יומן ארועים

Bookmark and Share
טייסות החיל חזרו מאימון ביוון פורסם בתאריך 07.11.2018
תגיות: בינלאומי , סופה (F-16I)
לאחר מספר שבועות אינטנסיביים ביוון, שבו טייסות ה"סופה" (F-16I) הישראליות מאימון נרחב עם חיל-האוויר המקומי בו תרגלו מגוון רחב של תרחישים. "אנחנו לא שוקטים על השמרים, מבינים שהמזרח התיכון משתנה לנגד עינינו ונערכים לתרחישים שונים"
נופר בליט

לאחר מספר שבועות של אימון אינטנסיבי, חזרו טייסות החיל מבסיס לריסה ביוון, שם תרגלו טיסה מול מגוון רחב של איומים. את התרגיל הובילה טייסת 119 ("העטלף") המפעילה מטוסי "סופה" (F-16I) מבסיס רמון, והשתתפו בה טייסת 201 ("האחת") המפעילה גם היא מטוסי "סופה" וטייסת 122 ("הנחשון") שטסה ליוון עם מטוסי ה"עיטם" (גאלפסטרים G-550).


צילום: טייסת 201

התרגיל התקיים כחלק משיתוף הפעולה הפורה של חיל-האוויר הישראלי עם מקבילו היווני, הכולל אימונים משותפים. במקביל לתרגיל מערך הקרב ביוון, נערך בבסיס רמון אימון של אנשי מערך מסוקי-הקרב היווני ומערך המסוקים של חיל-האוויר. "מדובר באחד מתרגילי הקרב הגדולים ביותר שמקיים חיל-האוויר בחו"ל בשנת 2018", פתח סא"ל א', מפקד טייסת 119. "חיל-האוויר היווני הוא חיל מתקדם, עם אמצעי לחימה, טייסים וסוללות טק"א (טילי קרקע-אוויר) מעולות".

"מטרת התרגיל היא לייצג את חיל-האוויר, צה"ל ומדינת ישראל בצורה מכובדת וראויה, ולהמשיך לחזק את שיתוף הפעולה גם בדרגי העבודה שלנו", הסביר סא"ל א'. "אנחנו לא שוקטים על השמרים, מבינים שהמזרח התיכון משתנה לנגד עינינו ונערכים לתרחישים שונים. אנחנו רוצים ללמוד מחיל-האוויר היווני כיצד הוא מתמודד עם איומים מתקדמים. היוונים טסים אחרת מאיתנו ונכון שנלמד האחד מהשני - איך ולמה אנחנו טסים כמו שאנחנו טסים".


צילום: קורל דביר 

מעבר לייצוג המדינה בכבוד ולאתגר המקצועי עמו התמודדו הצוותים שטסו ליוון, ישנה תועלת נוספת לקיום התרגיל. "מפקד טייסת שמפקד על התרגיל בשטח מרוויח את האימון הפיקודי הכי טוב שיש - עצמאות וקבלת החלטות מורכבות בתנאים לא מוכרים. זהו חלק מהותי מהכשרה פיקודית בעיני", הסביר אל"ם ג', מפקד בסיס רמון. "התרגיל מפתח גם תחושת מסוגלות גדולה אצל כל מי שלקח בו חלק. ביצוע משימות מורכבות באזורים רחוקים ובתנאים שונים מחזק אצלנו את התחושה שתורות הלחימה ושיטות התכנון שלנו מצליחות ומביאות תוצאה טובה כי אנחנו רואים שזה עובד גם מחוץ לארץ".

בשטח זר, מול אויב לא מוכר
לוחמי צוות-אוויר רבים מעידים כי טיסה בשטח מדינה אחרת הינה חוויה שונה ומשמעותית. "בארץ אנחנו כבר מכירים טוב מאוד את הקרקע, את המכתשים ואת ההרים. בשלב מסוים אתה כבר לא מופתע יותר באוויר", העיד סא"ל א'.


 צילום: קורל דביר | עיצוב גרפי: רון תמיר

"יוון היא אחת המדינות היפות בעולם ולטוס בה ב-F-16 מעל נחלים ופסגות הרים זו חוויה מופלאה. להניע את המטוס בליין אחר, עם נוף אחר ולהסיע אותו לעמדת ההמראה - זו חוויה עוצמתית ומשמעותית עבור טייס צעיר שעושה זאת בפעם הראשונה, וזה עוד לפני שאני מדבר על האימון עצמו. הטופוגרפיה ההררית הייחודית ביוון מייצרת לנו אימון איכותי ושונה ממה שאנחנו חווים בארץ".


צילום: קורל דביר

"זוהי הפעם הראשונה שאני טס ביוון", סיפר רס"ן ע', סגן מפקד טייסת 201. "יש לה חופים וים, ותוך רגע אתה מוצא את עצמך מעל הרים גבוהים מאוד. אחד הרגעים המיוחדים עבורי היה הטיסה מתחת להר האולימפוס הענק. אתה טס גבוה מאוד אבל עדיין נמצא מתחת לקו הפסגה שלו. בנוסף, טסנו נמוך בין וואדיות באזור כפרי מדהים".


צילום: טייסת 201 | עיצוב גרפי: רון תמיר

מעבר לחוויה הייחודית, הטיסה לאימון במדינה זרה מייצרת אתגרים לא פשוטים. "אנחנו למעשה מייצרים חיל-אוויר קטן מעבר לים וצריכים לספק תשתית דומה למה שיש לנו בארץ. מדובר באתגר ניהולי לא פשוט", הודה סא"ל א'.

"ישנם גם אתגרים טיסתיים. הטיסה מול אויב לא מוכר שאינך יכול לחזות כיצד ינהג, האימון בתוואי שטח זר והתקשורת בשפה אחרת - כל אלו מוציאים אותך מאזור הנוחות שלך. זהו אתגר טיסתי שעלינו לפצח".


צילום: קורל דביר

"בתור מוביל מבנה אני מתכנן ומוביל גיחות רבות, ואחד הדברים המיוחדים באימון היה לראות את ההתמודדות של אנשי צוות-אוויר עם טיסה בשטח זר", תיאר רס"ן ע'. "תכננו יחד גיחות ועבדנו יחד כדי לשפר את המוכנות שלנו למשימה. האתגר הגדול הוא לנתח את הקרקע לפני הגיחה, את המכשולים ואת כל מה שקורה סביבנו. אנחנו לא מכירים את תורות הלחימה של היוונים ואת אופן הטיסה שלהם. הם מדמים את הכוח ה'אדום', האויב שלנו, וכל צד טס הכי טוב שהוא יכול".


צילום: קורל דביר | עיצוב גרפי: רון תמיר

"במהלך התרגיל נדרשנו ללמוד, להתקדם ולהשתפר", הדגיש סא"ל א'. "בכל יום אנחנו צריכים להיות טובים יותר מהיום שעבר, ובסיום התרגיל עלינו להסיק מסקנות מבצעיות מהאימון שעברנו מעבר לחוויית הטיסה המיוחדת ולהפיץ אותן בכל חיל-האוויר".

מאחורי כל המראה
ההכנות לתרגיל החלו לפני חודשים ארוכים. "לקראת הטיסה לתרגיל ביוון, ערכנו בדיקות איכות למטוסים שארכו בין ארבעה ימים לשבוע לכל מטוס. ערכנו בדיקות מנועים, מערכות, אוויוניקה ובדיקות סופיות של טכנאי הטייסת. הכנו את המטוסים, צבענו אותם וניקינו אותם", סיפר רס"ן א', הקצין הטכני שאחראי על התרגיל. "מספר ימים לפני התרגיל יצא צוות חלוץ בהובלתי והכנו את הליין לקליטת המטוסים. למעשה העברנו ליוון טייסת שלמה - ציוד אחזקה, תאורה, חלפים וכיסוי למטוסים".


צילום: קורל דביר

הצוותים הטכניים נדרשו להבטיח את שמישות המטוסים לאורך התרגיל כולו. "נדרשנו לספק מענה אחזקתי ואף להיערך למקרה בו מטוס נוחת עם תקלה", הסביר רס"ן א'. "חילקנו את ימי התרגיל לשתי משמרות כדי לשמר את כוחם של הצוותים הטכניים. הצוותים הכינו את המטוסים, הוציאו אותם לטיסה ותיקנו תקלות במקביל".


צילום: קורל דביר

סא"ל א' הוסיף: "על הגף הטכני להצליח לעבוד בלי טייסת התחזוקה של הבסיס ולהק ציוד, לעמוד בכל הדרישות, לפתור את הבעיות שצפות ולהשיג את הציוד הנדרש למרות שאין לו את התשתיות שהוא רגיל אליהן. להצליח למסור את המטוסים בזמן ויהי מה - זהו אתגר מבצעי ויכולת שנדרשת מאתנו תמיד, בייחוד בזמן לחימה".

עם דגל ישראל על הסרבל
בסיומו של השבוע הראשון בתרגיל, כאשר חלק מאנשי טייסות "הסופה" שהו ביוון, נערך גל תקיפות ברצועת עזה בתגובה לירי רקטות אל עבר יישובי עוטף עזה. כך, בעוד אנשי צוות-אוויר מהטייסות מתאמנים ביוון, אנשי צוות-אוויר שנותרו בארץ קיימו פעילות מבצעית וביצעו תקיפות של מטרות טרור ברצועת עזה. "בתור אחד שהיה ביוון במהלך סוף השבוע, אני יכול להעיד שהחיבור שלנו לארץ היה חזק מאוד", ציין רס"ן ע'. "האימון היה איכותי מאוד ושיתוף הפעולה בין הטייסות היה בשיאו. עשינו הכל על מנת ללמוד, להשתפר ולהיות טובים יותר".


צילום: טייסת 201

סא"ל א', שמשרת כבר 22 שנים בחיל-האוויר, ציין שהובלת התרגיל הסבה לו גאווה גדולה: "לקחתי חלק בלא מעט תרגילים בינלאומיים בארץ ובחו"ל, אבל אני חושב שלעמוד בראש משלחת ישראלית בארץ זרה, ללבוש סרבל טיסה עם דגל ישראל ולטוס במטוסים עם סמל מגן-דוד - זו גאווה גדולה, ואנשי המשלחת חשים זאת. כל מי שלקח חלק בתרגיל ידע שהוא מייצג משהו גדול יותר".