טייסות החיל

טייסת "אבירי הזנב הכפול"

ב-1 באפריל 1976 הוקמה טייסת "אבירי הזנב הכפול". המפקד הראשון היה סא"ל איתן בן-אליהו, לימים מפקד חיל-האוויר. הקמתה התבצעה בתום שנתיים של הכנות במטה חיל-האוויר לקליטת מטוסי הבז. ב-10 בדצמבר 1976 נחתו בבסיס תל-נוף שלושת מטוסי הבז הראשונים. במשך שנה פעלה הטייסת עם ארבעה מטוסים בלבד ורק ב-15 בדצמבר 1977 החלה לקלוט את המטוסים מקו הייצור הסדרתי.

פעילויות מבצעית ראשונות
ב-27 ביוני 1979 זקפה הטייסת הפלות ראשונות של מטוסי אויב. באותו יום יצאו מטוסי חיל-האוויר לתקיפת מטרות מחבלים בלבנון, במטרה לגרום למטוסים הסורים להגיע למפגש על-מנת ליירטם. לקראת שעות הצהריים תקפה רביעית קורנסים מטייסת "אבירי הזנב הכתום" מטרות בדאמור. במהלך התקיפה הזניקו הסורים שלוש רביעיות של מטוסי מיג-21 משופר והפנו אותם לעבר מטוסי התקיפה. רביעיית בזים מהטייסת, שביצעה פטרול יירוט בגובה 15,000 רגל, הופנתה למפגש. בקרב אוויר-אוויר שהתחולל הפילו הבזים ארבעה מיגים.

ב-29 בספטמבר 1979, במהלך חזרה מהזנקה בלילה חורפי, התרסק מטוסו של רס"ן גיא גולן ז"ל שנהרג בתאונה.

ב-7 ביוני 1981 נטלה הטייסת חלק במבצע "אופרה" להשמדת הכור בעיראק. שנה מאוחר יותר, במהלך מלחמת לבנון הראשונה, הפילו מטוסי הטייסת 33 מטוסי אויב.

הגיחה הארוכה ביותר
ב-1 באוקטובר 1985, תקפו זוג מטוסים מהטייסת יחד עם שישה מטוסים מטייסת "חוד החנית" את מפקדת אש"ף בחמאם-א-שאט בטוניס. מבצע "רגל עץ" היווה את גיחת התקיפה הארוכה ביותר שביצעו מטוסי הקרב של החיל, בטווח של כ-1,500 מייל מהארץ. בתקיפה הושמדו מספר מבנים, נהרגו כ-80 איש (מהם כ-60 מחבלים) ונפצעו כ-60 מחבלים.

ב-15 באוגוסט 1988, במהלך אימון קרב אוויר, התנגשו זה בזה שני בזים מהטייסת. מפקד הטייסת, סא"ל רם קולר ז"ל ורס"ן אהוד פלק ז"ל נהרגו בתאונה.

כשירויות חדשות נקלטות
במהלך שנת 1983 קלטה הטייסת כשירות צילום אנכי. לאחר מכן רכשה הטייסת כשירות נוספת, כאשר במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נטלה לראשונה חלק פעיל בתקיפות יעדים על-ידי שימוש בפצצות חכמות כשירות זו מעמידה את הטייסת בשורה אחת עם טייסות הקרב המתקדמות של חיל-האוויר. הכשירויות השונות שקלטה הטייסת שימשו אותה גם במבצע "עמוד ענן", אשר התרחש בנובמבר 2012, כאשר הטייסת ביצעה גיחות ברצועת עזה.

כיום עובר המטוס שדרוג נוסף, על-מנת שיוכל להמשיך לשרת עד שנת 2025. עיקר השדרוג הוא בתחום האחזקה וכולל שינויים במבנה המטוס לשימור יכולות קיימות והגברת רמת הבטיחות במטוס. בנוסף משודרגות היכולות המבצעיות עם שיפור היכולות האוויוניות, העלאת נוחות תפעול עם התקנת צג שליטה עליון. 

סמל טייסת "אבירי הזנה הכפול"
סמל טייסת "אבירי הזנה הכפול"