יומן ארועים

Bookmark and Share
לבד בשמיים: טיסת הסולו הראשונה פורסם בתאריך 08.02.2018
תגיות: בית-הספר לטיסה
טיסת הסולו, הפעם הראשונה בה יטוסו חניכי קורס-טיס לבדם, ידועה כאחת הנקודות המשמעותיות במהלך הקורס. הצטרפנו לפעם הראשונה הזו ושמענו כמה תובנות ומסקנות מהחניכים וממי שמלווים אותם בשמיים ועל הקרקע
אילי פארי וכרמל שטרן

שישה חניכים ומפקד הטייסת מתדרכים יחד לקראת הטיסה. על פני החניכים ארשת רצינות יוצאת דופן, אך את הלמות ליבם הנרגשות כמעט וניתן לשמוע בחלל החדר. הבוקר הם יטוסו לבד בפעם הראשונה בחייהם, בעוד בספר הטיסות שלהם שעות טיסה בודדות. בסיום התדריך הם הולכים איש איש למטוסו, ומפקד הטייסת נוסע בזריזות למגדל הפיקוח הראשי. פרחי-הטיס אמנם עולים למטוס לראשונה לבדם, אך יהיו מי שילוו אותם בקשר מרגע העלייה למטוס ועד לנחיתתם הבטוחה על הקרקע.


טיסת הסולו. על פני החניכים ארשת רצינות, אך את הלמות ליבם הנרגשות כמעט וניתן לשמוע | צילום: קורל דביר

בית-הספר לטיסה בחצרים אחראי על אלפי זכרונות מעצבים עבור אנשי צוות-אוויר רבים: הטיסה הראשונה והאחרונה בקורס-הטיס ואלו שביניהן, דמעות של עצב ודמעות של שמחה ושעות על גבי שעות בחדר התדריכים כמו גם רגעים קטנים בין המסלולים. אחת החוויות הזכורות ביותר היא טיסת הסולו הראשונה.

לבד, לראשונה
לפני שמורשים החניכים לטוס לבדם, עליהם לבצע צ'ק סולו. זו טיסת מבחן סטנדרטית במהלכה מטיס החניך את המטוס כאשר המדריך בתא לא אמור להתערב, וזאת על-מנת לייצר לחניך סביבה שתדמה בצורה הטובה ביותר את טיסת הסולו. "הטיסה לא קשה במיוחד אבל מלחיצה ואם עוברים אותה בהצלחה, מקבלים כשירות לטוס סולו", מתאר הצוער ג', חניך בקורס-טיס בשלב הראשוני.


פרחי-הטיס אמנם עולים למטוס לראשונה לבדם, אך יהיו מי שילוו אותם לאורך הטיסה | צילום: קורל דביר

גם בבוקר הטיסה, בחדר התדריכים, יבחן המדריך את הצוער בשבע עיניים. "ביום הטיסה מלווה המדריך את החניכים מהתדריך ועד התחקיר. אנחנו מתדרכים את הסולו כמו כל גיחה רגילה, אבל מקפידים גם לבחון אותם ברמה עמוקה יותר - להסתכל להם בעיניים, לוודא שהם מוכנים פיזית ומנטלית ולבדוק שהם מכירים את כל הדגשים החשובים", מעיד סרן בן, מדריך טיסה בשלב הראשוני. "מהרגע שהם יוצאים למטוסים נמצא מנהל הסוליסטים איתם על הקשר. הם מקריאים לו את כל הבדיקות שצריכות להתבצע לפני המראה, הוא שומע את ההתנהלות שלהם מול הבקרים והפקחים באוויר ומסייע להם בתפעול תקלות במקרה הצורך".

"מנהל הסוליסטים היא דמות חשובה בטיסה, במיוחד בסולואים הראשונים או בסולואים המסובכים", מוסיף הצוער ג'. "המטוס נמצא אצלי בידיים ואני אחראי עליו, אבל לא תמיד יש לי מספיק נסיון להחליט החלטות קריטיות ולשפוט אם אני בוחר נכון או לא. העובדה שהמנהל נמצא שם עבורנו כדי להדריך, לסייע בכל הפעולות שעלינו לבצע וגם כדי להרגיע, נותנת תחושה שיש מי שמגבה אותי למרות שאני לבד במטוס".


"המטוס נמצא אצלי בידיים, אבל לא תמיד יש לי מספיק נסיון להחליט החלטות קריטיות" | צילום: סליה גריון

את משמעות הגיבוי חווה ג' על בשרו ממש בשבועות האחרונים. "בתקופה הזו יש ציפורים רבות באזור הבסיס. טסתי לבד והסתכלתי מחוץ לתא כדי לחפש את שאר המטוסים. פתאום עפה לכיווני להקת ציפורים וברגע האחרון הצלחתי לתמרן ולעבור את זה בשלום. הלב שלי פעם במהירות ולקח לי כמה שניות להתאפס ולהבין מה קרה. ביקשתי מהמנהל לעשות כמה הקפות כדי להירגע והוא שימש כגורם מרגיע ונתן לי גיבוי מלא על ההחלטות שקיבלתי באוויר".

בקרה צמודה
כאשר יוצאים מטוסי "עפרוני" משטחו האווירי של מגדל הפיקוח, הם עוברים לאחריותה של היב"א (יחידת הבקרה האזורית) הדרומית, שם שילבו במסלולי ההכשרה של הבקרים גם הכשרה לעמדת "עפרוני", עמדה המשמשת את חניכי הביס"ט בלבד.

"חניכי בית-הספר לטיסה הם טייסי הדור הבא. עלינו להכשיר אותם לתפקיד בצורה הטובה ביותר ולכן הוגדרו אזורים ספציפיים המוקצים להם ונמצאים בשימוש יומיומי", מתארת סגן נ', בקרית ביב"א הדרומית המוכשרת לעמדת "עפרוני". "עצירה של פעילות בביס"ט היא אירוע חריג ונדיר מאוד ולכן אנחנו מקפידים לשמור את האזורים נקיים מהפרעות ומכלי-טיס אחרים. כך אנחנו יכולים להבטיח שההכשרה תתבצע בצורה הטובה ביותר".


כאשר יוצאים מטוסי "עפרוני" משטחו האווירי של מגדל הפיקוח, הם עוברים לאחריותה של היב"א | צילום: קורל דביר

לצד אזורי הטיסה הייעודיים, מקבלים חניכות וחניכי קורס-הטיס יחס ייחודי שנועד לסייע להם ולהקל על הלחצים הנלווים. "ההבדל המרכזי בין בקרת חניכים לבקרת צוותי-אוויר מנוסים הוא בנדב"ר (נוהל דיבור בקשר) שאינו תמיד מסודר ותכליתי משום שהחניכים נוטים להתפזר וזה עלול לייצר עומס בעמדה ובקשר. אנחנו מבינים שמדובר בחניכים שמכירים את האזור פחות טוב ולעתים קשה להם לבצע את האימון וגם לשים לב לגבולות הטיסה המותרים, ולכן אנחנו נשתדל להיות כמה שיותר סובלניים", מעידה סגן נ'. "כשאני מבקרת חניכים אני משתדלת לפשט את הדברים שאני אומרת ולהסביר את עצמי טוב יותר. אני מקפידה להתייחס אליהם באופן עדין ואיטי ולהתחשב בכך שהם לא מבינים את דבריי באופן מידי".

לוקחים אוויר
שמירה על קור-רוח בעת בקרת חניכים באוויר היא מיומנות קריטית. "אנחנו מסתכלים על החניכים בתשומת לב יתרה. ברגע שעולה הכלי השלישי לשמיים, יצטרף מש"ק בקרה נוסף לצוות הבקרה, כך שארבע עיניים יהיו ערניות לחניכים ויוודאו את פעילויותיהם. הערנות נכונה לכל מטוס שנמצא תחת אחריותנו, אך זה נכון שבעתיים כשמדובר בפרחי-טיס", אומרת סגן נ'.


לצד אזורי הטיסה הייעודיים, מקבלים חניכי קורס-הטיס יחס ייחודי שנועד להקל על הלחצים הנלווים | צילום: קורל דביר

הצוער ג' מסכים: "למרות שאנחנו לא טייסי קרב אלא טייסי 'עפרוני' ויש לנו בקרים ייעודיים, אנחנו מרגישים שהבקרים מתייחסים אלינו כאל טייסים לכל דבר ועניין. הבקר לא יחשוב עבורי לאיזה גובה להגיע בנקודה מסוימת. הוא ייתן את הוראותיו ואני אוכל למצוא דרך אחרת שתהיה עדיפה לשנינו ולהעלות אותה כפתרון. זו דרך נוספת לפתח את הדיאלוג בינינו ולהביא אותנו לעצמאות וליכולת לדאוג לעצמנו באוויר".