טייסות החיל

טייסת "דורסי הלילה"

טייסת "דורסי הלילה" הוקמה ב-6 באוגוסט 1970, יום לפני הפסקת האש במלחמת ההתשה. עם פתיחתה, קלטה הטייסת את מסוקי ה"יסעור" (סיקורסי CH-53) מטייסת "מובילי הלילה". מאז ועד היום פועלת הטייסת בלחימה ובשגרה והספיקה לבצע מאות חילוצים. במלחמת יום הכיפורים פעלה הטייסת בתובלת סער, חילוץ נפגעים, פינויים מקווי החזית ובמבצעים משולבים בסוריה ובמצרים.

במסגרת מלחמת לבנון הראשונה ביצעה הטייסת יותר מ-200 גיחות, בהן גיחות תובלות סער וגיחות פינוי פצועים.

הטייסת משתבחת
בשנת 1992 החל חיל-האוויר בפרויקט השבחה של מסוקי היסעור ביא"א (יחידת אחזקה אווירית) ובמפעל מת"א ירושלים. הפרויקט כלל קו שיפורים בתחומי התחזוקה ואמצעי הלחימה, שאפשרו את המשך הטסת היסעור בשדה הקרב של המאה ה-21. השיפורים העיקריים כללו התקנת מערכות אוויוניקה וניווט מתקדמות, מערכת תחקור, החלפת תצוגות בתא הטייס והחלפת הלהבים ללהבי טיטניום. המסוק הראשון נקלט בטייסת במאי 1994.

באותה שנה הטיסו מסוקי הטייסת את לוחמי סיירת מטכ"ל ללבנון, משם חטפו את מוסטפא דיראני, פעיל בארגון "אמל" השיעי, במטרה להשיג מידע על הנווט השבוי, רון ארד.

ב-4 בפברואר 1997 השתתף זוג יסעורים מהטייסת בתובלת כוחות למוצבי "קו אדום" ברצועת הבטחון בלבנון בלילה חשוך. לאחר קבלת אישור חציית קו גבול ללבנון התנגשו המסוקים זה בזה. באירוע, אשר נודע בשם "אסון המסוקים", נספו 73 קצינים וחיילים. בעקבות האסון הוחלט לבצע מספר שינויים, ביניהם הקמת להק אוויר למסוקים.

פועלים ללא הפסקה
במהלך מלחמת לבנון השנייה פעלה הטייסת בכל הגזרות. בין השאר השתתפה במבצע "חד וחלק", במסגרתו הוטסו כוחות מיוחדים לבעל בק בצפון לבנון. הכוחות פשטו על מפקדת החזבאללה במקום, הרגו כ-20 מחבלים, שבו מספר מחבלים נוספים ואספו חומר מודיעיני. בארוע נוסף סייעו מסוקי הטייסת בחילוצם של אנשי חיל-הים ואנשי טייסת "מגיני המערב" מאוניית חיל-הים חנית שנפגעה מטיל החזבאללה.

ב-26 ביולי 2010, התרסק מסוק יסעור מהטייסת בעת היה במהלך טיסת אימון בהרי הקרפטים ברומניה, סמוך לעיר בראשוב. בהתרסקות נספה כל צוות המסוק, בהם משקיף רומני ושישה אנשי צוות ישראליים: סא"ל אבנר גולדמן, רס"ן יהלי קשת, סרן ניר ליקריף, רס"ן ליאור שי, רס"ר אורן כהן ואל"ם דניאל שיפנבאור.

במהלך מבצע "עופרת יצוקה", חילץ מסוק של הטייסת 11 פצועים מאירוע ירי כוחותינו על כוחותינו בו נפגעו לוחמי חטיבת גולני, למרות שלפני הגעתו לאתר הנחיתה קרסה מערכת הניווט.

עתה משודרג מערך היסעור בפעם השנייה. השרדוג, שנקרא "יסעור 2025", צפוי להאריך את חיי המסוק, לשפר את יכולותיו ולאפשרו לו להמשיך ולמלא את משימותו עד לשנת 2025. על הפרויקט מופקדים להק ציוד של חיל-האוויר והתעשיות הבטחוניות.

סמל טייסת "דורסי הלילה"
סמל טייסת "דורסי הלילה"