טייסות החיל

יחידת הכיבוי האווירי

יחידת הכיבוי האווירי נפתחה בבסיס שדה דב במאי 2010, חמישה חודשים לאחר שריפת הענק בהר הכרמל. בשלהי דצמבר 2010 הכריז ראש הממשלה על הקמת כוח כיבוי מהאוויר, והטיל על חיל-האוויר את האחריות למשימה. עם הקמתה, סד"כ היחידה כלל שלושה מטוסי כיבוי מסוג Air-Tractor 802F. מדובר במטוס חד-מנועי בעל מנוע רב עוצמה ובעל יכולת להמריא ולנחות על הים או על מאגרי מים ולשאוב תוך נחיתה. למטוס יכולת מילוי של שלוש טונות מים וחומרים מעכבי בעירה.

על הטסת המטוסים מופקדים טייסים מהחברה האזרחית כימניר. לצידם, פועלים בעלי תפקידים וקצינים בחיל-האוויר, כשבראשם מפקד היחידה בדרגת סגן אלוף. גיבוש תפיסת ההפעלה המבצעית נעשה בשיתוף פעולה צמוד עם אנשי שירות הכבאות, אנשי הקרן הקיימת לישראל, רשות הטבע והגנים, אנשי אגף המבצעים וחיל-האוויר. המטוסים מוצבים בשני שדות מרכזיים, בצפון ובדרום ועומדים בכוננות גבוהה של 15 דקות לקריאה.

פעילות מבצעית ראשונה
פחות משבוע לאחר שהפכה היחידה למבצעית היא הוזנקה לפעילותה הראשונה. היחידה נקראה לאזור תל-קציר ברמת הגולן למשימת כיבוי שריפה. במהלך הפעולה בוצעו 15 גיחות והוטלו קרוב ל-40 טון מים וחומר מעכב בעירה. לאחר שלוש וחצי שעות עבודה מאומצת, הצליחו המטוסים להתגבר על הלהבות.

שיתוף פעולה עולמי
כאחד מלקחי השריפה בכרמל, במהלכה הסתייעה מדינת ישראל בכוחות כיבוי זרים, הודגשה חשיבותם של שיתופי פעולה בין-לאומיים עם מדינות מנוסות באזור. צעדים ראשונים לשיתוף פעולה עולמי החלו ביוני 2012, כשנציב הכבאות וההצלה של קפריסין נחת בישראל והגיע לביקור ביחידת הכיבוי האווירי. הנציב סיפר כי למדינות הסכם הדדי לשיתוף פעולה במקרי חירום של לחימה באש וכי ייתכן ובעתיד הקרוב יערך אימון משותף לכוחות משתי המדינות.

פעילות שוטפת
לאחר שכיבתה מאות שרפות מאז הקמתה, כיום יחידת הכיבוי האווירי עורכת אימונים שוטפים לשמירה על כשירות ומהווה חלק בלתי נפרד מכוחות הכיבוי וההצלה. הפעילות ביחידה אינטסיבית במיוחד בחודשי הקיץ החמים ובאירועים בהם יש צורך בכוננות מוגברת. לדוגמא, בל"ג בעומר בשנת 2013 ביצעה היחידה יותר מ-90 גיחות כיבוי במשך ארבעה ימים.

סמל טייסת הכיבוי
סמל טייסת הכיבוי