בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 195 28/10/10
לגליון זה מצורף פוסטר של מטוס הקרב העתידי - F-35I

כתבות

"מדובר בעסקה גדולה ומשמעותית ביותר שיש בה בשורה וחזון"

חודש לאחר חתימת החוזה לרכישת מטוס דור חמישי מספר מפקד חיל-האוויר, האלוף עידו נחושתן, על יכולותיו של המטוס החדש, על נקודת ההחלטה להחלפת דור במטוסי הקרב ועל המשמעות ארוכת הטווח של ההחלטה. באותה הזדמנות הוא מגלה כי דווקא המטוס המשוכלל נראה לא מסובך לתפעול

רס"ן יעל בר | צילום: לוקהיד מרטין

על שולחנו של האלוף עידו נחושתן מונח מסמך היסטורי. התאריך הוא 16 בספטמבר, 2010 והלוגו של מזכירות הממשלה מתנוסס בראשו.

"בהתאם להחלטת הממשלה ירכשו 20 מטוסי F-35I". מדובר באישור הסופי של ראש הממשלה לעסקה הגדולה אי פעם במדינת ישראל: רכש מטוס הקרב העתידי מדור חמישי. האישור הוא סופו של תהליך ארוך של חשיבה, בדיקות ובחינות רחבות היקף, משא ומתן ממושך ומדוקדק וגם תחילתו של תהליך קליטת מטוס חדש בחיל- האוויר על כל המשתמע מכך.

מה תפקידו של חיל-האוויר בתפישת הבטחון ואיך משתלבת עסקת ה-F-35 בתפישת ההפעלה של חיל-האוויר?

"למדינת ישראל תפישת בטחון שנגזרת מתנאיה המיוחדים: מגבלות שטח, גבולות ארוכים, אוכלוסיה קטנה ביחס לסביבתה. תפקידו של חיל האוויר בתפישת הבטחון התעצב לאורך שנותיו, בעיקר בעשורים הראשונים. היום מהווה החיל מרכיב מרכזי בהרתעה מפני מלחמה וגם כח מרכזי בהכרעת מלחמות. בנוסף, החיל מהווה את הזרוע הארוכה של צה"ל ולו תפקידים גם בהתרעה מפני מלחמה. אציין, כי גם במרכיב ההגנה יש לחיל תפקיד מרכזי, בעיקר באמצעות מערך הנ"מ.

עסקת ה-F-35I תעניק לחיל-האוויר מרכיב חדש שנמצא בחוד החנית של מטוסי הקרב בעולם. לעצם המצאותו של המטוס החדיש בעולם בידי החיל יש משמעות הרתעתית. בנוסף, אנו מאמינים שה-F-35I ישפר את כושרו של החיל בהשגת עליונות אווירית, המהווה אבן יסוד בהפעלתו, וכן תעצים את יכולתו של החיל לבצע את משימותיו האחרות".

במה מתבטאת קפיצת דור במטוסים? והאם ה-F-35 הוא קפיצת דור?

"אנו מציינים קפיצת דור במטוסים כאשר למטוסים מ"הדור החדש" תכונות או ביצועים המהווים שיפור משמעותי ביחס ל"דור הקודם", ואין אפשרות להשיגם באמצעות שדרוג יכולות. כך למשל מטוסי "הדור הרביעי", המהווים למעשה את כלל סד"כ מטוסי הקרב שלנו, ניחנו בביצועים אוירודינמיים, ביצועי מכ"ם ואוויוניקה וביצועי מנוע טובים במדרגה מעל מטוסי ה"דור השלישי". הראשונים מדור זה להיקלט בחיל-האוויר היו מטוסי ה"בז" שהגיעו ב-1976. עשר שנים לאחר הגעתם והגעת מטוסי ה-F-16 שנקלטו בחיל מעט אחריהם, הסתיימו למעשה, קרבות האוויר בזירה הרבה בזכות עליונות ביצועיהם.

34 שנים לאחר מכן הגענו לנקודת החלטה: האם נכון לעבור ל"דור חמישי" ומה, בעצם, יתרונותיו ביחס למטוסי "הדור הרביעי" שלנו. באנו אל הטעם שלמטוס ה-F-35 יתרונות יחודיים: האחד מתבטא ב"חתימת מכ"ם" נמוכה, השני בחיישנים הרבים המותקנים בו והיתוכם לכלל תמונה המאפשרת לטייס "מודעות מצבית" טובה מאוד ויכולת טובה יותר לבצע משימות מבצעיות בזירה המתפתחת. הגענו למסקנה שמטוס "דור חמישי" יעניק לחיל-האוויר יתרונות מבצעיים חשובים ואף ישפר את יכולות מטוסי החיל האחרים שיטוסו לצידו.

להחלטה על רכש שכזה יש משמעות ארוכת טווח. זו החלטה מדינית וכמו בכל החלטה משמעותית בסדר גודל כזה, נשאלו שאלות רבות שחייבו אותנו לבחון לעומק. אנו קונים מטוס שנמצא עדיין בפיתוח וצריך לעשות ניהול סיכונים. במטוס שאנו נקנה יהיו גם מרכיבים ישראליים נוספים, שיתנו מענה לצרכים המיוחדים של מדינת ישראל".

איך היה לטוס בסימולאטור של ה-F-35?

"הוא מודרני, מתקדם, מרשים מאוד. אין בו כמעט מכשירים למעט סטיק, מצערת וצג מחשב גדול שהוא מסך מגע. המטוס נראה לא מסובך לתפעול. הרבה מהחוכמה טמונה בהיכרות והבנה של הפעלת החיישנים שמעניקים לטייס מידע רב. בגיחות סימולאטור רבות בדקנו לעומק את כל היכולות במגוון מתארים וצורות טיסה. קליטתו ותפעולו הם אתגר יוצא מן הכלל והוא ימשוך את חיל-האוויר לרמת איכות גבוהה יותר.

יש לנו עוד הרבה עבודה: ליווי הפיתוח של המטוס, ההחלטה היכן ייקלט, בחירת צוות הקמה, הכשרה, פיתוח תורת הפעלה ואפילו בחירת שם עברי למטוס. מדובר בעסקה גדולה ומשמעותית ביותר שיש בה בשורה וחזון. זו בהחלט הזדמנות מבצעית, אסטרטגית וטכנולוגית שתמשוך את חיל-האוויר קדימה".

עוד באותו מדור

רוח יוונית

באימון ייחודי שהתקיים החודש, יצאו נציגי טייסות מסוקים של חיל-האוויר לאימון משותף עם חיל-האוויר היווני. כשברקע עדיין מרחף הצל הכבד של התאונה ברומניה, הכירו הצוותים הישראליים אזור אימונים מאתגר, חדש ובלתי ידוע וגם שותפים חדשים. שני הצדדים מסכימים שזו היא רק ההתחלה וכי שיתוף הפעולה ילך ויתפתח בשנים הקרובות

מקצוע לחיים

מעל המשט הטורקי, בתוך שטפון שוצף ומעבר לקווי האויב. שלושה מכונאים מוטסים מטייסת "ציפורי המדבר" מספרים על מבצעים מסוכנים וחילוצים מסוכנים לא פחות אותם לא ישכחו, על התפקידים זוהרים יותר וזוהרים פחות ועל הסיכונים הכרוכים במקצוע בו הם משרתים