טייסות החיל

טייסת "הצרעה"

ראשית העידן הסילוני
בעקבות הסכמת צרפת למכור מטוסי קרב סילוניים לישראל בשנת 1955, הוחלט על תהליך שבסיומו יורכב מערך הקרב-הפצצה ממטוסי סילון בלבד. בספטמבר 1955 החלו שישה טייסים בקורס הסבה למטוס אוראגן בצרפת. באוקטובר נחתו 12 המטוסים הראשונים בבסיס חצור. עם מטוסים אלו הוקמה טייסת "הצרעה", כאשר מפקדה הראשון היה אז סרן בנימין פלד ז"ל, לימים אלוף ומפקד חיל-האוויר. בחודשים הראשונים לקיומה, הטייסת הייתה טייסת היירוט המובילה של החיל ובספטמבר 1956 הפכה לטייסת קא"ם (קורס אימון מתקדם) סילון ברגיעה וטייסת מבצעית בחירום. כשירות הקא"ם של הטייסת נמשכה עד להוצאת מטוסי האוראגן משירות במרץ 1973.

ב-29 באוקטובר ביצעו 12 מטוסים מהטייסת ליווי ל-16 מטוסי הדקוטה שהצניחו את גדוד 890 במעבר המיתלה בסיני בפתיחת מבצע "קדש". הטייסת ביצעה 133 גיחות, 119 לתקיפה ו-14 גיחות לליווי. במלחמת ששת הימים השתתפה הטייסת במבצע "מוקד", בתקיפת שדות-תעופה במצרים, ירדן וסוריה וגיחות שיתוף פעולה עם כוחות הקרקע. בסך הכל ביצעה הטייסת במלחמה 450 גיחות.

מהאוראגן לנשר ולכפיר
במרץ 1973 הודממו מטוסי האוראגן לאחר מטס סיום, בו נטלו חלק כל מפקדי הטייסת לשעבר. הסגירה בוצעה בעקבות ההחלטה לבצע את קא"ם הקרב במטוסי עיט בלבד. את האוראגן החליף בטייסת מטוס היירוט נשר, שהורכב בתעשייה האווירית על פי תוכניות המטוס הצרפתי מיראז' M5. במהלך מלחמת יום הכיפורים עדיין הייתה הטייסת בשלב ההקמה ובעיקר היו חסרים לה טייסים. לפיכך בוצעו חלק מהגיחות על ידי טייסים מטייסת "הקרב הראשונה". בסך הכל, ביצעה הטייסת 660 גיחות ורשמה 52 הפלות של מטוסי אויב.

עם תחילת קליטת מטוסי הכפיר בחיל-האוויר הוחלט כי הטייסת תוסב מנשר לכפיר. בשנת 1976 החלה הטייסת לקלוט את המטוסים החדשים. במהלך מלחמת לבנון הראשונה ביצעו מטוסי הכפיר של טייסת "הצרעה" מאות גיחות במשימות פטרול והגנה אווירית, סיוע לכוחות קרקע, תקיפת טק"א וצילום.

פתיחה מחדש כטייסת אפאצ'י
בשנת 1986 הוחלט לסגור את הטייסת. במאי סיימה הטייסת את פעילותה הסדירה, ביצעה את מטס הפרידה ומטוסיה אוכסנו. בשנת 1989 הוחלט שטייסת "הצרעה" תוקם מחדש בבסיס רמון ותקלוט מסוקי קרב מתקדמים מדגם אפאצ'י. המסוקים נרכשו מארצות-הברית וזכו לכינוי העברי "פתן". בספטמבר 1990 הגיעו לארץ שני מסוקי הפתן הראשונים והטייסת נפתחה מחדש באופן רשמי. בדצמבר התרסק מטוס צסנה שנשא את אנשי הטייסת. ארבעה אנשי צוות אוויר וקצינת מבצעים מהטייסת נספו.

במסגרת מבצע "דין וחשבון" ביולי 1993, פעלה הטייסת מבסיס וביצעה יותר מ- 100 גיחות. במסגרת מבצע "ענבי זעם" באפריל 1996, ביצעה הטייסת יותר מ- 200 גיחות לליווי מסוקי סער, לתקיפה ולסיוע לכוחות הקרקע. כמו כן, השתתפה הטייסת בנסיגת צה"ל מדרום לבנון בשנת 2000 בגיחות פטרול להגנה על כוחות צה"ל הנסוגים.

בשנת 2005 רכש חיל-האוויר מסוקי שרף (אפאצ'י-לונגבאו) חדשים ובאפריל נקלטו בטייסת שלושת מסוקי השרף הראשונים. במלחמת לבנון השניה ביצעה הטייסת מאות גיחות במשימות סיוע לכוחות צה"ל, ציד משגרי רקטות, תקיפת מטרות מחבלים, תקיפת תשתיות וליווי של מסוקי סער במשימותיהם בדרום לבנון. במהלך המלחמה איבדה הטייסת שני אנשי צוות אוויר ומסוק עקב כשל טכני. המסוק איבד את הרוטור שלו במהלך טיסה בגובה 8,000 מטר מעל לבנון. אל"ם צביקה לופט ז"ל וסרן תם פרקש ז"ל נספו בתאונה.

הטייסת לקחה חלק גם במבצע "עופרת יצוקה" ובמבצע "עמוד ענן" בגיחות תקיפה וגיחות סיוע לכוחות קרקעיים.