יומן ארועים

Bookmark and Share
20 שנים ליחידת "חרב מגן" פורסם בתאריך 12.02.2018
תגיות: חץ , הגנה אקטיבית , מערך ההגנה האווירית
יחידת "חרב מגן" המפעילה את טילי ה"חץ" מציינת 20 שנים להיווסדה. חזרנו עם מקימי היחידה אחורה בזמן לתקופת הראשוניות, לקליטת "חץ" 3 ולהפיכה לגדוד מבצעי
כרמל להד וטל בן-נאה

יחידת "חרב מגן" המפעילה את מערכת הנשק "חץ" ציינה 20 שנים להיווסדה, בטקס בהשתתפות משרתי הגדוד בסדיר ובמילואים ואנשי צוות ההקמה. אלו חזרו אחורה בזמן לתקופת הראשוניות, לפריות הדרך וללמידה שתוצאותיה משפיעות עד היום על הגדוד, על מערך ההגנה האווירית (הגנ"א) ועל חיל-האוויר כולו.

20 שנים ליחידת "חרב מגן" המפעילה את מערכת הנשק "חץ" | צילום: משרד הביטחון

"לפני עשרים שנים, קיבלה קבוצה קטנה של כ-20 לוחמים וטכנאים את האחריות על קליטת מערכת הנשק ,'חץ'. אלו קיבלו את האחריות על פיתוח תפישת הפעלה חדשה בצבא ובעולם כולו כנגד טילים בליסטיים - תפישה להגנה מפני טילים או כפי שאנו מכירים אותה היום - הגנה אקטיבית", תיאר סא"ל י', מפקד גדוד "חרב מגן". "זו קבוצת אנשים שהבינה שחשיבה לוגית בלבד תוביל אותם באופן איטי אל עבר המטרה, וכדי שנוכל להקדים את אויבנו עלינו לחשוב מחוץ לקופסא, להיות סקרנים, להפעיל את הדמיון, ולכוון לתוצאה הטובה ביותר".

ראשונים בעולם
יחידת "חרב מגן" הוקמה לאחר מלחמת המפרץ הראשונה בעקבות שיגור טק"ק (טילי קרקע-קרקע) אל עבר ישראל על-ידי עיראק. במהלך הלחימה ספגה ישראל פגיעה של כ-39 טילים. במהלך שנת 1991 קיבלה הממשלה החלטה על הקמת מנהלת "חומה" (חץ ומערכות הגנה) ובתוכה פרויקט "אודם שני" לפיתוח מערכת הנשק "חץ". מערכת ה"חץ" היא מערכת נשק ראשונה מסוגה המבצעת את משימת ההגנה האקטיבית מפני טק"ק המכוונים אל עבר מדינת ישראל. כמו כן, הוחלט שהיחידה שתפעיל את המערכת תוקם תחת חיל-האוויר ובפרט תחת מערך הנ"מ (נגד מטוסים), לימים מערך ההגנה האווירית.

מערכת ה"חץ" היא מערכת נשק ראשונה מסוגה המבצעת את משימת ההגנה האקטיבית | צילום: עדי עבו

"בנובמבר 1997, הגענו לסירקין, אז מפקדת האגד שלנו ולימים כנף 167. הגענו בבוקר כ-20 אנשים - חיילים, קצינים ונגדים - אשר נאספו מכל קצוות המערך ואף מחוצה לו", מספר סא"ל (מיל') נועם אינציגר, מפקד צוות ההקמה של הגדוד. "ראשית היה עלינו להכיר האחד את השני על מנת שנוכל לעבוד כצוות ולבצע משימות מבצעיות יחד. בהמשך, התחלנו ללמוד מהתעשיות על מערכת הנשק החדשנית. באותה התקופה לא היה לנו ממי ללמוד כי לא היה גדוד או יחידה דומה לנו בשום מקום בעולם, והיה עלינו לפתח את שיטות ההפעלה, הנהלים והתו"לים (תורות לחימה) באופן עצמאי".

מצוות ההקמה לגדוד מבצעי
על צוות ההקמה הוטלה משימה יוצאת דופן - הפעלת מערכת נשק ראשונה מסוגה בעולם בעודה בשלבי פיתוח. אילו השפיעו על פיתוחה, הפעלתה והפיכתה של מערכת הנשק למבצעית. "כלל המשרתים ביחידה הפגינו יצירתיות וסקרנות. זהו אתגר גדול להיות הראשונים בעולם להפעיל מערכת הגנה אקטיבית. תחילה לא היו לגדוד טילי יירוט ולכן לא יכולנו לבצע את משימתנו, עם זאת, המכ"ם (מגלה כיוון מרחק) עבד אז השתמשנו בו למשימה שבעבר לא היה לה שם וכיום נקראת 'גילוי להתרעה' באמצעות המכ"ם החדיש התרענו על טילים שעלולים לפגוע במדינת ישראל לפני הגעתם", נזכר סא"ל (מיל') אינציגר.

על צוות ההקמה הוטלה משימה יוצאת דופן - הפעלת מערכת נשק חדשה בעודה בשלבי פיתוח | צילום: עדי עבו

"אחת החוויות הזכורות לי ביותר התרחשה כשלושה חודשים לאחר שנוסד צוות ההקמה, בפברואר 1998. באותה העת, התבצעה הגברת כוננות כאשר מערכת הנשק 'יהלום' (פטריוט) הייתה היחידה שהייתה כשירה לתת מענה לטק"ק. ידענו על המערכת מעט מאוד והיה עלינו להבין כיצד אנו מבצעים את משימתנו המבצעית בחירום. ירי רקטות וטילים נחשב אז לאיום לא ידוע. התמודדנו עם מערכת חדשה ועם צוות חדש, והמצאנו שיטות מבצעיות ונהלים לפעילות היחידה תחת אש".

"ידענו על המערכת מעט מאוד והיה עלינו להבין כיצד אנו מבצעים את משימתנו המבצעית בחירום" | צילום: עדי עבו

לאחר שלב ההקמה הראשוני, החל צוות ההקמה בתהליך הפיכתו ליחידה מבצעית, לימים גדוד "חרב מגן". "אני גאה להגיד שהנהלים שהגדרנו אז קיימים עדיין בגדוד ובמערך. ייצרנו תרבות שבאה כיום לידי ביטוי במבחני הכשירות, בתפיסת הדרגים במסלול הקצין שביכולתו לבצע משימות שונות ובתרבות ההצ"ח (הצבת חירום) והמילואים שלקחנו מעולם הטיסה", מתגאה סא"ל אינציגר.

מול איומים ארוכי טווח
במשך השנים גדל והתפתח גדוד "חרב מגן", החל מקליטת המשגרים בשנת 2000 ועד הפיכתו ליחידה המבצעת כוננות בטחון שוטף בשנת 2009. התעצמותה של מערכת הנשק הגיעה לשיאה בשנת 2017, כאשר זו קלטה את המיירט "חץ" 3 (רשף), אשר מהווה את שכבת ההגנה העליונה על מדינת ישראל.

"מערכת 'חץ' 3 מביאה אותנו לפעול בממד חדש ולשפר את המענה האפקטיבי מול איומים ארוכי טווח ומול מטרות איכות. אני משוכנע שנדע להפעיל בתבונה ובמקצועיות את המערכות ואת היכולות החדשות, ובעת פקודה נגן על מדינת ישראל", אמר תא"ל צביקה חיימוביץ' בנאומו בטקס מסירת יכולות ראשוניות לשימוש במערכת "חץ" 3.

כלל ההכנות והפעילויות המבצעיות של הגדוד הגיעו לשיאן ביירוט הראשון של ה"חץ" במרץ 2017 | צילום: עדי עבו

"אנשי צוות ההקמה - תודה והערכה על היסודות שיצקתם. התחלתם כקבוצה של עשרים אנשים והיום אנחנו מאות. המיקוד עבר מבניין כוח לכוננות מבצעית רציפה", סיכם סא"ל י'. "משפחת 'חרב מגן' - זכות גדולה עבורנו להמשיך את המורשת ולשמור על הרוח המיוחדת. נעשה זאת יחד עם כלל אנשינו בסדיר, בהצבת חירום ובמילואים, בצניעות ובמקצועיות".