בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 126 (227) 01/04/99

באוויר העולם

מסביב לעולם בעשרים יום

אחרי 19 יום, שעה אחת ו-49 דקות, עבר הכדור הפורח "ברייטלינג אורביטר 3", 42 אלף קילומטר ובכך סיים את הקפת העולם. צמד ההרפתקנים, השווייצרי ברטראן פיקאר והבריטי בריאן ג'ונס, הם הראשונים שהצליחו לעשות זאת

לראשונה בתולדות התעופה, הצליח כדור פורח להקיף את כדור הארץ ללא הפסקות או נחיתות ביניים.
כמעט עשרים יום עברו מאז עמדו בפעם האחרונה על קרקע מוצקה, אך לאחר סיומו הרשמי של המסע, כאשר הגיעו למאוריטניה שבצפון-מערב אפריקה והכדור הפורח עבר את קו אורך 9 מעלות מערב, החליטו שני הטייסים להמשיך את מסעם ונחתו, לאחר כמעט יממה נוספת, במדבריות מצרים, סמוך לעיירה הנידחת מוט, כ-640 ק"מ מדרום-מערב לקהיר. סמוך לשעה שש בבוקר לפי שעון גריניץ' (שמונה בבוקר לפי שעון ישראל), התקבלה ההודעה במרכז בקרת המשימה בז'נווה: "הנשר נחת". בהמשך ההודעה מסרו שני הטייסים, כי הנחיתה היתה רכה ובטוחה.
ההודעה גרמה התרגשות רבה במרכז בז'נווה, שם עקבו בדריכות אחרי המשימה. מטאורולוג, שצפה במסלול הכדור, חישב את נתיבי המשכו לפי שינויי כיוון הרוח ומהירותה. דמעות של התרגשות פרצו מעיני הנוכחים, ביניהם אחיו ורעייתו של ג'ונס, פקקי שמפניה קיפצו באוויר ומהדורות החדשות הבינלאומיות נפתחו בהודעה, שמסעו של הכדור הפורח סביב העולם הגיע לסיומו בהצלחה.
מסוק של הצבא המצרי חילץ את השניים, כשמונה שעות לאחר שנחתו נחיתה רכה על החולות המצריים, במרחק של כ-22 ק"מ מהכביש הקרוב ביותר. "מסתבר שקשה יותר לצאת ממצרים מאשר להקיף את העולם כולו", אמר בחיוך סטיב אקסנטיוס, דובר צוות המשימה, ממרכז הבקרה בז'נווה.
הכדור התחיל את המסע במשקל של כ-8,164 ק"ג והכיל 28 מכלי מתכת של גז פרופן, במשקל 99 ק"ג האחד. למען ההשוואה, ה"דאסו אוראגן", מטוס הקרב הצרפתי הראשון שנרכש על ידי חיל-האוויר בשנות ה-50, שקל כ-8,100 ק"ג כאשר היה חמוש.
כוונתו של פיקאר, פסיכיאטר שווייצרי בן 41, היתה לסיים את המסע המופלא סמוך לפירמידות של גיזה, אך בגלל מחסור חמור בדלק ורוחות עזות בגובה רב שהגיעו מהכיוון הנגדי, נאלצו השניים לנחות כמה מאות קילומטרים דרום-מערבית לאתר הנכסף. בסך הכל, עברו השניים מסלול של 46,759 קילומטרים, שתחילתו באלפים השווייצריים ב-1 במארס, וסיומו, כאמור, במדבריות מצרים ב-20 במרץ. בסך-הכל שהו באוויר ברציפות כ-19 יום, 21 שעות ו-55 דקות.
ג'ונס, 51, מדריך טיסה בריטי לכדורים פורחים, מצא את עצמו שותף למסע לגמרי במקרה, לאחר שפיקאר הסתכסך עם שותפו הקודם למשימה. עבור שניהם, היה זה הניסיון השלישי לבצע את מה שעד כה היה בלתי-אפשרי. שורה של הרפתקנים נוספים, ביניהם המיליארדר האמריקאי סטיב פוסאט ואיל ההון הבריטי ריצ'רד ברנסון, ניסו ונכשלו שוב ושוב.
הטייסים גילו במהלך המסע, שלא רק אומץ לב נדרש עבור השלמת המשימה, אלא גם כושר התמדה ונכונות למאבק יומיומי בתנאים הקשים. כארבעה ימים לפני סיום המסע, טסו השניים בגובה 11 ק"מ מערבית למרכז אמריקה, שם נתקלו בזרמי אוויר קרים מאוד. הטמפרטורה צנחה ל-7 מעלות צלסיוס, והם נתקלו בקשיי נשימה וברעידות בלתי-רצוניות בגופם. צריכת הדלק המוגברת של הכדור עוררה אף היא את חששם.
המסע היה פתלתל; את איזור מדבריות ערב עברו השניים בקלות יחסית, הודות לזרם סילון שקידם אותם במהירות מזרחה. מסלולם התקצר לאחר שקיבלו אישור מיוחד לחלוף בשמי סין, מה שלא ניתן בעבר והיווה מכשול לאחרים. בהתאם לתכנונים ולתחזיות מטאורולוגיות, בהם התעדכנו בקשר עם מרכז הבקרה, עברה חציית האוקיינוס השקט בתוך שישה ימים של שקט יחסי, כשהטיסו את הכדור בנתיבי אוויר "רגועים". את האוקיינוס האטלנטי חצו במהירות של כ-145 קמ"ש.
"הרבה מתח נפשי נוצר במהלך המסע", אמר פיקאר, נצר לשושלת הרפתקנים. ב-1931, סבו, אוגוסט, שגם המציא את תא הלחץ, היה הראשון, יחד עם שותפו, להעלות כדור פורח לסטטוספירה, לגובה של כ-16 ק"מ. "זה לא פיקניק", הוא מסכם. "בני-אדם תמיד רצו לעשות יותר, לגלות עוד, להגיע להישגים נוספים. אני חושב שגם בחיי השגרה זה כך, אז בוודאי שבחייו של טייס השאיפה להקיף את העולם תמיד תהיה קיימת".

עוד באותו מדור

הקאמבק הגרעיני של רוסיה

חשיבות הנשק הגרעיני במדיניות הביטחון של רוסיה נמצאת בעלייה. במחצית השנה שעברה אושרה תוכנית לפיתוח נשק גרעיני אסטרטגי עד 2010. רוסיה בוחנת הקמת "זרוע גרעין" שתאחד את כוחות הטילים עם יחידות הגרעין. פרופ' ג'ראלד שטיינברג: הכלל, מבחינת הרוסים, הוא להישאר מעצמה

"מיג" ו"סוחוי" - האיחוד?

שתי יצרניות מטוסי הקרב הגדולות "מאפו-מיג" ו"סוחוי" יאוחדו, ככל הנראה, כחלק מארגון כולל של התעשייה הצבאית הרוסית. מיזוג שתי החברות אמור להסתיים בסוף השנה. מטרת המיזוג היא לשפר את מצב התעשייה הרוסית בשוק מטוסי הקרב העולמי ולהפסיק את התחרות ביניהן על מכרזים בין-לאומיים.