יומן ארועים

Bookmark and Share
אימון מדומה: "הסילון הראשונה" במלא"ם פורסם בתאריך 05.03.2018
טייסת "הסילון הראשונה", השוכנת בבסיס רמת-דוד, הדרימה לבסיס חצור לטובת אימון במלא"ם (המרכז לאימון משימתי). האימון כלל תרגול סיטואציות ייחודיות באמצעות מאמן הטיסה, וכל זאת מבלי להמריא מהקרקע
טל בן-נאה

טייסת 117 ("הסילון הראשונה"), השוכנת בבסיס רמת-דוד, הדרימה לאחרונה לבסיס חצור לטובת אימון במלא"ם (המרכז לאימון משימתי). הטייסת, המפעילה מטוס "ברק" חד-מושבי (F-16C/D), מגיעה למלא"ם מספר פעמים בשנה לצורך תרגול סיטואציות ייחודיות באמצעות מאמן הטיסה, וכל זאת מבלי להמריא מהקרקע. מטרת האימון הייתה לתת ערך מוסף לטייסים בתרגול מצבי קיצון שלא ניתן לתרגל באופן יומיומי, להקנות להם הרגלים ולחשוף אותם לסיטואציות של לחימה. "אנחנו מאפשרים לאנשי צוות-האוויר להתנסות במתארים מוכרים פחות, כאשר משימתם היא לתכנן את צורת התקיפה בתנאים אופטימליים", תיאר סגן ז', מוביל האימון בטייסת.


מטרת האימון הייתה לתת ערך מוסף לטייסים בתרגול מצבי קיצון שלא ניתן לתרגל באופן יומיומי | תמונת ארכיון

במלא"ם שמונה חדרי אימונים, כאשר בכל אחד מהם מסך של 360 מעלות המדמה בצורה מדויקת את סביבת הטיסה המבצעית. אנשי צוות-האוויר יושבים בנפרד בתאי האימון ומבצעים משימה משותפת אל מול מתאר רלוונטי אותו הם עשויים לפגוש בעת לחימה. הנופים זהים לנופי הזירה המבצעית ויכולות האויב המדומה זהות לאלו של האויב האמיתי.


טייסת 117, השוכנת בבסיס רמת-דוד, הדרימה לבסיס חצור לטובת אימון במלא"ם | תמונת ארכיון

"המאמן המשימתי מהווה פלטפורמה לאימון מחוץ למגבלות האימונים, ובכך משלים נתח אימון משמעותי בהכנת חיל-האוויר ללחימה", מסבירה סגן מורן קניגסברג, קצינת סימולטור במלא"ם. "העובדה שכל מערך הקרב חווה אימון דומה מאפשרת לקדמו באופן אחיד ומשפרת את שלב המעבר המנטאלי בפתיחת הלחימה".

לוקחים סיכונים
בעוד באימונים השוטפים חייבים אנשי צוות-האוויר לשמור על רמת בטיחות גבוהה, בזמן האימון במלא"ם הם יכולים לקחת סיכונים גדולים יותר ולתרגל את התרחישים החמורים ביותר שניתן להעלות על הדעת.

"האימון במלא"ם מאפשר לנו לתרגל מצבי קיצון, הן מבחינת עומס המשימות והן מבחינת מתארי הטיסה עצמם", מסביר סגן ז'. "במציאות אנחנו מוגבלים בתרגול מתארים אלה בשל הסיכון לביטחוננו". במהלך הטיסה במאמן אנשי צוות-האוויר יכולים לצפות בטילים המשוגרים לכיוונם ולנסות לחמוק מהם, לשגר בעצמם טילים אל עבר מטרות ואף לחוש את חוויית ההתרסקות כאשר מפילים את מטוסם.


בכל אחד מחדרי האימונים במלא"ם מסך של 360 מעלות המדמה את סביבת הטיסה המבצעית | תמונת ארכיון

מגמה שהולכת ומתרחבת בחיל הינה הגדלת שעות הטיסה במאמן סימולטיבי, זאת על פני האימון האווירי אשר כרוך, כאמור, בסיכונים בטיחותיים ובעלות תקציבית רבה. המלא"ם הינו הסימולטור המתקדם ביותר של החיל, בו יכולים המתאמנים לדמות גיחה באופן מציאותי, לראות ולתקשר אחד עם השני, וכן להתאמן בצוותים. בנוסף, בניגוד למאמנים ותיקים יותר, במאמן החדש יכולים אנשי צוות-האוויר להתאמן גם על יירוטים וביצוע משימות מתקדמות. "המרכז הוא פלטפורמה אידיאלית לאימונים משתנים בהם מתמודד הטייס עם משימות שלא התכונן ותודרך אליהן", מוסיף סגן ז'. "אנחנו מבצעים 'שבירת פרדיגמה' - מוסיפים או מונעים אלמנטים שהתרגלנו להיתקל בהם".

מאחורי כל גיחה
מי שמלוות כל גיחה במלא"ם הן מדריכות הסימולטור אשר אמונות על התרגול והביצוע בתוך המאמן. מדריכות הסימולטור במלא"ם הן חיילות חובה אשר עוברות הכשרה ארוכה בת תשעה חודשים. כדי לקבל את השרוך השחור, עליהן לעבור כמה שלבים שמתחילים במיונים מקדימים. מי מהן שתעבור את המיונים ותתגייס לתפקיד, תגיע לקורס יסוד שמתקיים בחצרים.


"המרכז הוא פלטפורמה אידיאלית לאימונים משתנים בהם מתמודד הטייס עם משימות שלא התכונן אליהן" | תמונת ארכיון

הקורס עוסק בלמידה בסיסית על חיל-האוויר, אווירודינמיקה, מבנה של כלי-טיס בסיסי ורזי עולם ההדרכה. לאחר הקורס, מתחלקות המדריכות לפלטפורמות השונות ומתחילות את שלב ההכשרה, שאורכו בין חצי שנה לעשרה חודשים. ההכשרה מחולקת לשני חלקים: קרקעית ואווירית. השלב הקרקעי עוסק בלמידת החומר העיוני ואילו האווירי עוסק בתחום ההדרכה ובתפעול הסימולטור.


מי שמלוות כל גיחה במלא"ם הן מדריכות הסימולטור אשר אמונות על התרגול והביצוע בתוך המאמן | תמונת ארכיון

טרם שבוע האימון, בונה מדריכת הסימולטור "תיק משימה" עם מפקד הטייסת הרלוונטית על מנת להתאים בצורה המדויקת ביותר את האימון לטייס. "האימונים שאנחנו בונים נתמכים בתו"לים (תורת לחימה) של חיל-האוויר והמלא"ם משמש גם ככלי להטמעה משימות חדשות", מוסיפה סגן קניגסברג. "על מנת שהאימון יהיה כמה שיותר דומה למציאות, לגיחה העתידית, כלל אנשי צוות-האוויר עוברים תדריך, טסים עם חליפת ג'י וקסדה ומתחקרים בסיום כל גיחה. מנהל האימון הוא המתחקר ועליו להעביר, יחד עם מדריכת הסימולטור, את הנקודות לשיפור ולשימור לצוותים".