בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 133 (234) 01/06/00

עסקי אוויר

התעשייה האווירית מציעה גירסאות צבאיות למטוסי המנהלים שלה

תגיות: ארה"ב , חילות אוויר זרים

התעשייה האווירית מציעה להסב שני מטוסי מנהלים מתוצרתה - אסטרה וגלאקסי - לגירסה צבאית למשימות מודיעין אלקטרוני, סיור ימי, חיפוש והצלה, פינוי נפגעים ועוד. חיל-האוויר האמריקאי כבר רכש מספר מטוסי אסטרה עבור המשמר הלאומי

נועם אופיר

התעשייה האווירית מציעה בימים אלה מספר נגזרות צבאיות מיוחדות של שני דגמי מטוסי המנהלים הסילוניים מתוצרתה, האסטרה-SPX והגלאקסי. בין הגירסאות הצבאיות, שחלקן כבר הוזמן על-ידי לקוחות זרים, ניתן למצוא גירסה לאיסוף מודיעין אלקטרוני, סיור ימי, חיפוש והצלה וגרירת מטרות.
ההחלטה להציע גירסאות צבאיות של מטוסי המנהלים נובעת מהמגמה ההולכת ומתחזקת בשוק העולמי להעדיף מטוסים סילוניים קטנים על-פני מטוסי בוכנה למשימות אזרחיות ואף צבאיות. מטוסי המנהלים מתאפיינים בביצועים טובים יותר, בעיקר בכל הקשור למהירות ולטווח. ההתפתחות הטכנולוגית ושיפור האמינות מבטיחים, שעלות ההפעלה של מטוס סילוני לא תהיה גבוהה בהרבה מזו של מטוס בוכנה מתקדם.
התאמתם של מטוסי מנהלים למשימות צבאיות אינה דבר חדש עבור התעשייה האווירית. חיל-האוויר הישראלי מפעיל מטוסי סי-סקאן, שחף בשמם העברי, שהם מטוסי מנהלים מסוג ווסטווינד, שהותאמו למשימות סיור ימיות. מטוסי השחף ממלאים תפקיד חשוב במערך השמירה על הגבול הימי של ישראל ובמניעת חדירת גורמים עוינים. מטוסי ווסטווינד נוספים הותאמו למשימות סיור וגרירת מטרות עבור לקוחות באוסטרליה ובגרמניה.
כיום, מייצרת התעשייה האווירית שני דגמים של מטוסי מנהלים, האסטרה-SPX והגלאקסי, הנבדלים זה מזה בעיקר בגודלם. מטוסים אלה, הנחשבים למתקדמים בסוגם, יכולים לשמש כבסיס לפיתוח מטוסים צבאיים רב-משימתיים, בהתאם לדרישות הלקוח.
האסטרה-SPX, המטוס החדיש ביותר במשפחת הווסטווינד-אסטרה, מסוגל לטוס במהירות של כ-0.84 מאך לטווח של כ-5,310 ק"מ. המטוס מסוגל לשאת מטען יעיל במשקל של כחמש טונות, ומשקל ההמראה המירבי שלו נאמד בכ-11 טונות.
נגזרת מיוחדת של האסטרה-SPX פותחה עבור המשמר הלאומי של חיל-האוויר האמריקאי. המטוס, המסומן C-38A, משמש למשימות תובלה, אך ניתן להתאימו בקלות גם לאמבולנס מעופף, שבו מוחלפים מספר מושבים באלונקות. חיל-האוויר האמריקאי רכש מספר מטוסים מדגם זה, לאחר שהמטוס גבר במכרז על מספר דגמי מטוסי מנהלים של חברות אחרות. חיל-האוויר האמריקאי בוחן בימים אלה את האפשרות לרכוש מטוסי C-38A נוספים.
את האסטרה-SPX ניתן לצייד במערכות יעודיות למשימות צבאיות. אחת הנגזרות שמציעה התעשייה האווירית היא מטוס סיור ימי, שניתן לראות בו גירסה מתקדמת ומשופרת של מטוס השחף הוותיק. את גירסת הסיור הימי ניתן לצייד במכ"ם סיור ימי, המסוגל לאתר כלי-שיט קטנים ומהירים מטווח של כמאה ק"מ. בנוסף, יצויד מטוס הסיור הימי במטעד אלקטרו-אופטי, המכיל חיישני יום ולילה, שיאפשר זיהוי ומעקב אחר מטרות שנתגלו על-ידי המכ"ם.
לבד ממשימות סיור ימי, ניתן יהיה להשתמש בגירסה הימית של האסטרה-SPX להארכת הטווחים של מערכות המכ"ם המותקנות בספינות. מסיבות טופוגרפיות, מוגבל טווח הפעולה של מערכות המכ"ם המותקנות בספינות מלחמה. אך מטוס סיור המצויד במערכת מכ"ם ומערכות תקשורת מתאימות, יכול להאריך את טווח הגילוי ואף לסייע בהנחיית טילים נגד ספינות, כך שינוצל טווח הפעולה המקסימלי שלהם.
כמו כן, ניתן להתאים את האסטרה-SPX למשימות יבשתיות. בחלקו התחתון של המטוס ניתן להתקין מערכת מכ"ם SAR, שתאפשר איסוף מודיעין גם בתנאי ראות קשים, לרבות במזג-אוויר גרוע. באמצעות עמדות הפעלה שיותקנו בתוך המטוס, ניתן יהיה לאסוף מידע, לנתח אותו תוך כדי טיסה ולשדר אותו, כמעט בזמן-אמת, לעיבוד ולניתוח במרכזים קרקעיים.
משימות נוספות עבור האסטרה-SPX הצבאי כוללות, כאמור, אמבולנס מעופף, חיפוש והצלה וגרירת מטרות. לצורך המשימה האחרונה מצויד המטוס במטרות אוויריות מיוחדות, הנגררות מפודים הנתלים על המינשאים תחת הכנפיים. מטרות נגררות אלה יכולות לשמש לאימון טייסי קרב או מערכות נ"מ קרקעיות וימיות.
גם את מטוס הגלאקסי, "אחיו" הגדול של האסטרה-SPX, מייעדת התעשייה האווירית למשימות צבאיות. הגלאקסי משלב את הכנף המתקדמת של האסטרה-SPX עם גוף חדש לגמרי, גדול יותר. הגלאקסי, המסוגל לטוס לטווח של כ-6,706 ק"מ, יכול לשאת מטען יעיל במשקל של כשבע טונות, שתי טונות יותר מהאסטרה-SPX. משקל ההמראה המירבי של המטוס נאמד בכ-12,700 ק"ג. בנוסף, מתאפיין הגלאקסי בתא פנימי גדול ומרווח יותר מזה של האסטרה SPX-23.
את הגלאקסי ניתן להתאים לכל המשימות המוצעות לאסטרה הצבאי, אך ממדיו הגדולים מאפשרים את ציודו במערכות גדולות וכבדות יותר ובמספר רב יותר של עמדות הפעלה.
נכון להיום, מביעים מספר לקוחות זרים עניין בגירסאות הצבאיות של האסטרה-SPX ושל הגלאקסי וכמה אף רכשו נגזרות יעודיות של האסטרה. בתעשייה האווירית מעריכים כי בתקופה הקרובה, לאור השינויים בשוק העולמי, תתרחב מגמת ההתעניינות.

עוד באותו מדור

חיל-האוויר בוחן סימולאטור למטוסים קלים ובינוניים

"שמתי את הרגל בחריץ הדלת לפני שהיא נטרקה"

Feedback Form