טייסות החיל

טייסת "הקרב הראשונה"

טייסי מטוסי הקרב הראשונה בחיל-האוויר
טייסת "הקרב הראשונה", כשמה, היא טייסת מטוסי הקרב הראשונה בחיל-האוויר הישראלי. הטייסת הוקמה בבסיס עקרון במאי 1948, כטייסת מטוסי מסרשמידט (סכינים) שהגיעו מצ'כוסלובקיה. הגיחה המבצעית הראשונה בוצעה ב-29.5.1948, יום שנקבע כיום ההקמה הרשמי של הטייסת. במהלך הגיחה ארבעה מטוסים המריאו מעקרון בפיקודו של סא"ל מודי אלון, מפקדה הראשון של הטייסת, במטרה לתקוף את הכוח המצרי ליד אשדוד. הפעילות הביאה לעצירת הטור המצרי שנע לכיוון תל-אביב, אך הטייסת ספגה אבידה ראשונה.

בעיצומה של מלחמת העצמאות, בנובמבר 1948, עברה הטייסת לבסיס חצור. במהלך המלחמה, היא זקפה לזכותה 12 הפלות. שאר משימות הטייסת בעת זו היו סיוע קרוב, צילום והכשרת בוגרי שני קורסי-הטיס הראשונים של החיל. הקורס הראשון הסתיים במרץ 1949, ולבוגריו הוענקו לראשונה כנפי טיס ישראליות. עם סיומו, החלה הטייסת לבצע קורס אימון עבור הטייסים הטריים.

ביוני 1949 עברה הטייסת לבסיס רמת דוד, שהפך להיות בסיס הקרב של החיל. בתקופה זו הפעילה הטייסת מטוסי ספיטפייר ומוסטאנג. הטייסת המשיכה בהכשרת בוגרי קורס הטיס ובאוגוסט 1950 הפך הקא""ם (קורס אימון מתקדם) ליחידה בפיקודו של סרן מנחם בר. לימים, הפכה יחידה זו לטייסת "העקרב" בפיקודו.

הטייסת נפתחת שוב
לאחר שנסגרה לתקופה קצרה, באפריל 1956 נפתחה בחצור טייסת "הקרב הראשונה" מחדש, הפעם כטייסת מטוסי מיסטר (A4). במבצע "קדש" השתתפה הטייסת בעיקר במשימות חיפוי, יירוט, פטרול וסיוע קרוב והפילה שבעה מטוסי קרב מצריים. ביוני 1961 הטייסת לקחה חלק בקור הסבה למטוסי שחק (מיראז') שהחל בצרפת. השחק גם היה המטוס הראשון שחומש בטילים.

במלחמת ששת הימים הייתה הטייסת אחת משלוש טייסות היירוט של החיל ופעלה תחת פיקודו של עמוס לפידות, לימים מפקד חיל-האוויר. משימתה הראשונית, כמו של שאר הטייסות, הייתה השגת עליונות אווירית דווקא באמצעות תקיפת שדות-תעופה ולא באמצעות קרבות אוויר. ביום הלחימה הראשון פעלה הטייסת בעיקר במבצע "מוקד" ובהמשך הלחימה ביצעה גיחות סיוע ומשימות אוויר-אוויר. בסך הכל בוצעו במהלך המלחמה 337 גיחות, שלושה טייסים הופלו, טייס חולץ ואבדו ארבעה מטוסים.
את מלחמת ההתשה החלה הטייסת ב-7.7.1967, בפטרולי יירוט בעת תקרית מעל תעלת סואץ. כמו כן, במהלך המלחמה ביצעה הטייסת גם משימות אוויר-קרקע והפילה 27 מטוסי אויב. במלחמת ההתשה נפל טייס אחד בשבי ושלושה מטוסים אבדו בקרבות אוויר.

במלחמת יום הכיפורים ביצעה הטייסת במשך כל המלחמה משימות צילום לצד גיחות אוויר-אוויר. ב-13.10.1973 נפגע מטוסו של מפקד הטייסת דאז, סא"ל אבי לניר ז"ל, מעל רמת הגולן. לניר נטש ונפל בשבי הסורי, שם עונה למוות. במלחמה אבדו עוד שלושה מטוסים, אך טייסיהם חולצו.

עידן הכפיר
טייסת "הקרב הראשונה" נקבעה כטייסת הראשונה לקלוט את מטוס הכפיר, שיוצר על-ידי התעשייה האווירית. בשנת 1976 קלטה הטייסת כפיר משופר ראשון. ב-9.11.1977 מטוסי הטייסת ביצעו את התקיפה הראשונה של מטוסי הכפיר.

במלחמת לבנון פעלו מטוסי הטייסת בעיקר בסיוע לכוחות קרקע ומעט בגיחות אוויר-אוויר. כמו כן בוצעו מספר גיחות צילום.

עידן הברק
בשנות ה-80 קלטה הטייסת יותר מעשרים מטוסי "ברק" למשימות תקיפה, זאת במסגרת עסקת ה-F-16 בה רכש חיל-האוויר כ-80 מטוסי "ברק". בשנת 2005 הוחלט כי טייסת "הקרב הראשונה" וטייסת "העקרב" יהפכו לטייסות הומוגניות. מטוסי ה"ברק" (F-16 C) החד מושביים הועברו לטייסת "הקרב הראשונה", שכללה מעתה טייסים בלבד, ואילו המטוסים הדו מושביים (F-16 D) הוקצו לשימושה של טייסת ה"עקרב", בה שירתו טייסים לצד נווטים.
במלחמת לבנון השניה פעלה הטייסת בציד משגרים, תקיפת צירי גישה ותנועה, תחנת השידור של הטלויזיה והרדיו הלבנוני, שדה-התעופה הבינלאומי בביירות, מבנים של בכירי חזבאללה ועשרות חמושים, תוך שהיא עושה שימוש בפצצות חכמות מסוגים שונים.

במבצע "עופרת יצוקה" תקפה הטייסת מטרות חמאס ומשגרי רקטות ונטלה חלק פעיל בהגנת שמי המדינה ובמשימות צילום. הטייסת לקחה חלק פעיל במבצע "עמוד ענן", אשר התרחש במהלך נובמבר 2012. הטייסת ביצעה משימות תקיפה ברצועת עזה. 

סמל טייסת "הקרב הראשונה"
סמל טייסת "הקרב הראשונה"