יומן ארועים

Bookmark and Share
מטוס ה"אדיר" הוכרז כמבצעי פורסם בתאריך 06.12.2017
תגיות: אדיר (F-35I) , טייסת "נשר הזהב" , בסיס נבטים
צעד אדיר: מטוס ה"אדיר" (F-35I) הגיע לארץ בדיוק לפני שנה. היום, בסיומה של ביקורת הכשירות הראשונית, הוא הוכרז כמבצעי. אנשי הטייסת בתורם, לומדים בכל יום משהו חדש
כרמל שטרן

עידן חדש בחיל-האוויר: שנה בלבד לאחר הגעתו ארצה, הוכרז היום (ד) מטוס ה"אדיר" (F-35I) כמבצעי. המטוס המיוצר בחברת "לוקהיד-מרטין" האמריקאית נחשב לאחד ממטוסי הקרב המתקדמים בעולם ושייך לדור החמישי של מטוסי הקרב.
לאחר שורת בדיקות ובחינות כשירות, נמצא המטוס ככשיר לבצע פעילות מבצעית. "בביקורת התבצעו מתארים הכוללים את כל המרכיבים המבצעיים הנדרשים להטסת 'אדיר', מהקרקע ועד האוויר. הרגשנו שכל חיל-האוויר מרכז את הקשב שלו סביב הביקורת", סיפר סא"ל יותם, מפקד טייסת 140 ("נשר הזהב") המפעילה את מטוסי ה"אדיר". "אני מרגיש שהמתח הוא נכון ובריא ובטוח ביכולת המערך להגיע לבשלות מבצעית".

 
"שנה בלבד לאחר הגעתו ארצה, הוכרז מטוס ה"אדיר" (F-35I) כמבצעי" | צילום: סליה גריון

שני מטוסי ה"אדיר" הראשונים הגיעו ארצה ב-12 לדצמבר 2016. כיום ברשות חיל-האוויר נמצאים תשעה מטוסים, מתוכם נבחרו חמישה עליהם התבצעה הביקורת. מטוס ה-F-35 הישראלי הוכרז כמבצעי בפעם הראשונה מחוץ לגבולות ארה"ב, כשקדמו לו רק מטוסי F-35 של המארינס (חיל-הנחתים) וחיל-האוויר האמריקאי.

באיגרת ששלח מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, לאנשי חיל האוויר הוא כתב: "ההכרזה על כשירותה המבצעית של הטייסת מתרחשת בתקופה שבה חיל האוויר פועל מבצעית בהיקף נרחב בכמה חזיתות, בתוך מזרח תיכון משתנה ומתעצב. האתגר המבצעי ההופך מורכב מדי יום - זוכה למענה אווירי איכותי ומקצועי. המבצעיות של האדיר מוסיפה נדבך משמעותי ליכולתו של החיל בעת הנוכחית".

ביקורת גבולות
"ביקורת הכשירות לא בחנה רק אם הטייסת מוכנה להפעיל את האדיר באופן מבצעי, אלא את חיל-האוויר כולו. הביקורת קשורה לגורמים רבים בחיל: הלהקים השונים, טייסת 140 ("נשר הזהב"), יחידות הבקרה, בסיס נבטים, יש"מ (יחידת שליטה מרכזית) ועוד רבים אחרים", תיאר סא"ל יותם.


ביקורת הכשירות המבצעית לא רק בחנה את הטייסת אלא את חיל-האוויר כולו | צילום: טייסת מנ"ט

תפיסת עולמו של חיל-האוויר, להתאים את עצמו לדור החמישי, במקום שמטוסי ה"אדיר" יתאימו את עצמם אל החיל, הציבה בכל יום אתגר חדש. "עסקנו באופן יומיומי בשאלות, מחשבות ודיונים על האם וכיצד לעשות אחרת ממה שקיים", אמר רס"ן דובב, סגן מפקד הטייסת במעמד כנס של עמותת חיל-האוויר אשר הוקדש ל"אדיר". "התחושה המרכזית שליוותה אותנו בשנה האחרונה היא תחושת ראשוניות ולמידה. כל יום בשנה האחרונה הסתיים בתחקיר בו למדנו משהו חדש: על המטוס, על המערכות שבו, על אופן השימוש, על ההשפעה המבצעית ועל אופן האחזקה".


תחושת ראשוניות ולמידה | צילום: רס"ן עופר

אנשי צוות-האוויר הישראליים נמנים על ראשוני טייסי ה-F-35 בעולם כולו, עובדה המחזקת את תחושת השליחות המלווה אותם. "לטוס על האדיר זה להתרגש בכל פעם מחדש מהחלפת הסרבל לקראת הטיסה, מהוצאת הקסדה מהתיק וחבישתה באופן מיוחד ובדייקנות מחשש שמא משהו ייפגע, מתהליך ההתנעה בו מערכות המטוס עולות בסדר מופתי. להתרגש מתחושת הדחף האימתנית בפתיחת המנוע, בקלות בה אתה מגיע לגובה ומתחיל לבצע את המשימה".


אנשי צוות האוויר הישראלים - מטייסי ה-F-35 הראשונים בעולם | צילום: סליה גריון

"קליטת המטוס היא אחד מהאתגרים הגדולים שהתמודד עימם חיל-האוויר, בעיקר בזכות הראשוניות שבפרויקט. 80 אחוזים מהדברים שאנחנו עושים ולומדים כאן הם דברים שלימדנו את עצמנו מאפס", שיתף סא"ל יותם. "מצד אחד זה אתגר ענק ומצד שני זה הדבר המדהים ביותר שיכולנו לבקש, בכוונה להתפתח מקצועית".

במהלך שנת 2018 עתידה טייסת "נשר הזהב" לקלוט שישה מטוסים נוספים, כשהבאים בתור מתוכננים לנחות בתחילת הקיץ. "עוד לא סיימנו את שלב ההיכרות עם המטוס. יש לפנינו עוד ניסויים, פיתוח תורות לחימה ולימוד רב", סיכם סא"ל יותם. "לא עצרנו את תהליך הלימוד, החשיבה והפיתוח עם הכרזת הכשירות הנוכחית. הקמת המערך לא מסתיימת בביקורת הזו אלא רק מתחילה בה. האם 'אדיר' ייקח חלק במערכה הבאה? אין לי ספק. מטוס כזה שמביא יכולות שלא היו לפני כן לחיל-האוויר, הוא נכס אסטרטגי חשוב".