טייסות החיל

טייסת "הנגב"

עוברים דירה
ב-27 ביולי 1976 פורסמה פקודת ארגון להקמת טייסת "הנגב" בבסיס חצור כטייסת נשר. כעבור שנתיים, במהלך מבצע ליטני, ביצעה הטייסת 26 גיחות פטרול יירוט. ב-14 ביוני 1979 פורסמה פקודה להסבתה של הטייסת למטוסי שחק (מיראז'). בעקבות חתימת הסכם השלום עם מצרים, במסגרתו התחייבה ישראל לסגת מסיני, פינה חיל-האוויר את בסיסיו בסיני.     
                                                             
ב-25 באפריל 1981 הושלם פינוי בסיס חיל-האוויר "איתם" ומטוסי השחק של הטייסת הועברו לטייסת מילואים שנפתחה בבסיס חצור. עם העברת המטוסים הודממה הטייסת זמנית, לקראת הסבתה לטייסת הנץ השלישית של החיל. במהלך אוקטובר 1981 נפתחה הטייסת בבסיס רמת דוד ושהתה בו כארבעה חודשים עד להעברתה לבסיס רמון בנגב, שנבנה כתחליף לשדה "איתם". תהליך העברת הטייסת למקום משכנה החדש החל בינואר 1982 והסתיים ב-25 בפברואר במטס של 16 המטוסים הראשונים. שבוע לאחר מכן החלה הטייסת לטוס באופן סדיר מבסיסה החדש. במהלך מלחמת לבנון הראשונה ביצעה הטייסת 192 גיחות פטרול, יירוט וליווי. במבצע "דין וחשבון" יצאה הטייסת ל- 20 גיחות, מתוכן 18 לתקיפה ושתיים לפטרול יירוט.

פצצות חכמות
בתחילת שנת  1994 החלה הטייסת בקליטת כשירות חדשה של פצצה חכמה. פתיחת התחום המבצעית למערכת בוצעה ב-3 באוגוסט 1995 במבצע "נשר הברזל", במהלכו הוטלו שתי פצצות חכמות על עמדת מחבלים בג'בל צפי בלבנון. בעקבות הסלמה נוספת בפעילות החזבאללה נגד רצועת הבטחון וגבול הצפון בשנת 1996, יצא צה"ל למבצע "ענבי זעם" לתקיפת מטרות מחבלים בדרום לבנון. במהלך המבצע ביצעה הטייסת 80 גיחות תקיפה.                   

במהלך אותה שנה החלה הטייסת בקליטת נווטים. רעיון שילוב הנווטים בטייסות הנץ עלה על רקע קליטת 14 מטוסי נץ דו-מושביים מעודפי חיל-האוויר האמריקאי, במסגרת "פריחת הדובדבן" באוגוסט 1994.
                 
צמצום סד"כ מטוסי הקרב נוכח הגידול במשימות שנוספו לחיל-האוויר, יצר בעיות במספר תחומים, שאחד מהם היה משימות הלילה. מאידך ניצבו טייסות הברק בפני מצב של עודף נווטים. אילוצי הסד"כ מחד ועודף נווטים בברק מאידך, היו חלק מהשיקולים שעמדו בבסיס קבלת ההחלטה  להעביר  נווטים לנץ, שכן תרומתם המבצעית של הנווטים במטוסי נץ עשויה לבוא לידי ביטוי בתחום משימות הלילה וההובלה. במסגרת פקודת "דמדומי בוקר" (הנסיגה מלבנון), סייע חיל-האוויר בתקיפות והפגנת נוכחות בשמי לבנון לכל אורך הנסיגה. במסגרת פעילות זו ביצעה הטייסת שתי גיחות תקיפה.       

רשמית: טייסת סופה             
ביולי 2003 נפתחה באופן רשמי טייסת "הנגב" כטייסת המפעילה מטוסי סופה (F-16I) ובפברואר 2004, נחתו בארץ לראשונה שני מטוסי הסופה הראשונים. במלחמת לבנון השנייה פעלה הטייסת מסביב לשעון. לזכותה נרשמו מאות גיחות הפצצה עם כל סוגי החימוש. במבצע "עופרת יצוקה" ב-2006 לקחה הטייסת חלק עיקרי בשל מיקומה הדרומי בבסיס רמון, ולאחר מכן היא גם השתתפה במבצע "עמוד ענן" לפגיעה במעוזי הטרור ברצועת עזה. 

סמל טייסת "הנגב"
סמל טייסת "הנגב"