יומן ארועים

Bookmark and Share
מכפילי הכוח: 16 שנים למבצע "חומת מגן" פורסם בתאריך 29.03.2018
16 שנים עברו מאז מבצע "חומת מגן" בו פעל מערך הנ"מ (נגד מטוסים) של חיל-האוויר ככוח מתמרן. בניגוד לכל פעולותיהם הקודמות, במקום לעסוק במשימת הגנת השמיים הגנו לוחמי הנ"מ במבצע על הכוחות הקרקעיים. "שימשנו ככוח אש מאסיבי, נייד ועוצמתי, המסוגל לספק גם חיפוי וגם תקיפה"
יעל פוקס

"נפגשנו באזור שדה התעופה 'עטרות', ליד רמאללה. שם התכנסנו וחברנו לכל הכוחות הקרקעיים שנכנסו רגלית לשטח האש", משחזר רס"ן טל נאמן, לוחם מערכת הנשק "מחבט" (וולקן) בגדוד 66 בזמן מבצע "חומת מגן" וכיום סגן מפקד גדוד "כיפת ברזל". "ככה התחלנו לעבוד בצורה משולבת יחד עם כוחות הקרקע של גולני, הצנחנים ועוד כוחות חי"ר (חיל-רגלים) שהיו נוכחים בשטח, וליווינו את הכניסה שלהם לתוך הערים".

עליית מדרגה משמעותית בלחימה בארגוני הטרור באה לידי ביטוי בתחילת שנת 2002. עם התקדמות השנה, מספר הפיגועים בתוך שטחי מדינת ישראל הלך וגדל. השקט העורפי במדינה התערער והקרקע הפכה רועדת מתמיד. פעילות הטרור הגיעה לשיאה בחודש מרץ, כאשר 108 ישראלים נרצחו ב-15 פיגועים שונים.

"התחלנו לעבוד בצורה משולבת יחד עם כוחות חי"ר שהיו נוכחים בשטח, וליווינו את הכניסה שלהם לתוך הערים"

בתאריך ה-27 באפריל של אותה השנה, ערב ליל-הסדר, חדר מחבל חמאס למלון "פארק" בנתניה, ופוצץ מטען נפץ באולם הראשי בו נערכה הסעודה החגיגית. 29 אזרחים נרצחו באותו הערב ו-160 נפגעו. ממשלת ישראל לא בחלה באמצעים וצה"ל יצא למבצע יבשתי בשטחי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון (איו"ש) לפגיעה בתשתית הטרור, מבצע אשר לימים נקרא "חומת מגן".

מכפילי כוח על הקרקע
שלושה גדודים ממערך הנ"מ (נגד-מטוסים), כיום מערך ההגנה-האווירית, לקחו חלק בפעילות הקרקעית במבצע. "זה תפס אותנו בבתים. היינו בחופשת רגילה לפני תחילת תעסוקה מבצעית בגזרת לבנון. יצאנו ביום שישי, שעות ספורות לפני הפיגוע במלון, וכבר בשבת קיבלנו טלפונים שאנחנו מופעלים לטובת המבצע. אחרי שראינו את תמונות הפיגוע, נוצרה ההבנה שאנחנו עושים משהו שחייב להיעשות", מספר רס"ן נאמן. "כחייל צעיר בצפון הגעתי לבסיס האם של הגדוד שלנו ברמות נפתלי, ושם התחלנו להכין את הכלים למלחמה".

בניגוד לפעולות ולמבצעים קודמים, התבקשו הלוחמים במבצע לעשות שינוי טכני קטן בכלים ולהוריד את משגרי טילי הנ"מ המתנייעים מהנגמ"שים (רכבים קרביים משוריינים), מה שיצר נגמ"ש המיועד לתמרון קרב יבשתי עם תותח מסוג "וולקן" היכול לירות בשנייה אחת כ-50 פגזים עוצמתיים. גם מערכות נשק מסוג "סטינגר" (ברקן), טילי-כתף בעלי יכולות דיוק ועוצמה, הוכנו מבעוד מועד. "ידענו שאין לנו זמן. אנחנו בכלל בצפון וצריך להגיע לגזרות איו"ש ולהתחיל לפעול כמה שיותר מהר", ממחיש רס"ן נאמן. "אחרי כמה שעות כל הגדוד היה מוכן. העמסנו את הציוד על מובילים ונסענו לכיוון רמאללה, שם פגשנו את כוחות הקרקע אליהם השתלבנו".

כוח אש מאסיבי, נייד ועוצמתי
רמאללה, ג'נין ושכם - אלו הם אזורי הקרבות בהם לחם רס"ן נאמן עם גדודו. המכנה המשותף של אלו ברורים לעין: שטח אורבני וצפוף, ראות מעורפלת, שדה ראייה מצומצם ופעילי טרור שנטמעים בתוך אוכלוסייה אזרחית. מהר מאוד נוצרה ההבנה כי כוחות שריון ותותחנים לא יוכלו לנוע בתוך השטח הצפוף, ומנגד האיום דורש תקיפה בנשק חם, כבד ועוצמתי תוך דיוק וצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים. כאן נכנס מערך הנ"מ של חיל-האוויר לתמונה. קצב אש במהירות גבוהה, עוצמת אש מוגדלת, שינויי זווית לכל כיוון, דיוק וניידות - כל אלו היוו את יתרונות אמל"ח (אמצעי לחימה) המערך בזמן המבצע.

קצב אש במהירות גבוהה, עוצמת אש מוגדלת, שינויי זווית, דיוק וניידות - כל אלו היוו את יתרונות המערך במבצע

"המטרה שלנו הייתה לשמש ככוח אש מאסיבי, נייד ועוצמתי, המסוגל לספק גם חיפוי וגם תקיפה בעת הצורך", מציג רס"ן נאמן. "היתרון שלנו הוא שאנחנו נכנסים ברווח בין הנשק הקל לבין הטנק. היו לנו יכולות מהירות יותר בזמן תגובה מהטנק, והנשק היה חזק יותר מרובה של לוחמי חי"ר. יכולנו לפעול בשטח בנוי בצורה אפקטיבית. במהלך הלחימה עברנו מעיר לעיר וליווינו את הכוחות בכניסה לכל מקום".

כתף אל כתף
אחד הרגעים שזכורים היטב לרס"ן נאמן הוא הלילה בו הוביל את כוחות גולני והצנחנים בעודו נמצא בנגמ"ש הראשון שנכנס לעיר. "אתה יורה ויורים עלייך. אתה מבין שזאת טבילת האש הראשונה שלך בתור לוחם", הוא משתף. "האדרנלין עולה, אתה מרגיש דרוך ומוכן, וסביבך החברים לגדוד ולוחמים אמיצים אחרים".

רס"ן נאמן מתאר את תחושת השליחות ומציין כי חש גאווה כשהבין שהגיע לקרב בתור לוחם נ"מ, המסייע לכוחות הקרקע כתף אל כתף. "ישבתי כל הלילה על התותח, כאשר הידיים על ההגה כדי להיות מוכן בזמן אמת. לוחמי גולני ניסו להיכנס לבניין גבוה על מנת לנטרל מחבלים שהיו בתוכו, והתחילה אש אויב מהקומה העליונה. הבנו מהר מאוד שיורים עליהם והם לא מצליחים להגיע לפתח הבניין", מספר רס"ן נאמן. "קיבלנו פקודה לירות על הקומה הגבוהה ולנטרל את האש, וכך עשינו. שני מחבלים נהרגו והאש הפסיקה, מה שאפשר ללוחמי החי"ר להיכנס לבניין ולנטרל את שאר המחבלים שהיו בתוכו".

את הפקודות המבצעיות לפעולה תוך כדי הלחימה קיבלו גדודי הנ"מ הישר מבכירי זרוע היבשה. "לפעמים היינו נכנסים לבתים, פורקים את הכלים ומחכים לפקודה הבאה. עברנו מבית לבית ומבניין לבניין, גם כדי למצוא את המחבלים וגם כדי לנטרל אותם בצורה המהירה ביותר. אסור היה לנו לפספס אפילו מחבל אחד", משחזר רס"ן נאמן. "היינו בחזית הכוח כל הזמן, הגנו על כוחות הקרקע והצטרפנו לתקיפה בעת הצורך. החיל למעשה הקצה אותנו לטובת תמרון הקרב היבשתי".

ב-21 באפריל, שנת 2002, הודיע ראש הממשלה על סיום חלקו הראשון של המבצע והחלה יציאה הדרגתית של כוחות צה"ל משטחי איו"ש. המבצע היווה שינוי תפיסתי במעבר לפעולות התקפיות נגד ארגוני הטרור תוך ניצול כוחות מערך הנ"מ לטובת משימות קרקעיות. "בסוף זה לא משנה אם אתה באוויר או על הקרקע - אתה לוחם", קובע רס"ן נאמן. "אתה צריך לדעת להתמודד עם אירועים בלתי צפויים וזמן התגובה צריך להיות קצר. אתה צריך להפגין קור רוח ונחישות. אלה הערכים שעליהם גדלנו במערך - להיות מוכנים תמיד, לא משנה מי האויב ומאיפה הוא מגיע".