יומן ארועים

Bookmark and Share
חיל-האוויר על נושאת המסוקים הבריטית פורסם בתאריך 03.01.2018
תגיות: מערך המסוקים , בינלאומי , ינשוף (בלאקהוק) , טייסת "החרב המתהפכת"
נושאת המסוקים הבריטית HMS Ocean ביקרה בחודש דצמבר האחרון בישראל. במסגרת שיתוף הפעולה בין המדינות נערך ניסוי נחיתת מסוק "ינשוף" (בלאק-הוק) על נושאת המסוקים
איתם אלמדון והדס לבב

נושאת המסוקים הבריטית HMS Ocean, המחזיקה בתואר ספינת הדגל של הצי המלכותי, ביקרה בתחילת חודש דצמבר בישראל ועגנה בנמל חיפה. במסגרת הגעת הספינה בוצע ניסוי נחיתת מסוק "ינשוף" (בלאק-הוק) על נושאת המסוקים, בפעם הראשונה.


מסוקי הצי המלכותי ומסוק ה"ינשוף" על הנושאת | צילום: ענף תב"ל, חיל-האוויר

לצורך פיתוח יכולת לניחתת "ינשוף" על הספינה הבריטית, ביצעה טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) ניסוי נחיתה והמראה של המסוק על נושאת המסוקים. הניסוי התבצע בטווח של כ-21 מייל מחופי ישראל, מול עתלית, והתמקד במעטפת הנחיתה. הוא כלל היכרות עם סביבת העבודה בנושאת המסוקים, עם הנהלים המקובלים בה ועם המגבלות לשם ביצוע המשימה באופן בטוח.

"הניסוי נפתח בסיור היכרות מקדים שבמהלכו צוות הניסוי קיבל תדריך מפורט וסייר בסיפון לצורך לימוד מעמיק של נקודות הנחיתה והסימונים הרלוונטיים סביבן. לאחר מכן בוצעה הדגמה של הקפה מלאה לנחיתה של מסוק ה-Merlin (AW-101) הבריטי כאשר טייס הניסוי הישראלי נכח בקוקפיט, ולאחריה הוטס הצוות לבסיס פלמחים", סיפר סא"ל (מיל') ג', אחראי הניסוי. "ההגעה לנושאת המסוקים והחזרה לפלמחים בוצעה במסוק הבריטי, כאשר במסגרת הניסוי נבדקו נקודות נחיתה ל'ינשוף'. הפקנו מספר המלצות והנחיות שבעתיד יאפשרו ביצוע פעילות דומה על נושאת המסוקים".


הניסוי התמקד במעטפת הנחיתה וכלל היכרות עם סביבת העבודה בנושאת | צילום: הצי המלכותי

פעם ראשונה על נושאת מסוקים
"זוהי הפעם הראשונה בה מסוק 'ינשוף' נוחת על נושאת המסוקים הבריטית", אמר סא"ל ג', מפקד טייסת 124 ("החרב המתהפכת") מבסיס פלמחים שמסוקיה השתתפו בניסוי. "נחיתה מסוג זה מלווה בלא מעט אתגרים. כשכלי-טיס נוחת על ספינה הוא מתמודד עם השפעות אלקטרומגנטיות על המערכות השונות המותקנות בו ועם השפעות של רוחות ומערבולות".

לדברי סא"ל (מיל') ג', "לניסוי חשיבות רבה בפיתוח יכולות ה'ינשוף', שיתבטאו בהמשך באימון משותף על נושאת המסוקים הבריטית ובהיבטים מבצעיים. בדקנו את רגישות המסוק במספר נקודות נחיתה, תגובתו לרוחות והתאמת האוניה עבורו. בנוסף בדקנו את תהליך הנחיתה בגובה נמוך, את הנחיתה בסמוך למסוקים אחרים, את השפעת הרעידות על המסוק ואת התקשורת מול אנשי הספינה. היה ריבוי סימנים על הסיפון שהיה עלול להתפרש באופן שגוי על-ידי צוות המסוק והסיור המקדים שערכנו מנע זאת".


לניסוי חשיבות רבה בפיתוח יכולות ה"ינשוף" | צילום: ענף תב"ל, חיל-האוויר

"אי אפשר שלא להתפעל מהעוצמה"
את פניו של ראש להק השתתפות ומסוקים (רלה"מ), תא"ל ניר נין-נון, קיבל מפקד הספינה ואדמירל מנאט"ו על סיפון נושאת המסוקים. לניסוי ערך רב עבור חיל-האוויר הישראלי. "אנחנו לומדים המון מהקשר עם אשי נושאת המסוקים ויוצרים תקשורת וחילופי ידע ברמה האישית", ציין סא"ל (מיל') ג'. "הניסוי שערכנו רלוונטי גם לשיתופי פעולה נוספים עם חילות-אוויר אחרים להם נידרש בעתיד והוא מאפשר לנו לסייע לשותפים שלנו לקבל מענה בכל שעה ובכל מקום בו הם נמצאים באגן הים התיכון. ובאשר לנושאת המסוקים, אתה טס מרחק ניכר מהחוף וצופה בפלא טכנולוגי שעשה את דרכו מהצד השני של העולם. אי אפשר שלא להתפעל מהעוצמה האדירה של המעצמות שמפעילות את הכלים האלה".


נושאת המסוקים הבריטית. עוצמה אדירה | צילום: ענף תב"ל, חיל-האוויר

מפקד טייסת ה"ינשופים" מדגיש את יתרונות שיתוף הפעולה עם חיל-האוויר הבריטי. "חיל-האוויר הבריטי הוא חיל שיש הרבה מה ללמוד ממנו. יש לו מספר מוקדים במזרח התיכון איתם אנחנו יכולים להתאמן ובכל אימון כזה שני הצדדים לומדים ומפתחים יכולות".