טייסות החיל

טייסת "האחת"

טייסת פאנטום ראשונה
טייסת "האחת" הוקמה ב-17 באוגוסט 1969 בבסיס חיל-האוויר חצור. הטייסת היתה הראשונה לקלוט את מטוסי הפאנטום (קורנס) בחיל-האוויר. מפקד הטייסת הראשון היה רס"ן שמואל חץ ז"ל. שבועיים לאחר הגעתם כבר נכנסו המטוסים לפעילות מבצעית כאשר זוג קורנסים הוזנק לפטרול יירוט באזור שארם א-שיח. כניסת הפאנטום לשירות במהלך מלחמת ההתשה אפשרה לחיל-האוויר להגדיל את טווח פעולותיו וכך, בינואר 1970, החל מהלך תקיפות בעומק מצרים. "בתקיפות העומק באה לידי ביטוי היחודיות והאפקטיביות של הפאנטום", אמר האלוף (מיל') איתן בן אליהו, לימים מפקד החיל. במלחמת יום הכיפורים השתתפה הטייסת בתקיפות סוללות טילי קרקע-אוויר (טק"א), פטרול יירוט ואמנעות בשתי החזיתות.

במבצע "ליטאני" נטלה הטייסת חלק בתקיפות וסייעה לכוחות הקרקע, כמו כן ביצעה גיחות תקיפה ופטרולי יירוט. במלחמת לבנון הראשונה ביצעה הטייסת גיחות תקיפה, פטרולי יירוט, סיוע ואמנעה והשתתפה במבצע "ערצב 19" להשמדת סוללות הטק"א הסוריות.

צילום מודיעיני משופר
בעקבות שינויי היערכות בחיל הועברה הטייסת ב-19 ביוני 1988 לבסיס תל-נוף וב-9 באפריל 1989 נקלט מטוס "קורנס 2000" (פאנטום משופר) ראשון בטייסת. בתחילת שנות ה-90 החל פיתוחה של מערכת צילום מודיעינית בארה"ב עבור חיל-האוויר.  מצלמה משופרת הגיעה לבסיס תל נוף בתחילת שנת 1995 ונקלטה בטייסת. לאחר קליטת המערכת החל תהליך ארוך של לימוד, הטמעה ובניית תורת לחימה. ב-5 במארס 1998 ביצעה הטייסת צילום מבצעי בזמן אמת של חוף סוריה. תוצאות הגיחה הוכיחו את חיוניות המערכת ואת הנחיצות בהכנסתה למבצעיות.

במאי 2000, במסגרת פקודת "דמדומי בוקר", נסג צה"ל מלבנון. לכל אורך הנסיגה סייע חיל-האוויר והפגין נוכחות בשמי לבנון. לכל אורך הנסיגה ביצעה טייסת "האחת" גיחות סיוע.

עידן הסופה
ביולי 1999 אישר ראש הממשלה ושר הבטחון את המלצת חיל-האוויר כי מטוס הקרב החדש של חיל-האוויר יהיה I16-F (סופה). בשנת 2007 נפתחה הטייסת כטייסת סופה בבסיס רמון.

סמל טייסת "האחת"
סמל טייסת "האחת"
Feedback Form