יומן ארועים

Bookmark and Share
הגדול מכולם: מערך ה"איתן" מתעצם פורסם בתאריך 01.11.2017
תגיות: "איתן" , כלי-טיס מאוישים מרחוק , בסיס תל-נוף , מערך הכטמ"ם , טכנולוגיה , טייסת "הנשר הלבן"
בשנה הקרובה עתידה טייסת "הנשר הלבן" המפעילה את ה"איתן", כלי-הטיס המאויש מרחוק הגדול ביותר בחיל-האוויר , לקלוט כלים נוספים המצוידים ביכולות שלא היו עד כה לצה"ל. כמות המטוסים הקיימת תגדל ב-50 אחוזים ובהתאמה יעלה מספר שעות הטיסה ב-70%
איתם אלמדון

טייסת 210 ("הנשר הלבן") שנפתחה בשנת 2010 בבסיס תל-נוף ומפעילה את כטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) "איתן" (הרון TP) הספיקה להשתתף במאות מבצעים גלויים ועלומים בגזרות קרובות ורחוקות. שנת 2017 מוגדרת כשנת הצמיחה הגדולה של טייסת 210: מטוסי "איתן" חדשים נקלטים בימים אלה בבסיס תל-נוף וצפויים להגדיל את כמות הכלים בטייסת ביותר מחצי מהכמות הנוכחית. בהתאמה גם כמות שעות הטיסה, היכולות וכשירויות הכלי יתרחבו משמעותית. בראייה ארוכת טווח, צפוי מערך ה"איתן" לקלוט יכולות חדשות שלא היו עד כה ברשות צה"ל ולהרחיב את אפשרויות הפעלתן.


כטמ"ם ה"איתן". בעיצומה של תנופת צמיחה משמעותית | תמונת ארכיון

ב"איתנים" החדשים: טווח טיסה ומשך שהייה גדולים יותר
השנה עלתה כמות שעות הטיסה ב-25%, בשנה הבאה היא תעלה ב-70% ובזאת שלאחר מכן ב-50% נוספים. "הטייסת נמצאת בתהליך התעצמות מתמשך בכל ההיבטים שניתן לעלות על הדעת", מציג סא"ל שי, מפקד הטייסת. "זה מתבטא בנוכחות שלנו ביותר ויותר זירות מבצעיות, בקליטת יכולות חדשות ובגורמים חדשים עימם אנחנו מבצעים שיתופי פעולה. אנו צוברים אמצעי לחימה שונים כמו מצלמות ומכ"מים ויכולות טיסה משופרות כמו הגדלת טווח הטיסה, משך השהייה באוויר, גובה הטיסה ויכולת הנשיאה של המטוס. מדובר בהתעצמות שתגדיל הלכה למעשה את השפעתנו על שדה הקרב".


השנה עלתה כמות שעות הטיסה של מטוסי ה"איתן" ב-25% | תמונת ארכיון

מאחורי ההתעצמות המדוברת עומדים מספר מגמות ותהליכים צה"ליים וחיליים המתרחשים במקביל. ביניהם, מעבר משימות מהכלים המאוישים אל הפלטפורמות המאוישות מרחוק כאשר משימות של מטוסי ה"קוקיה" שמועברות בחלקן ל"איתן" הן דוגמה לכך. כמו כן נכנסה לתוקפה תוכנית רב שנתית למערך הכטמ"ם המסתכלת עליו בטווח של עשור קדימה. עיקרי התוכנית, שאושרה על ידי מפקד חיל-האוויר באמצע שנת 2016, הינם בחינת התפיסה האחזקתית ותפיסת השליטה המבצעית על מערך הכטמ"ם, בחינת תשתיות התקשורת בכלים וכן הסתכלות על טיפול באוכלוסיית מפעילי הכטמ"ם ואופן הכשרתם.

יותר רחוק, יותר גבוה
"איתן" מתוצרת התעשייה האווירית, הוא הכטמ"ם הגדול ביותר שטס בשירות חיל-האוויר ואחד מהכטמ"מים הגדולים בעולם. ה"איתן" אמון על איסוף מודיעין כללי, סימון מטרות נקודתיות אותן תוקפים מטוסי קרב ובקרת איכות פגיעותיהם. ה"איתן" משתייך למטוסים הפועלים בשכבת גובה גבוה, הוא יכול לשהות באוויר 24 שעות ברציפות ולנחות ולהמריא באופן אוטומטי.


ה"איתן" הוא אחד מכלי-הטיס המאוישים מרחוק הגדולים בעולם | צילום: מור צידון

מטוסי ה"איתן" החדשים כוללים מערכות בטיחות וניווט מתקדמות, רובן ישראליות. "מדובר בסדרה החדשה ביותר של כטמ"ם 'איתן'", מתאר רס"ן גיל, עד לאחרונה מפקד גף מערכות בטייסת. "אספו את כל הלקחים שנצברו עד היום והכניסו אותם למטוס חדש בעל מבנה גוף מחוזק ומשופר ומשקל המראה גדול יותר של 5.3 טון. מדובר בתוספת של 400 ק"ג שתבוא לידי ביטוי בתוספת דלק ובמערכות חדשות, מה שאומר שהמטוס יוכל לשהות זמן רב יותר באוויר ולטוס רחוק יותר.

אנשי הטייסת מודעים לגדול האחריות ומוכנים לאתגרי העתיד. "חיל-האוויר לומד את הטייסת, שהיא טייסת צעירה שהוקמה לפני כשבע שנים, ואנשיה לומדים את כלי הטיס שגם הוא חדש יחסית", מסביר רס"ן גיל. "כבר עכשיו טייסת ה'איתן' היא טייסת מרכזית בחיל-האוויר המביאה למערכה יתרונות בלעדיים", מוסיף מפקד הטייסת. "מערך הכטמ"ם מבצע כיום כשבעים אחוזים מכלל הפעילות המבצעית של החיל ומרכזיותו עוד צפויה לגדול".


"מערך הכטמ"ם מבצע כיום כשבעים אחוזים מכלל הפעילות המבצעית של החיל ומרכזיותו עוד צפויה לגדול" | תמונת ארכיון