יומן ארועים

Bookmark and Share
הצצה לטייסת שהפילה הכי הרבה מטוסי אויב פורסם בתאריך 03.07.2018
תגיות: טייסת "הקרב הראשונה" , ברק (F-16C/D) , בסיס חצור
היא הפילה הכי הרבה מטוסי אויב, מחזיקה במגוון עיטורים ומבין שורותיה יצאו רבים ממפקדי החיל. טייסת 101, טייסת הקרב הראשונה של חיל-האוויר, חוגגת 70 שנים. על הקמתה תוך כדי מלחמה, על התרבות הייחודיות ועל פעילות מבצעית בלתי פוסקת
עדי לשם

בסערת מלחמת השחרור, תוך כדי הגיחה הראשונה שלה, נולדה טייסת 101 ("הקרב הראשונה"). הצבא המצרי כבר הגיע לאשדוד בדרכו לתל-אביב. משדה התעופה עקרון, לימים בסיס תל-נוף, יצאו ארבעה מטוסי "מסרשמיט" אשר קיבלו את הפקודה לתקוף את הטור המצרי. המטוסים תקפו את המצרים תוך כדי אש שנורתה לכיוונם והצליחו לעצור את התקדמותם. בלימת הטור המצרי בגשר "עד הלום" זכורה עד היום כתקיפה הראשונה של חיל-האוויר.


"יום 101 גיחות" בטייסת 101 | צילום: קורל דביר

בכל מלחמות ישראל, המבצעים הידועים ואלה החשאיים, עמדה טייסת 101 בחוד החנית של פעילות חיל-האוויר ואנשיה פועלים עד היום במבצעיות רבה, באומץ ובנחישות. "זו טייסת הקרב היחידה שנשארה פתוחה לאורך 70 שנים שלמות, נלחמה בכל עת ובעלת נוכחות מבצעית משמעותית לאורך ההיסטוריה של חיל-האוויר. זוהי טייסת מעוטרת המחזיקה במטוסים מן השורה הראשונה ומשמרת עד היום את פעילותה המבצעית הנרחבת", מציג רס"ן ב', סגן מפקד הטייסת.


צילום: אביחי סוחר

הטייסת ידועה באנשיה, שרבים מהם קודמו לתפקידי פיקוד בכירים בחיל, קיבלו עיטורים והפילו הכי הרבה מטוסי אויב, כאשר שיאן ההפלות בעולם ויוצא הטייסת, אל"ם (מיל') גיורא אבן-אפשטיין, הפיל 17 מטוסים. "זה משמעותי מאוד בשבילי להיות חלק מטייסת עם מורשת ארוכה כל כך", מגלה סגן י', קצין תחקור והדרכה בטייסת. "לצד תחושת הגאווה, ישנה אחריות גדולה לשמור על מה שהשגנו ולהמשיך להגן על אזרחי המדינה".

101 גיחות ביום אחד
טייסת 101 מפעילה את מטוס ה"ברק" (F-16 C/D) למגוון משימות, בהן תקיפה ואיסוף מודיעין בגזרות השונות. היא מבצעת משימות צילום ייחודיות בהיבטי זמן, מזג-אוויר ותנאי טיסה. "מטוס ניתן להשביח", מסביר רס"ם שלומי שהרבני, מפקד דת"ק בטייסת. "גם אם גוף המטוס מתעייף, את הטכנולוגיה ניתן לשפר. ה'ברק' הוא מטוס בעל אמינות גבוהה שמוכיח את עצמו מבצעית כבר 30 שנים. יש לנו כשירות צילום שאין עוד כמוה בחיל, ואנחנו מצלמים בכל מזג-אוויר בשיטה ייחודית. זו אחת המשימות המרכזיות של הטייסת, ואנחנו עוסקים בה 24 שעות ביממה".


שחזור התקיפה ההיסטורית בגשר "עד הלום" בחודש יוני האחרון | צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

אמנם קרב-האוויר האחרון התרחש לפני עשרות שנים, אך בטייסת ממשיכים לתרגל גם את המשימה הזאת: "קרבות-אוויר והפלות הן אינן המתאר המבצעי העיקרי בימינו, אך אנחנו ממשיכים להתאמן עליהן מכיוון שזה עדיין נושא חשוב שבעזרתו מתאפשר לנו להתמודד עם עומס קשב ועם עיבוד נתונים רבים. לכן אנחנו מתרגלים קרבות אוויר-אוויר במתכונת של זוגות ורביעיות מטוסים. כמובן שאנחנו מתאמנים גם על הפלת כלי-טיס אחרים מלבד מטוסי קרב".


צילום: קורל דביר

כחלק מציון שנת ה-70 לטייסת 101, התקיים לאחרונה "יום 101 גיחות", בו תרגלו אנשי הטייסת הוצאה של 101 גיחות, כמספר הטייסת, ביום אחד. "הוצאת כמות כזאת של גיחות ביום אחד דורשת היערכות משמעותית ורמת סנכרון גבוהה", מסביר סגן מפקד הטייסת.

טייסת מאתגרת מוסכמות
"101 היא טייסת מאתגרת מוסכמות שתמיד שואלת שאלות קשות, ומביאה איתה תרבות ארגונית של חוצפה ותעוזה. זו הדרך לפיה התחנכנו, ואנחנו משתדלים לשמור על הרוח והאווירה של חשיבה ביקורתית ובחינת מוסכמות", מסביר רס"ן ב'.

תעוזה ייחודית זו ייתכן ותרמה לחלק מהישגיה המרשימים של הטייסת. "זה דבר שמשפיע לטובה בתחום המבצעי בטיסה קרבית. כך אתה מביע דעה, מפתח חשיבה ביקורתית ולא מקבל את המובן מאליו. זה יכול להתפרש לרעה, אך בעיני זה מגיע מתוך ביקורת בונה ורצון מתמיד להיות הכי טובים. כך למשל, בזמן סדנת המדמה מצב לחימה, טייסת 115 ('הדרקון המעופף'), טייסת ביום האויב של החיל, הייתה צריכה לפרש כיצד טייסת 101 נראית בעיניי האויב. נאמר לנו שהטייסת נתפסת כטייסת תחרותית וחותרת למגע שיכולה להיראות לא נחמדה".


ראש הממשלה דוד בן-גוריון עם מודי אלון, מפקדה הראשון של טייסת 101 | תמונת ארכיון

"הטייסת נולדה בעיצומה של לחימה, דבר השמור לטייסות בודדות בחיל-האוויר", מדגיש רנ"ג ע', הממונה על החימוש בטייסת, שמשרת בה קרוב לעשרים שנים. "הטייסת נולדה במהלך אירוע קריטי בזמן הקמת המדינה, שזכור לה עד היום בספרי ההיסטוריה. זה תרם לחוסנה של הטייסת ולתדמיתה, כך שיש לנו הרבה במה להתגאות. כל אחד אוהב לומר שהטייסת שלו טובה, אבל אצלנו ההיסטוריה מוכיחה את זה. זו טייסת בה גם אנשי גף הטיסה וגם אנשי הגף הטכני צברו ידע רב שעבר מדור לדור במהלך השנים כדי לעשות את העבודה בצורה הכי מקצועית שאפשר. כל אדם ששירת בטייסת השאיר אחריו מורשת של חינוך והתקדמות מתמדת".


תמונת ארכיון

גם היום נמצאת טייסת 101 בלב פעילותו של חיל-האוויר והשנה נבחרה לטייסת הקרב בעלת כמות הטיסות המבצעיות הגדולה ביותר. "זו סגירת מעגל עבורי", מתגאה סגן מפקד הטייסת. "טייסת 101 ממשיכה לבצע פעילויות מבצעיות ולא מפסיקה את המורשת האיכותית שלה. המצב בזירות מסביבנו משתנה בקצב מסחרר ואנחנו ממשיכים בגיחות איסוף ותקיפה. כשאתה משתתף בפעילות מבצעית אתה צריך להיות מוכן ובטוח, אך תמיד לשמור על ראש פתוח, חדות וערנות כי לא תמיד ניתן לדעת מה עומד לבוא".