טייסות החיל

טייסת "הנמר המעופף"

עידן הסקייהוק בחיל-האוויר הישראלי נפתח באפריל 1966, ערב יום-העצמאות, כאשר נחתם הסכם עם ארה"ב לרכישת מטוסי סקייהוק. את המטוסים הוחלט למקם בשתי מסגרות: טייסת "העמק", שהפעילה עד אז את מטוסי המיסטר, וטייסת חדשה - "הנמר המעופף". אספקת המטוסים לחיל-האוויר היתה נחוצה נוכח אבידות המטוסים במלחמת ששת-הימים והטלת אמברגו נשק צרפתי על ישראל. ב-29 בדצמבר 1967 הגיעה לנמל חיפה אונייה עליה היו 4 מטוסי הסקייהוק הראשונים, מדגם H, שזכו לכינוי "עיט". הגעתם סימלה את סיומו של העידן הצרפתי בחיל-האוויר שנמשך למעלה מתריסר שנים ותחילתו של העידן האמריקאי שנמשך עד היום.

הטייסת נפתחה ב-29 בדצמבר 1967 כטייסת העיט השניה בחיל-האוויר. בהתחלה פעל גרעין ההקמה של הטייסת במסגרת טייסת "העמק". מטוסי הטייסת הראשונים נקלטו בטייסת ב- 13 ביוני 1968. הטיסות החלו כמה ימים אחר-כך וטיסות ההסבה הראשונות יצאו לדרך באותו החודש. 

גיחה מבצעית ראשונה
הגיחה המבצעית הראשונה הייתה תקיפה בירדן. שישה מטוסים הטילו חמש פצצות של 250 ק"ג. ב-17 ביוני 1969 הועברה הטייסת מבסיס חצור לבסיס חצרים והפכה לטייסת הקרב הראשונה בבסיס שאינה חלק מבית-הספר לטיסה. במלחמת ההתשה פעלה הטייסת בארבע גזרות לחימה: מצרים, סוריה, ירדן ולבנון.

ביום הראשון למלחמת יום הכיפורים סייעה הטייסת לכוחות הקרקעיים בגזרת תעלת סואץ. בימים הבאים תקפה הטייסת כוחות שריון ואתרי טילים הן בגזרה הסורית והן בגזרה המצרית. במהלך המלחמה ביצעה הטייסת קרוב ל-1000 גיחות ונפגעה קשה: 7 טייסים נהרגו, 5 נפלו בשבי ו-17 ממטוסיה אבדו. במהלך מלחמת ההתשה השתתפו מטוסי הטייסת בתקיפת מטרות סוריות בחרמון, בלבנון ובגבול סוריה והתקופה שלאחריה התאפיינה בתקיפות בלבנון.

במאי 1976 החלה הטייסת לקלוט את מטוסי העיט מדגם E מטייסת "נשר הזהב", אשר היו ממוכשרים במערכות אלקטרוניות מתקדמות. במארס 1978 פלש לדרום לבנון במבצע ליטני. מטוסי חיל-האויור נטלו חלק בתקיפות וסיוע לכוחות הקרקעיים. הטייסת השתתפה במבצע במשימות תקיפה. בחודש אוקטובר 1981, סיים הקא"ם (קורס אימון מתקדם) בטייסת "נשר הזהב" את טיסותיו, בגלל מעבר הטייסת לבסיס "רמון" שבנגב. בתקופת המעבר שימשה טייסת "נמר המעופף" כטייסת גיבוי לקא"ם, עד חידוש הטיסות של טייסת "נשר הזהב" במשכנה החדש.

במלחמת לבנון ביצעה הטייסת בעיקר גיחות סיוע ול"א, בשל יכולתו של העיט לשהות זמן רב באוויר. במהלך המלחמה ביצעה הטייסת 177 גיחות. ב-16 במארס 1986 הועברו לטייסת מטוסי העיט N שהיו עד אז בשירות. במקביל הוציאה הטייסת את מטוסיה הישנים מדגם E משירות מבצעי. מטוסי ה-N משרתים בטייסת עד היום, ומשמשים להכשרת טייסי ונווטי קרב לאחר סיום קורס הטיס.

ב-2006 השתתפה טייסת "הנמר המעופף" במלחמת לבנון השנייה, ועסקה בעיקר בהטלת כרוזים שקראו לאזרחי דרום לבנון להתפנות מבתיהם כיוון שחברי ארגון חזבאללה פעלו מתוך הכפרים והעיירות באזור. גם במבצעים "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן", שבהם תקף חיל-האוויר יעדי טרור ברצועת עזה,  פיזרו צוותי "הנמר המעופף" כרוזים שקראו לתושבי הרצועה להתרחק ממתקני טרור המסכנים את ביטחונם.

סמל טייסת "הנמר המעופף"
סמל טייסת "הנמר המעופף"