יומן ארועים

Bookmark and Share
הסתיים התרגיל האווירי הגדול ביותר פורסם בתאריך 16.11.2017
תגיות: תרגילים ואימונים , בינלאומי
1,200 משתתפים משמונה מדינות, כ-80 כלי-טיס ומעל 800 גיחות בסך-הכל: התרגיל האווירי הגדול בתולדות ישראל, "בלו-פלאג" 2017, הגיע לסיומו והביא את שיתוף הפעולה הבינלאומי לשיא חדש. מח"א: "אם אנחנו רוצים להשפיע על המציאות, עלינו לעשות זאת יחד"
איתם אלמדון ואילי פארי

התרגיל האווירי הבינלאומי הגדול בתולדות ישראל הגיע לסיומו. 1,200 אנשי צוות-אוויר, תחזוקה, מנהלה ותמיכה וכ-80 מטוסי קרב מכל רחבי העולם השתתפו בתרגיל "בלו-פלאג" (דגל כחול) שנמשך כשבועיים. התרגיל התקיים זו הפעם השלישית בבסיס עובדה שבערבה ומטרתו היא לדמות תרחישי לחימה קיצוניים וטיסה בקואליציה באופן המציאותי ביותר. השנה לקחו חלק בתרגיל שמונה מדינות, ביניהן ישראל, ארה"ב, פולין, איטליה ויוון - ולראשונה גם גרמניה, צרפת והודו.

"אנחנו לומדים מחילות-אוויר זרים ומהניסיון שהם רכשו בפעילות אווירית מסביב לעולם. מכל מלמדיי השכלתי - כך אנחנו משפרים את תורת הלחימה שלנו לאורך שנים", הצהיר מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין. "אם אנחנו רוצים להשפיע על המציאות שנראה בעוד עשור, עלינו לעשות זאת יחד, לייצר פתרונות משותפים ולבנות תוכנית בינלאומית".


צילום: סליה גריון | עיצוב: ירדן בריקמן

"המצב האזורי לא יציב ויש אמירה משמעותית בכך שמגיעות לכאן שבע מדינות שאומרות שהן מאמינות במדינת ישראל, בצה"ל ובחיל-האוויר", אמר תא"ל אמנון עין-דר, ראש להק-אוויר (רל"א).

בצד הישראלי, השתתפו טייסת "בז" (F-15), טייסת "סופה" (F-16I) ושתי טייסות "ברק" (F-16C/D) לצד טייסות תובלה כבדה, מסוקים, כטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) ול"א (לוחמה אלקטרונית). חילות-האוויר של ארה"ב, יוון ופולין הביאו עמן מטוסי F-16, הצרפתים הגיעו עם "מיראז' 2000", הגרמנים עם "יורופייטר", האיטלקים עם שני דגמים של מטוס "טורנדו" וההודים עם מטוס תובלה מסוג סופר הרקולס C-130J.


צילום: סליה גריון

את הכוח האדום דימו אנשי טייסת 115 ("הדרקון המעופף"), טייסת ביום האויב של חיל-האוויר. טייסת 115 אמונה על האימון המבצעי המתקדם בחיל-האוויר. בכל גיחה מטרת הטייסת היא לאתגר את המטוסים הכחולים תוך דימוי אויב מדויק ומיומן. הם שולטים ברמת הקושי של המתאר ואוחזים בחלק משמעותי מהשמירה על בטיחותו.


צילום: עדי עבו


במקביל לתרגיל מטוסי הקרב בעובדה, השתתפו אנשי צוות-אוויר ולוחמי קומנדו הודים באימון כוחות-אוויר מיוחדים עם טייסת 103 ("הפילים") מנבטים ויחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס (669). לראשונה לקח חלק מערך ההגנה האווירית, לוחמי הגדוד הדרומי המפעיל את מערכת הנשק "יהלום" (פטריוט) ביימו איום קרקע-אוויר במתארי התרגיל. בנוסף, נערך מפגש בין הצוותים הרפואיים של חילות-האוויר הזרים המשתתפים ב"בלו פלאג" לבין צוותי הרפואה של חיל-האוויר הישראלי.


צילום: סליה גריון | עיצוב: ירדן בריקמן

בתרגיל צפו כמשקיפים נציגי מדינות המועמדות להשתתף בתרגיל הבא, בעוד כשנתיים: בכירי חיל-האוויר הבריטי והאוסטרי וכן נציגים מצבאות זרים נוספים. "תרגילים בינלאומיים יש בכל המערכים ובכל עולמות התוכן אבל ה'בלו פלאג' מחבר את כולם ובו כל הגורמים באים לכדי פעולה יחד. תרגיל זה הוא נקודת השיא של התוכנית הבינלאומית בחיל-האוויר", קבע תא"ל עין-דר.

"תרגיל ה'בלו-פלאג' הוא אירוע מרכזי בחיל-האוויר בשנת 2017, במסגרתו אנחנו מפעילים ומאמנים כוח אווירי גדול במשך שבועיים רצופים", הצהיר אל"ם איתמר, מפקד בסיס עובדה. "מדובר בתרגיל הבינלאומי הטס הגדול ביותר שנעשה השנה בעולם, והיכולת לארח שבע מדינות לפרק זמן ארוך, לעבוד יחד, לתחקר יחד ולייצר שיתוף פעולה, מעידה על מעמדו וחוסנו של החיל בארץ ובעולם ועל מעמדה של מדינת ישראל. בעולם בו אנו חיים היום חייבת להיות למדינה היכולת לייצר קואליציות. אנחנו רוצים ללמוד מחילות-אוויר אחרים ובמקביל לשתף בניסיוננו ולהראות את פניו של חיל-האוויר הישראלי: מדויק, חד ומסביר פנים".


צילום: קורל דביר

מתקיפים יחד, מגינים יחד
תרגיל ה"בלו-פלאג" דימה תרחיש לחימה מתגלגל וכלל כ-100 גיחות מדי יום וכאלף גיחות בסך כל הימים. בכל יום הושמדו עשרות מטרות וכל פעולה, הצלחה או כישלון, השפיעה על המשך התרגיל. במתארים הקטנים נלחמו שישה מטוסים אל מול שישה אחרים ובמתארים הגדולים נלחמו זה בזה כ-20 מטוסים בו זמנית, תוך תרגול מתארי אוויר-אוויר להגנת גבולות המדינה, מתארי אוויר-קרקע לתקיפות קרובות ורחוקות, וכן מתאר דו-צדדי, במסגרתו התחלקו אנשי צוות-האוויר לתוקפים ולמגנים ונלחמו אחד נגד השני.


צילום: סליה גריון

בדרכנו שלנו
עד כה אירח חיל-האוויר הישראלי את תרגיל ה"בלו-פלאג" פעמיים: בפעם הראשונה בשנת 2013, עת התארחו בבסיס עובדה ארבע מדינות, ובפעם השנייה בשנת 2015, אז התארחו חמש.
"בתרגיל ה'רד פלאג' הגדול הנערך בארצות הברית, המשתתפים מתכננים את המשימה מאפס ובונים אותה ביחד. בתרגיל הנוכחי, בהתאם למה שמקובל בחיל-האוויר, המנהלת של התרגיל אחראית על התכנון המרכזי של המשימה וליחידות המשתתפות נשאר רק לעשות תכנון פרטני שלהן", הציג רל"א את ייחודו של תרגיל ה"בלו פלאג". "את התרגיל הקודם ערכנו במתכונת בינלאומית הדומה לשיטת נאט"ו. השנה הגענו למסקנה שאנו רוצים לעשות את הדברים בשיטה הישראלית, מדובר בתרגיל בינלאומי הפועל על פי מתווה פנימי שלנו".

את התכנים הכתיבה הטייסת המובילה, טייסת 133 ("אבירי הזנב הכפול") המפעילה את מטוס ה"בז" (F-15). "התחלנו לעבוד על התרגיל לפני כמעט שנה, מדובר בתרגיל ענק בהיקפו שלא קרה פה מעולם. כטייסת מובילה אנחנו אחראיים על המישור האווירי של התרגיל - על מה יתאמנו המשתתפים, מה יהיה המתאר שיטוסו, מה יהיו המשימות ומה הם החוקים", סיפר סא"ל נדב, מפקד הטייסת.


צילום: סליה גריון

חלון הראווה של ישראל
בין מטרותיו של התרגיל ניצבות שיפור היכולת והכשירות המבצעית, לימוד והפריה הדדית וקיבוע תשתית לתרגילי ה"בלו-פלאג" הבאים. מלבד לתועלת הטקטית שמשיג חיל-האוויר מאימון עם מאות אנשי צוות-אוויר, כלי-טיס ואמצעי לחימה הזרים לו, עולה גם תועלת משמעותית לא פחות - התועלת האסטרטגית.

"ה'בלו פלאג' תורם למיצוב מעמדו של חיל-האוויר וכל משתתף ישראלי הוא גם שגריר", פירט סא"ל גיא, ראש ענף תרגילים בלהק-אוויר וסא"ל (מיל') טל, ראש מנהלת התרגיל הוסיף: "חיל-האוויר הישראלי הוא 'חלון הראווה' של מדינת ישראל, והמפגש הבלתי-אמצעי שנוצר בין חילות-האוויר שמתאמנים יחד הוא חלק בלתי נפרד מבניית יחסים חזקים וממושכים עם מדינות זרות, קרובות או רחוקות".


צילום: קורל דביר

מסביב לעולם
התרגיל הפך למוקד התעניינות בינלאומי ושיתוף הפעולה בין חילות-האוויר המשתתפים התחזק משמעותית. "אנחנו מודים על ההזדמנות להתאמן עם כל כך הרבה מדינות בעת ובעונה אחת. לרוב אנחנו מתאמנים מול מדינה אחת בכל פעם. אני מאמין שאין דרך טובה יותר ללמוד לבצע דבר מסוים מאשר כשיש כמה זוויות שונות עליו וכמה שותפות לעשייה", אמר סא"ל בנג'מין פריבורן, טייס מטייסת 510 ("העופות הטורפים") האמריקאית היושבת בצפון איטליה. "משום שלרוב אנחנו לרוב לא נלחמים לבד, בחיל-האוויר האמריקאי מתמקדים בשילוביות מבצעית שמשמעותה היכולת שלנו להבין את האחר. חשוב לנו להגיע למקום לא מוכר וללמוד איך לתמוך בכוח. תרגיל כמו ה'בלו פלאג' משרת את המטרה מצוין".


צילום: סליה גריון

לדברי סא"ל ג' מחיל-האוויר האיטלקי, "ההבדלים בין טיסה בישראל לטיסה באיטליה הם התרחישים וסביבת הטיסה. פה אנחנו מתאמנים על טיסה בגובה נמוך נגד מגוון איומים ועל תרחישים שמורכב מאוד לייצר באיטליה. העובדה שב'בלו-פלאג' השנה יש הרבה מדינות מאפשרת לנו לחלוק יותר ידע, ללמוד יותר שיעורים ולשפר את היכולות שלנו. חיל-האוויר האיטלקי התאמן בישראל כבר מספר פעמים והתרגיל הנוכחי רק מחזק את היחסים והקשרים בינינו".

חיל-האוויר היווני: "מודים על הזכות לטוס כאן שוב"
מדינה נוספת שלקחה חלק בתרגיל היא יוון שהגיעה עם מטוסי F-16 מטייסת 335 ("הנמרים"), הטייסת הוותיקה ביותר בחיל-האוויר היווני. הטייסים היוונים גילו כי להשתתפותם בתרגיל משמעות היסטורית: הטייסת הוקמה בחודש זה לפני 78 שנים בארץ ישראל ופעלה מבסיס עקרון, כיום תל-נוף, כחלק מחיל-האוויר המלכותי הבריטי. בסיום התרגיל יגיעו אנשי הטייסת לביתו של מפקד הטייסת הראשון בן ה-97 וטייס הקרב היווני המבוגר ביותר שחי כיום, ויחגגו יום הולדת לטייסת תוך שהם מספרים לו חוויות מהטיסה בישראל. "אנחנו מודים על הזכות לטוס שוב מעל בסיס תל-נוף בליווי מטוסי F-15 ישראלים. נוכל לחזור הביתה ולספר למפקד הטייסת הראשון על החוויה שלנו", אמר סרן קלוגרידיס ווסיליוס, איש צוות-אוויר בטייסת.


צילום: סליה גריון