טייסות החיל

טייסת "הנשר הלבן"

איתן: מטוס ללא טייס. המטוס מופעל דרך קרון שליטה ובקרה.
בקרון רואים המפעילים את תמונת מצלמת המטוס, מיקומו וכל נתוניו.

מיקום: בסיס תל-נוף

בדצמבר 2010 נפתחה בחיל-האוויר טייסת ראשונה של מל"ט ה"איתן". ה"איתן" הינו כלי טיס בלתי מאויש שנקלט בחיל-האוויר עשרה חודשים לפני כן, לאחר תהליך פיתוח ארוך של התעשיות הביטחוניות הישראליות וחיל-האוויר. פיתוחו סימן פריצת דרך נוספת בתחום הכלים בלתי מאוישים ומהווה שיפור ביכולותיו המבצעיות של חיל-האוויר לפעול כנגדו איומים קרובים ורחוקים בשגרה וחירום.

ה"איתן", מתוצרת התעשייה האווירית, הוא הכטב"ם הגדול ביותר ששירת אי פעם בחיל-האוויר, כמעט הגדול ביותר שיוצר אי פעם בעולם. הוא יכול לשהות באוויר 24 שעות רצופות ובעתיד מתוכנן כי יוכל לשהות באוויר זמן רב יותר. הוא יכול לטוס בגובה של 40,000 רגל ויכול לשאת עד מאות קילוגרמים של מטען כמו מצלמות, אמצעי גילוי למודיעין וכן אמצעים נוספים. מהירותו המרבית היא 130 קשר.

בינואר 2012 התרסק מטוס "איתן" בעת טיסת ניסוי במרכז הארץ. כלל מטוסיה של הטייסת קורקעו עד לסיום התחקיר המשותף של התעשיות הביטחוניות, מפא"ת במשרד הביטחון וחיל-האוויר. ממצאי ועדת החקירה, אשר כללה מומחים מהחיל ומכלל התעשיות המעורבות בתכנון ובייצור המטוס, הוכיחו כי התאונה לא התרחשה בגלל טעות אנוש אלא מבעיית מבנה בכנף המטוס. בחיל פתחו בתהליך של תיקון הכשל ההנדסי יחד עם התעשייה האווירית, והמערך שב לאוויר.

כבר חודשיים לאחר מכן, השתתפה טייסת "האיתן" במבצע "עמוד ענן". היא ביצעה יותר מ-100 שעות טיסה במגוון משימות כמו איסוף מודיעין, ליווי תקיפות ומניעת פגיעה באזרחים בלתי מעורבים. לאחר המבצע חזרה הטייסת להתמודד עם אתגרי בניין הכוח ופנתה לבנות את השגרה המבצעית בטייסת.

ב-21 בפברואר 2014 נקבע שמה של הטייסת: טייסת "הנשר הלבן".
 

סמל טייסת "הנשר הלבן"
סמל טייסת "הנשר הלבן"