טייסות החיל

טייסת "מגיני הדרום"

טייסת "מגיני הדרום" הוקמה כטייסת מוסטנג בשם "טייסת הכנף המעופפת" ב-1956, זמן קצר לפני מבצע קדש. היא הייתה לטייסת הראשונה שחצתה קו במבצע קדש, במשימה ייחודית - ניתוק קווי הטלפון.

לאחר מבצע קדש נותרה טייסת "מגיני הדרום" טייסת קרב הבוכנה היחידה בחיל-האוויר. ב-1961 הגיע לטייסת מטוס הסילון הראשון שלה: ה"מיסטר". היא לחמה עמו במלחמת ששת הימים, אז ביצעה את גל התקיפה הראשון על שדות התעופה במצרים.

השקט בגבולות נמשך זמן קצר מאוד והטייסת נקראה לדגל במאמץ המלחמתי החדש של מלחמת ההתשה. מתום מלחמת ששת הימים ועד להפסקת האש באוגוסט 1970 ביצעה הטייסת מעל אלף גיחות תקיפה. לאחר מלחמת ההתשה, קלטה הטייסת את מטוסי ה"עיט" (סקייהוק). כטייסת עיט היא לחמה במלחמת יום הכיפורים, במלחמת לבנון הראשונה ובמבצעי "דין וחשבון" וענבי "זעם", במהלכם ביצעה מאות תקיפות.

פרידה מהעיט
ב-21 באוקטובר 2002 סיימה הטייסת את טיסותיה כטייסת עיט מבצעית וביצעה מטס של שש רביעיות שחלפו בגובה נמוך מעל בסיסי החיל.

בדצמבר 2002 הסתיים קורס האימון המתקדם האחרון בטייסת "מגיני הדרום". עם סגירתו נחתם עידן העיט בטייסת לאחר תקופה של כ-32 שנים, מתוכן 19 שנים בנבטים. בבוקר ה-5 בדצמבר 2002, המריאו כל מטוסי העיט של הטייסת בפעם האחרונה מנבטים וטסו למקום משכנם החדש בטייסת "הנמר המעופף" בחצרים.

עידן הנץ
ב-31 במרס 2003 קלטה הטייסת את מטוסי הנץ. ב-28 במאי 2003 הוזנקו לראשונה ניצים מהטייסת שהיו בכוננות יירוט בנבטים בעקבות תקלה שארעה לצפע מטייסת הקוברות שהיה באימון מעל שטחי הרשות הפלסטינית. צוות המסוק הצליח להנחיתו בעמק האלה והניצים הוחזרו לנחיתה.

מאז, השתתפה הטייסת במלחמת לבנון השנייה וביצעה אלפי גיחות מבצעיות, כאשר קרוב למחצית מהן גיחות תקיפה מבצעיות ביעדים רבים בשטחי לבנון. היא לחמה גם ב"עופרת יצוקה" ו"בעמוד ענן" ותקפה יעדי טרור בעזה.

כיום אחראית הטייסת על הכשרתם של יותר מחצי מטייסי הקרב של חיל-האוויר במסגרת קורס אימון מבצעי מתקדם ומשתתפת בפעולות של בטחון שוטף במרחבים אסטרטגיים.

סמל טייסת "הדרום"
סמל טייסת "הדרום"