מלחמות ומבצעים

מבצע "תשורה"

28 בדצמבר 1968

ב-22 ביולי 1968 נחטף מטוס אל-על בדרכו מרומא לישראל והוכרח לנחות באלג'יר. כארבעה חודשים לאחר מכן, ב-26 בדצמבר, נורתה אש לעבר מטוס אל-על שחנה באתונה וכתוצאה מכך נהרג אזרח ישראלי, דיילת נפצעה ולמטוס נגרם נזק

שתי פעולות אלה פתחו חזית לוחמה חדשה במסגרת מלחמת ההתשה וזו נועדה לפגוע בבטן הרכה של מדינת ישראל: תקיפת מטרות ויעדים שקשה להגן עליהם צבאית. בתגובה לפעולות אלה, בהן נפגעה התעבורה האווירית הישראלית, הוחלט להפעיל את מבצע "תשורה".

מטרת המבצע היתה לפגוע במטוסים ערביים בשדה "חאלדה", נמל התעופה הבינלאומי של ביירות, ובכך להרתיע את המחבלים ואת ממשלת לבנון, אשר משטחה פעלו, מביצוע פיגועים נוספים.

תיכנון המבצע החל לאחר חטיפת מטוס אל-על לאלג'יר. התכנית בגרסתה הראשונה עסקה בחטיפת מטוסים ערביים אזרחיים משדה ביירות על-ידי צוותים ישראליים, אחר ביצוע השתלטות צבאית על השדה. עם התקבל הידיעה על תקיפת מטוס אל-על באתונה הוחלט על הפעלת מבצע "תשורה", כאשר המשימה העיקרית היא השמדת המטוסים על הקרקע ולא חטיפתם, כפי שתוכנן תחילה. המבצע הוטל על כוחות צנחנים וכוח מסיירת מובחרת נוספת, בפיקודו של אל"מ רפאל איתן (רפול), קצין צנחנים ראשי ולימים רמטכ"ל.

ביום המבצע, בשעת לילה מוקדמת, המריאו הכוחות לביירות בשלושה מסוקי סופר-פרלון. שני מסוקי בל-205 הצטרפו לשלושת המסוקים, לביצוע אמנעות מהאוויר, סיור ותצפיות.

הטיסה ליעד נמשכה כ-45 דקות. עם נחיתת המסוק הראשון בשדה התעופה החלו כוחות הקרקע בפעולתם. תוך הקפדה על ביצוע שקט ומהיר, שלא יעלה על 30 דקות, ניגשו הכוחות לחבל במטוסים הערביים, כשהם נעזרים בתרמילי גב גדולים, בהם נישא חומר הנפץ, ובתרשימי סמלי חברות התעופה הערביות.

הכוח המבצע נתקל, כצפוי, באנשים ששהו בשדה. בין השאר, היו אלה נוסעים, שחלקם היו ישובים במטוסים לפני ההמראה. לכולם הוסבר באדיבות כי עליהם לעזוב את השדה. רובם צייתו ועזבו את המקום, ולאלה שהתעקשו או לא הבינו הוסבר בתקיפות ואף ביריות אזהרה. לבסוף הכל עזבו ותפסו מחסה, והפיצוצים שבאו לאחר מכן לא הותירו מקום לתהיות נוספות.

קודם לכן, דקות ספורות לאחר נחיתת הכוח, חסם אחד ממסוקי הבל-205 את הדרך הראשית אל שדה התעופה. תוך כדי ביצוע מעגלים באוויר הושלכו על-ידי צוות המסוק בשני סבבים, 95 רימוני עשן ו-20 נרות עשן שיצרו מסך עשן מעובה היטב בצידו המזרחי והצפוני של שדה התעופה. לאחר מכן פנה המסוק להטיל מסמרים ושקיות ג'לי על הדרכים המובילות לשדה התעופה. פעולה זו, בעשר הדקות הראשונות לפני פיצוץ המטוסים, "ניקתה" את הכביש הראשי שהמה מתנועה. אש שנורתה מהמסוק השמידה משאית צבאית שדהרה לעבר הכוחות הקרקעיים, וסיכנה את מהלך המבצע.

במהלך המבצע הושמדו 14 מטוסי סילון אזרחיים ערביים שהיו בבעלות שלוש חברות לבנוניות: "מידל איסט אירליינס" (M.E.A), "ליבניז אינטרנשיונל אירווייס" (L.I.A) ו"טרנס-מדיטרניאן אירליינס" (T.M.A). ערכם של מטוסים אלה נאמד בין 44-42 מיליון דולר. המכה שהונחתה על לבנון היתה קשה. למרות שכוונת ישראל לא היתה לפגוע בלבנון, בפועל היא היתה הנפגעת העיקרית.

פעולת צה"ל בלבנון היתה ראוותנית וזכתה לתהודה נרחבת בכלי התקשורת בארץ ובעולם. מדינות רבות גינו את ישראל על פעולתה. במיוחד בלט נשיא צרפת, שארל דה-גול, שזעם על הפגיעה בלבנון, בת חסותה המסורתית של ארצו. המבצע דחק בו להטיל, מאוחר יותר, אמברגו על הסיוע הצבאי הצרפתי לישראל.

סביב מבצע "תשורה" נרקמו אגדות רבות. המפורסמת שבהן טוענת כי במהלך המבצע נכנס מפקד הכוח, רפאל איתן, אל מזנון בית הנתיבות, התיישב, הזמין קפה, שתה, שילם בשטר כסף ישראלי ונעלם מהמקום.

נמל התעופה של ביירות לאחר הפשיטה
נמל התעופה של ביירות לאחר הפשיטה