טייסות החיל

טייסת "אבירי הציפור הצהובה"

טייסת "אבירי הציפור הצהובה" הוקמה תוך כדי מלחמת יום הכיפורים ב-1973, לאחר הגעתם של 12 מטוסי הרקולס חמושים שהוצאו משירות חיל-האוויר האמריקאי ונמסרו לישראל כסיוע מלחמתי. תוך ימים ספורים הפכה הטייסת למבצעית והמריאה ליותר מ-20 גיחות לתובלת כוח אדם וציוד ופינוי נפגעים.

ב-25 בנובמבר 1975, במהלך תרגיל שיתוף פעולה עם כח חי"ר, פגע קרנף מס' 203 בפסגת ג'בל הילאל שבסיני כשהוא עמוס בנגמ"ש, 11 לוחמים ו-9 אנשי-צוות. כל נוסעיו והצוות נספו.

שגרה אינטנסיבית של מבצעי סיוע
בחודש יולי 1976 השתתפו ארבעה מטוסי הרקולס של הטייסת במבצע אנטבה. עקב רעידת אדמה ב-7 בדצמבר 1988 בארמניה, החליטה ממשלת ישראל להעניק סיוע הומניטרי לנפגעי הרעש. שתי טייסות הקרנף הוזנקו לסייע במשלוח צוותי חילוץ ורפואה.  ב-16 באפריל 1991 המריא קרנף עם צוות משותף מטייסת 131 וטייסת 103 ("טייסת הפילים") לדיארבקיר שבטורקיה, כשבבטן המטוס משלוח הכולל ציוד רפואי עבור הפליטים הכורדים.

בימים 25-24 במאי 1991 השתתפה הטייסת במבצע שלמה להעלאת יהדות אתיופיה לישראל. במהלך המבצע, בו נטלו חלק טייסות התובלה הכבדה של החיל, וחברת התעופה הלאומית "אל על", הובאו ארצה כ-14,500 עולים. ב-9 גיחות שביצעה הטייסת הובאו 1,482 עולים. אחד מקרנפי הטייסת נאלץ להמריא מהשדה באדיס אבבה עם שלושה מנועים בלבד, עקב תקלת מנוע שארעה בעת ניסיון ההמראה הראשון.

מבצע הומניטרי נוסף שהטייסת השתתפה בו הוא הטסת עזרה רפואית ומזון לפליטים בגבול רואנדה-זאיר, בין 24 ביולי ל-2 בספטמבר 1994, בעקבות רצח העם שביצעו בני ההוטו בבני הטוטסי ברואנדה. במסגרת המבצע טסו טייסות הקרנף 16 גיחות במהלכן הוטסו 160 טון מטען.

שנות ה-90: גיחות תובלה וסיוע
במהלך מבצע "ענבי זעם" בשנת 1996 ביצעה הטייסת 24 גיחות לתובלת כוח אדם וציוד.

בעקבות הפיגועים בשגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה באוגוסט 1998, הוזנקו קרנף מהטייסת, קרנף מטייסת "הפילים" וראם מטייסת "הבינלאומית" להובלת שלוש פלוגות של יחידת ההצלה הארצית של פיקוד העורף, כלבי גישוש וציוד הצלה וחילוץ לסיוע במאמץ לפינוי ההריסות וחילוץ הנפגעים.

בספטמבר 1999 פקדה רעידת אדמה את יוון. מדינת ישראל החליטה לשלוח משלחת סיוע, חילוץ והצלה. שלישיית קרנפים (בודד מהטייסת וזוג מטייסת "הפילים") השתתפה בהטסת יחידת חילוץ וציוד לסיוע לנפגעי הרעש.

באפריל 2000 יצאה שלישיית קרנפים (זוג מהטייסת ובודד מטייסת "הפילים") לטיסת סיוע הומניטרית עבור נפגעי הרעב באתיופיה. המטוסים נשאו כ-30 טון של ציוד רפואי, מזון ושמיכות. הציוד נפרק בשדה-התעופה באדיס-אבבה והמטוסים שבו לארץ למחרת.

שנות ה-2000
ביולי 2000 פקדו שריפות ענק את יוון עקב גל חום כבד. ממשלת יוון פנתה בבקשת עזרה לכל מדינות האיחוד האירופי ולישראל לכיבוי השריפות. זוג יסעורים הוזנק ליוון למשימת "דליי מים". זוג קרנפים מהטייסת הוזנק להובלת הציוד הטכני והדליים ולביצוע תדלוק איטי ליסעורים. המטוסים נחתו בשדה-התעופה אלקסיה ביוון.

באוקטובר 2001 עשה דרכו מטוס נוסעים אזרחי מסוג טופולב טו-154 של חברת "סיביר" מישראל לנובוסיבירסק. על סיפון המטוס היו בעת הטיסה 51 אזרחים ישראליים. במהלך הטיסה באיזור הים השחור, שוגר לעבר המטוס בשוגג טיל שפגע בו. המטוס נפל למי הים השחור וכל נוסעיו נספו. ב-6 באוקטובר הופעל מבצע "ים שחור", במסגרתו יצאה משלחת ישראלית בקרנף מטייסת "הציפור הצהובה" לעיירה סוצ'י ברוסיה לזיהוי גופות החללים שנמשו מהים. המשלחת כללה כוחות רפואה, זיהוי פלילי של המשטרה, רבנות, קש"ח, חטיבת המבצעים ופיקוד העורף. המשלחת הוחזרה ע"י הקרנף לארץ ב-10 באוקטובר, והביאה שבע גופות לקבורה.

לקראת סוף שנת 2001 נודע לגופי המודיעין של ישראל כי הרשות הפלסטינית רכשה בלבנון ספינת משא בשם "קארין A" כדי להבריח על סיפונה אמצעי לחימה שסופקו ע"י איראן והחזבאללה. בעת שהספינה עשתה דרכה בים, ביצעו מטוסי קרנף מטייסת 131 גיחות לסיורי ים בכדי לשמור מגע עם הספינה ברצף.

בעקבות הסלמה בפעילות החזבאללה כנגד מוצבי צה"ל בר-דוב, פעלו מטוסי חיל-האוויר בגזרה. על רקע ההסלמה הוזנק ב-30 ביוני 2005 קרנף של הטייסת להטיל כרוזים מעל ביירות, צור וצידון. הקרנף הטיל 300,000 כרוזים מעל המטרות. 

במלחמת לבנון השנייה ביצעו מטוסי הקרנף, מבצעי אספקה בהיטס: הצנחת מטעני מזון וציוד לכוחות הקרקע הנמצאים בחזית הלחימה. משימה זו טומנת בחובה סיכונים רבים למטוס ולצוותו, אך היא הוגדרה כמשימה מצילת חיים.

שיתוף פעולה בינלאומי
במסגרת פעילות האימונים של חיל-האוויר במדינות בעולם וכחלק מהצורך להתאמן בטיסה עם חילות-אוויר זרים, פרסו ביולי 2004 שמונה מסוקי יסעור ושלושה מטוסי קרנף לבסיס הצמוד לשדה-התעופה הבינלאומי בבוקרשט. בפריסה השתתפו גם יחידת ההעמסה ויחידת ההנחתה הקדמית. הפריסה נועדה ליצור תשתית לשיתוף פעולה עתידי עם חיל-האוויר הרומני וחיל-האויר האמריקאי, לתרגל אימון ארוך טווח למערכי היסעור והקרנף ולבצע אימונים באזורים לא מוכרים. במהלך הפריסה תרגל מערך הקרנף ניווט נמוך, נחיתות במסלולי אספלט ועפר, תדלוקים, הטלת חימוש ואפסניה ואימוני מכשירים בשדות זרים. בנוסף בוצעו טיסות משותפות עם מטוסים של חיל-האוויר הרומני שכללו מתארי ניווט וטיסות מבנה בסיסיות. סה"כ ביצעה הטייסת 32 גיחות. הפריסה לרומניה נמשכה שבועיים והמטוסים חזרו לישראל ב-30 ביולי 2004.

ב-2011 פרסו טייסות הקרנף לרומניה לאימון של טיסות טקטיות בטופוגרפיה הררית ובמזג-אוויר הפכפך.

סמל טייסת "הציפור הצהובה"
סמל טייסת "הציפור הצהובה"