טייסות החיל

טייסת מגיני המערב

במחצית שנות ה-80 הוחלט לרכוש מסוק עבור חיל-הים, על-מנת שישמש גם למשימות ימיות שונות כמו חילוץ, תצפית ואיכון מטרות ימיות. המסוק שנבחר היה הדולפין A65-HH מתוצרת חברת אירוספיאל. 

הדולפין זכה במכרז של משמר החופים האמריקאי בשנת 1979 כמסוק חילוץ קצר טווח. הצלחתו של המסוק במכרז נבעה מתכונותיו, ביניהן מהירות גבוהה ויכולת תמרון בתנאי רוח צד האופיינית בתפעולו בים. בגרסה האמריקאית הוחלפו במסוק המנועים, המערכות ומכלולי מבנה רבים. גמישותו של המסוק, מהירותו ותכונות הטיסה שלו, הפכו אותו לכלי טקטי המסוגל לעבוד בשיתוף פעולה עם ספינות חיל-הים, לנחות על סיפון ולהגדיל את יכולת הגילוי, איתור וזיהוי המטרות הימיות המתקרבות לחופי ישראל.

ב-26 ביולי 1985 הגיעו לישראל שני מסוקים. הם נקלטו בטייסת "החרב המתהפכת" בפלמחים, לצידם של מסוקי האנפה וזכו לכינוי "דולפין". ב-12 באוגוסט 1987 פורסם צו הקמה לטייסת "מגיני המערב" - טייסת מסוקי ה"דולפין". משימות הטייסת שהוגדרו כללו: השתתפות בקרב הימי - גילוי כלי שיט וזיהוי עבור ספינות חיל הים, כוונת ספינות חיל-הים לעבר מטרות מעבר לאופק, לוחמה נגד צוללות, חיפוש והצלה בים, תובלה אווירית בים והשתתפות בפעילות בט"ש אווירי בים.

פעילות מבצעית ראשונה
באפריל 1989 השתתפה הטייסת לראשונה בפעילות מבצעית. דולפין של הטייסת ביצע חיפוש מטרות חשודות שהוגדרו על-ידי צוות  מטוס שחף ומטרות שנמצאו על-ידי צוות המסוק. במהלך המבצע ביצעה הטייסת יותר משש שעות טיסה. ב-20 בדצמבר 1989 הוחלט לסגור את הטייסת ולארגן את זוג המסוקים שלה במסגרת גף בטייסת "החרב המתהפכת", החל מיולי 1990.

לאחר סגירת טייסת הלהטוט (דיפנדר) ברמת דוד הוחלט, בין היתר, להחזיר את הגף בפלמחים לטייסת ברמת דוד. במהלך שנת 1994 אישר הרמטכ"ל את החלפת מסוקי הדולפין במסוק ימי מתקדם מסוג "פנתר" MA565AS, מתוצרת חברת יורוקופטר. כינויו של המסוק החדש נקבע ל"עטלף". ב-12 באוגוסט 1996 הגיעו מסוקי העטלף הראשונים מתוך סד"כ של מספר מסוקים שנרכשו. כשבועיים לאחר מכן הורכב אחד מהם והחל לטוס.

ב-16 בספטמבר 1996, במהלך אימון טקטי בלילה עם סטי"ל לזיהוי מטרות בים, כאשר המסוק היה בטווח של כ-12 מייל מול חופי נהריה, הוא פגע במים והתרסק. אנשי הצוות, מפקד הטייסת, סא"ל בנצי בכר, סגן שחק סלע וקצין חיל-הים סרן ערן גרביה, נהרגו. ב-13 במארס 1997 התקיים טקס רשמי, במעמד מפקד חיל-האוויר האלוף איתן בן-אליהו, לפתיחת הטייסת עם מסוקיה החדשים. במהלך חודש ספטמבר 1997 עברה הטייסת ביקורת כשירות של מחלקת מבצעים בהצלחה והוכרזה מבצעית. במקביל הוצא מסוק הדולפין היחיד שנותר מהשירות.

שדרוגים ופעילות מבצעית
בסוף שנת 1999 פתחה הטייסת תחום לביצוע משימות ים באמצעות אמר"ל (אמצעי ראיית לילה) עם מסוקי העטלף. בתחילת שנת 2000 החלה הסמכתם של אנשי הטייסת לכשירות החדשה.

ב-6 במאי 2001 השתתף עטלף של הטייסת בלכידת ספינת האמל"ח "סנטוריני" שנשלחה לעזה בידי ארגון "החזית העממית – המפקדה הכללית" של אחמד ג'יבריל מלבנון. הספינה אותרה ע"י צוות העטלף לאחר שיצאה מלבנון ונלכדה על-ידי ספינות חיל-הים כ-150 מייל מערבית לצור. האמל"ח שנתפס כלל טילי SA-7  קטיושות 107 מ"מ, מטולים ופצצות אר.פי.ג'י. פצצות מרגמה, מוקשים, רימונים ונק"ל. 

ב-20 במאי 2003 השתתפה הטייסת במבצע של חיל-הים ללכידת ספינת האמל"ח "אבו-חסן" של ארגון החזבאללה, בעת שעשתה דרכה מלבנון לעבר חופי עזה. במבצע זה פרסו לראשונה מסוקי העטלף לשלוש ספינות ה"להב" של חיל-הים בו זמנית. ספינת האמל"ח זוהתה מהאוויר על-ידי המסוקים ונלכדה בידי כוח מיוחד מדרום לקפריסין.
 
במהלך מלחמת לבנון השנייה פעלה הטייסת רבות בשיתוף חיל-הים בחופי לבנון ואף איבדה שניים מאנשיה בעת פגיעת טיל באח"י "חנית" מול חופי לבנון. במבצע "עופרת יצוקה", פעלה הטייסת במשימות לגילוי ספינות זרות מול חופי ישראל.

ב-שנת 2009 קלטה הטייסת מכ"ם חדש, אשר שיפר את יכולות הגילוי והזיהוי של המסוק. המכ"ם המתקדם מאפשר לאתר כמות גדולה יותר של מטרות ממרחק רב יותר, ומשדרג את יכולותיו הטקטיות של המסוק.

עצירת משט ה"מרמרה"
ב-2010 סייעה טייסת "מגיני המערב" במבצע לעצירת משט "המרמרה" לעבר רצועת עזה. מסוק אחד השתתף באיתורה של הספינה, וכאשר שייטת 13 השתלטה עליה הצטרפו לפעילות שני מסוקים נוספים אשר סייעו בבניית תמונה ימית, תצפית, תובלות ופינוי פצועים. במהלך המבצע ביצעה הטייסת 18 גיחות, מתוכן שלוש גיחות לפינוי נפגעים.

טייסת "מגיני המערב" כיום היא טייסת קטנה עם מספר מצומצם של טייסים סדירים, שפועלים עם אנשי חיל-הים. היא פועלת מתוך בסיס של חיל-האוויר, אולם רבות ממשימותיה מוכתבות על ידי חיל-הים וכך נוצר שיתוף פעולה אינטנסיבי. פעילות המסוקים הימיים כוללת אימונים משותפים עם ספינות חיל-הים, במסגרתם מעמיקים את שיתוף הפעולה ומפתחים את תורת הלחימה. כחלק מפעילות האימונים משתתפת הטייסת בהפלגות ארוכות טווח של חיל-הים לחו"ל. 

סמל טייסת "מגיני המערב"
סמל טייסת "מגיני המערב"