יומן ארועים

Bookmark and Share
20 שנות פעילות למטוס ה"רעם" פורסם בתאריך 21.01.2018
תגיות: בסיס חצרים , טייסת "הפטישים" , רעם (F-15I) , מערך הקרב
הוא מוביל פעולות ביום ובלילה, בכוחו לשאת עשרות נשקים, ביכולתו להכיל את כמות הדלק הגדולה ביותר, ובעיקר – הוא מאפשר לאזרחי מדינת ישראל לישון בשקט. מטוס ה"רעם" (F-15i) מציין 20 שנות פעילות בחיל-האוויר. ביקשנו ממפעיליו לאורך השנים לספר לנו על הרגעים הגדולים של המטוס
אילי פארי

"מטוס ה'רעם' הוא פלטפורמה חדשה המסוגלת להגיע יותר רחוק ולשאת יותר חימוש מכל פלטפורמה שהייתה לנו אי פעם. השילוב הזה פותח הרבה מאוד אפשרויות ומרחיב את הוורסטיליות של חיל-האוויר, ומיד עם הגעת המטוסים הראשונים ארצה והכרזתם כמבצעיים, נוכל לבצע משימות שלא יכולנו לבצע בעבר", קבע אלוף איתן בן-אליהו, מפקד חיל-האוויר בשנת 1998, עת הגעת ראשוני ה"רעמים" ארצה. "אין ספק כי מטוס ה'רעם' מגביר את היתרון האיכותי של מדינת ישראל, אבל יחד עם זאת, יתרון איכותי הוא עניין דינאמי ואסור לשקוט על השמרים. כמו בתחרות ריצה - גם אם אתה הראשון במקצה אסור לך להאט, ואם תרפה לרגע אחד הפער ייסגר".

המטוס האסטרטגי של חיל-האוויר, הרכש הביטחוני הבולט של הצמרת הפיקודית בשנות ה-90, מכפיל כוחן של זרועות הביטחון של מדינת ישראל - מטוס ה"רעם" (F-15i), מציין 20 שנות פעילות בארץ. מאות פעולות שלעולם לא יחשפו, מבצעים ברצועת עזה ומלחמה אחת מרכיבים את 20 שנות הפעילות של ה"רעם" בארץ, אירועים המצדיקים את כינויו כמטוס האסטרטגי של החיל.


מטוסי ה"רעם". הרכש הביטחוני הבולט של הצמרת הפיקודית בשנות ה-90 | תמונת ארכיון

כמה טוב שבאת הביתה
ב-12 בספטמבר 1997, נחת מטוס ה"רעם" מטיסת הבכורה שלו בארצות הברית. שעה ו-13 דקות שלמות הוא היה באוויר, בעוד אנשי חיל-האוויר והצמרת המדינית נושאים עיניים למטוס הנכסף, שיגיע לידיהם רק שנה מאוחר יותר.

"חיל-האוויר מחזיק בהמון פלטפורמות עם מגוון יכולות. את מערך הקרב ניתן לחלק למטוסי קו ראשון ומטוסי שלד, שמהווים את מרבית הסד"כ (סדר כוחות) של החיל", מתאר אל"ם (מיל') ד', מפקד טייסת "הפטישים" בעת קליטת ה"רעם", שהיה גם שותף לתהליך בחירת מטוסי הקרב הבאים של החיל. "כשבחנו איזה מטוסים כדאי למדינת ישראל לרכוש, בדקנו רק את מטוסי ה-F-16 וה-F-18, משום שסברנו שהאמריקאים לא ייצאו את מטוסי ה- F-15E שיצרו. התכנון לרכישת המטוסים החל כאשר מלחמת המפרץ עוד טרייה בזיכרוננו, ובגלל שבמהלך המלחמה נורו על מדינת ישראל עשרות טילי קרקע-קרקע מבלי שהייתה לנו יכולת להגיב בצורה נאותה, עסק חיל-האוויר בניהול מערכות אוויריות בטווחים רחוקים יותר מהמדינות השכנות לנו ולא היה ספק שה'רעם' הוא המתאים ביותר. אחרי שנתיים שעסקנו בשאלה נתקבל אישור מדיני לרכישת המטוסים, ואחרי שלושה חודשים כבר נחתמה עסקת הרכש".


"פלטפורמה המסוגלת להגיע יותר רחוק ולשאת יותר חימוש מכל פלטפורמה שהייתה לנו" | תמונת ארכיון

עם נחיתתם של זוג המטוסים הראשון בינואר 1998, החלו בתהליך למידה אנשי טייסת "הפטישים" שקלטה את המטוסים. "הנושא העיקרי שמתעסקים בו כאשר קולטים מטוס חדש הוא אילו יכולות הוא מביא שלא היו לחיל קודם, ובזה השקענו את מירב המאמצים", מתאר אל"ם (מיל') ד'. "הגדרנו שש משימות שלא ניתן היה לעשות קודם, וביניהן היכולת לבצע פקודות מבצעיות במזג-אוויר בעייתי והיכולת לטוס בתנאי אל-ראות לטווחים ארוכים במיוחד. כל אלו אפשרו לחיל-האוויר להגיע למקומות שהתקשה להגיע אליהם בעבר, ויצרו יתרון מול כל מטוס קרב אחר. להערכתי, כך התחזק מנגנון ההרתעה שמונע מהאויבים סביבנו להיכנס איתנו לעימות".

"רעמים" בצפון
קרוב לעשור פעלו ה"רעמים" בארץ, כאשר הם הולכים ומבססים את מעמדם בחיל-האוויר, רוכשים כשירויות ומרחיבים את מגוון החימושים שברשותם, עד בוקר ה-12 ביולי בשנת 2006, בו נכנסו למצב מלחמה. "במלחמת לבנון השנייה סיפקו מטוסי ה'רעם' נתון מרשים כאשר חצי מכמות החימושים שהוטלו בשדה הקרב הוטלו על ידם. היינו שעות על גבי שעות באוויר למרות שזו הייתה המלחמה הראשונה שלנו", מעיד אל"ם (במיל') א', נווט מטייסת "הפטישים" שטס בה מיומה הראשון כטייסת "רעם".


מאות פעולות שלעולם לא יחשפו, מבצעים רבים ומלחמה אחת | תמונת ארכיון

"כשנפתחה הטייסת מחדש עם הגעת ה'רעמים' אמרנו לעצמנו שאסור שחיל-האוויר ישתמש בנו לתקיפות קרובות ונקודתיות, כי הוקמנו כטייסת אסטרטגית עבור משימות ארוכות טווח, ואני חושב שבמובן זה מלחמת לבנן השנייה הפכה את היוצרות. הייתי בתפישה שזוהי טייסת לפעילויות מיוחדות שתחדור בלילה לכל מקום בעולם, אבל לבנון השנייה הבליטה אצלי את היתרונות של המטוס גם עבור הגזרה הצפונית והקרובה. העובדה שהוא יכול לשאת את כמות הפצצות הגדולה ביותר ולבצע כל משימה, הקנו לו יכולות שלא היו לאף מטוס אחר. לבנון השנייה לימדה את חיל-האוויר כיצד להפעיל את ה'רעם' בצורה נכונה ויעילה".

יכולות דיוק קריטיות
עשור לאחר הגעת המטוסים ארצה כבר הובילו אנשי טייסת "הפטישים" את מטס הפתיחה של מבצע "עופרת יצוקה" ושש המשימות שהוגדרו בתחילת הדרך הלכו והתרחבו. "גזרת עזה שונה לחלוטין מגזרת לבנון, ותקיפה בעזה מורכבת פי כמה וכמה מתקיפה בלבנון בשל צפיפות האוכלוסין הגבוה. לכן רמת הזהירות בתכנון ובביצוע הרבה יותר גבוהה מבכל גזרה אחרת", מתאר אל"ם (מיל') א'.


 מלחמת לבנון השנייה. לימדה את חיל-האוויר כיצד להפעיל את ה"רעם" בצורה יעילה | תמונת ארכיון

צפיפות גזרת עזה הציבה בפני אנשי החיל אתגר עצום בתקיפת המטרות הנדרשות. במהלך מבצע "צוק איתן" נעשה שימוש לראשונה בנשק "ברד חד" שהותאם ל"רעם". "היכולת לתקוף קומה בבניין מבלי לפגוע בכולו הייתה קריטית והעצימה את הוורסטיליות של המטוס בשדה הקרב".

מסתכלים קדימה
"טייסת הפטישים היא הטייסת היחידה שהיא לא רק טייסת אלא גם מערך, וכיחידים המפעילים את ה'רעם' אנחנו אוחזים ביכולות משמעותיות למדינת ישראל", הצהיר סא"ל ג', מפקד טייסת "הפטישים". "אין טייסת קרב בחיל שמתמחה רק במשימות אוויר-קרקע או רק במשימות אוויר-אוויר וכך גם טייסת 69, אבל אם אני פורט את משימות האוויר-אוויר ואת אתגרי התקיפה, אז מטוס ה'רעם' נותן פתרונות שהם מעל ומעבר".

במהלך שני עשורים לא הפסיקו לרגע להשוות את יכולות המטוס האסטרטגי של מדינת ישראל ליכולות האויב ולהתאימו למציאות המבצעית. "קיבלנו לפני 20 שנים 'רעם' דור 4, והפכנו אותו ל'רעם' דור 4.5. מהרגע שהוא הגיע ארצה התחלנו לבצע בו שינויים, ואנחנו ממשיכים ומסתכלים גם על העתיד", מצהיר רס"ן ע', ראש מדור מטוסי 15-F במטה החיל. "בשנה האחרונה אנחנו בוחנים את תהליך ה-MLU) Mid-Life Upgrade) למטוסים, שיקלוט מערכות חדשות ומתקדמות שיהפכו את המטוס שווה ערך למטוס ה'F-15E' החדש. אנחנו ממשיכים לקדם את המטוס ולהשוותו למטוסים המתקדמים ביותר, בין היתר על ידי שיפור הקוקפיט, מה שיאיץ את קבלת ההחלטות של אנשי הצוות".


ממשיכים להשוות את יכולות ה"רעם" ליכולות האויב ולהתאימו למציאות המבצעית | תמונת ארכיון

מפקד הטייסת מסכם: "אם להסתכל בראייה עתידית על האופן בו עתיד חיל-האוויר לבנות ולהפעיל את כוחו, אני חושב שמטוס ה'אדיר' (F-35i) שנקלט לאחרונה מוסיף יכולות משמעותיות לחיל, וכשמסתכלים על ה'אדיר' ועל ה'רעם' יחדיו, הם משלימים אחד את השני ולא מחליפים זה את זה. השילוב בין השניים הוא שמייצר את היתרון הגדול של חיל-האוויר הישראלי בהווה ובעתיד".