נבטים ובה אנשי פיקוד העורף ואנשי חיל-האוויר שעשו את דרכם למקסיקו במטוס "ראם" לצורך חילוץ נפגעים והערכת נזק. המשלחת נחתה חזרה היום (ה') בישראל. "המשמעות של האימונים והפעולות שאנו מבצעים ביום-יום מתרכזת ומתחדדת ברגע הזה"
כרמל שטרן

משלחת "קול שופר למרחק", לסיוע לנפגעי רעידת האדמה במקסיקו, יצאה לדרכה ביום רביעי בשבוע שעבר מבסיס נבטים, נחתה למחרת וחזרה היום (ה') לארץ. המשלחת אשר עשתה את דרכה במטוס "ראם" (בואינג 707) אותו הפעילו מעל עשרים אנשי חיל-האוויר ביניהם אנשי צוות-אוויר, אנשי אבטחה, אחזקה והעמסה, הייתה הראשונה לנחות מבין המשלחות הזרות.

"במשלחת הזו באים לידי ביטוי הערכים שעליהם אנחנו גדלים בחיל-האוויר ובצה"ל, ושאותם מחדירים לנו כבר מהטירונות ומקורס הקצינים. אלו ערכים של רעות, כבוד האדם והנכונות לעזור לכל אדם", אמר סא"ל איתי, מפקד טייסת 120 ("ענקי המדבר") ומוביל המשלחת, בתדריך היציאה למשלחת. "כל אחד שקיבל את הטלפון שהקפיץ אותו לבסיס עשה זאת בידיעה שלא יהיה עם משפחתו בערב חג ראש השנה. המשמעות לאימונים ולפעולות שאנחנו מבצעים יום-יום מתרכזת ומתחדדת ברגע הזה, כשזקוקים לסיוע במקסיקו. אנחנו נעשה זאת היום כמו שנבצע זאת בכל יום אחר בשנה".


"במשלחת הזו באים לידי ביטוי הערכים שעליהם אנחנו גדלים בחיל-האוויר ובצה"ל" | צילום: סליה גריון

אין מקום רחוק מדי
כשבעים אנשי פיקוד העורף הוטסו, רובם מהנדסים המגיעים לאמוד את הרס המבנים באזורים הפגועים. "כבר מהשעה שבע בבוקר ביום הפקודה עבדנו, התקנו רכיבים נחוצים על המטוס, סידרנו את הגלגלים והבלמים, ביצענו בדיקות הכרחיות לפני טיסה ומילאנו דלק", סיפר סרן עידן מסיל, קצין האחזקה בטייסת 120, ומוביל הצוות הטכני שיצא למשלחת. "זה אומר לעבור מאפס למאה בתוך שניות ספורות, לארגן את הכל כמה שיותר מהר ולדעת שהמשימה תלויה בך, ואם המטוס לא יהיה מוכן בזמן המשימה כולה תתעכב. האחריות עלינו היא עצומה".


"אם המטוס לא יהיה מוכן בזמן המשימה כולה תתעכב. האחריות עלינו היא עצומה" | צילום: סליה גריון

אתגר נוסף שאליו התכוננו אנשי צוות-האוויר לצד קוצר הזמנים היה הטסת המטוס בתנאי מזג אוויר המורכבים. זמן ההגעה למקסיקו ארך מעל 15 שעות ודרש עצירת תדלוק בפורטוגל. "הטיסה היא ארוכה ודורשת תכנון רב ומדויק. אנחנו טסים בין שני הוריקנים, ואף על פי שהם רחוקים מאיתנו, זה מצב שצריך להיערך אליו ולהתייחס אליו", סיפר סא"ל איתי. "שדה התעופה במקסיקו סיטי הוא שדה מורכב מבחינה הטסתית, מפני שהוא גבוה מאד. ה'ראם' מגיע אל המסלול במהירות גבוהה ולכן עשוי להתקשות בבלימה בתנאים שכאלה", הוסיף רס"ן (מיל') יובל, קברניט המטוס. "זו משימה חשובה ועל כן אני שמח מאד לקחת בה חלק. זה תורם לאזרחים במקסיקו הנמצאים בעיצומו של מצב חירום. טייסת 120 בנויה בדיוק לסוג המשימות האלו, אותן היא צריכה לבצע בצורה מיטבית, גם בהתראה קצרה. הסיפוק הוא גדול".


אנשי צוות-האוויר שהטיסו את מטוס ה"ראם" התמודדו עם הטסה מורכבת בין שני הוריקנים | צילום: רס"ן יובל


"בשעה חמש בבוקר צלצל הטלפון בטייסת"
את הטלפון הראשון על יציאת המשלחת קיבלה רב"ט רותם יעקבי, פקידת המבצעים אשר איישה את העמדה בטייסת. "בשעה חמש בבוקר הגיע הטלפון הראשון לטייסת. אני מאיישת את המבצעים במשך 24 שעות ביממה. הבנתי מיד שמשהו גדול קורה", שחזרה רב"ט רותם. "הרצון של כל פקידת מבצעים הוא להיות חלק ממשהו גדול. אני שמחה שאני זכיתי להיות חלק מזה".

חלק בלתי נפרד בהוצאת הגיחה לקחה יחידת פקחי ההעמסה. "הפעילות התחילה בשעה מוקדמת מאוד בבוקר. התחלתי לארגן אנשים ולנסות ולהבין מהו הציוד שעלינו להטיס. בגלל מגבלות משקל אין ברירה אלא לתעדף ולהבין מה הכרחי ועל מה אפשר לוותר", סיפר סא"ל עומר, מפקד יחידת פקחי ההעמסה. "בשעה שש בבוקר שלחתי הודעה לאנשי המילואים והייתה התגייסות גדולה מצד כולם, מילואימניקים רבים רצו לבוא ולקחת חלק במבצע".


תדריך בטייסת "ענקי המדבר" לקראת הטסת המשלחת למקסיקו במטוס ה"ראם" | צילום: סליה גריון

להביא את צה"ל לכל מקום בגלובוס
תפקידם של אנשי האחזקה ופקחי ההעמסה אינו מסתיים עם סיום העמסת המטען והמראתו התקינה של המטוס. צוותים ייעודיים התלוו לטיסה על מנת למלא תפקידים קריטיים במהלכה ובנחיתה במקסיקו. "בתור צוות האחזקה שטס עם המשלחת, המטרה היא לפתור תקלות באוויר ועל הקרקע לאחר הנחיתה ולפני ההמראה בדרך חזרה. אנחנו אחראיים לבטיחות של הטסים והמטיסים", הסביר סרן עידן מסיל. "תפקידם של פקחי ההעמסה על הטיסה הוא גם להעמיס ולפרוק מטען, וגם לטפל במצבי חירום, החל מנוסע שנפצע ועד לתקלה במטוס".


תפקידם של אנשי האחזקה ופקחי ההעמסה אינו מסתיים עם סיום העמסת המטען והמראתו התקינה של המטוס |  צילום: סליה גריון

בספר הטיסות של טייסות התובלה בחיל ניתן למצוא כבר מה יעדים רחוקים אליהם הטיסו בבטחה משלחות הומניטריות. במרץ 2016 יצאה במטוס "שמשון" (הרקולס J-130C) משלחת לאיסטנבול שם אירעה מתקפת טרור. המשלחת הורכבה מכוחות פיקוד העורף וחיל הרפואה ועימה חדר ניתוח וטיפול נמרץ מוטסים. בחודש אפריל 2015 יצאו מטוסי "שמשון" ו"ראם" לנפאל עם משלחת סיוע וציוד הומניטרי לאזור בו אירעה רעידת האדמה. מטוס "נחשון" (גאלפסטרים) הטיס ארצה מנפאל 11 ישראלים ששהו במקום, ביניהם שלושה תינוקות בני שבועיים. בחודש נובמבר בשנת 2012 יצאה במטוס ה"נחשון" משלחת חילוץ של פיקוד העורף לגאנה, שם קרס מרכז קניות בבירה אקרה ובשנת 2011 הטיסו שני מטוסי "ראם" משלחת חילוץ ליפן שם הכה אסון הצונאמי.

"הייעוד של הטייסת ושל מערך התובלה הכבדה הוא להוביל את חיל-האוויר ואת צה"ל לכל מקום ברחבי הגלובוס. אנחנו הזרוע הארוכה של מדינת ישראל", סיכם סא"ל איתי. "אנחנו מוכנים כל השנה, גם בערב ראש השנה. כולם נרתמים למען המטרה, וכל הבסיס שותף לביצוע המשימה הזו".


הזרוע הארוכה של מדינת ישראל. אנשי צוות-האוויר שהטיסו את צוותי החילוץ | צילום: רס"ן יובל