בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 143 (244) 01/02/02

עסקי אוויר

מטוס המיון החדש של חיל-האוויר: גרוב G-120A

בתום תהליך בחינה שארך יותר משנה, נבחר המטוס שיחליף את הפייפר והצוקית במיון ובהדרכת חניכי בית-הספר לטיסה. המטוס החדש מתוצרת גרמניה, שיזכה לשם העברי "סנונית", ייכנס לשירות בתחילת 2003

רוני ווינקלר

מטוס הגרוב G-120A מתוצרת גרמניה הוא מטוס המיון וההדרכה החדש של בית-הספר לטיסה, שיחליף את מטוסי הפייפר והצוקית הוותיקים. ההחלטה על כך התקבלה לאחרונה, בתום תהליך בחינה שערך צוות משותף של אנשי מחלקת אמצעי לחימה ונציגי בית-הספר לטיסה. השם העברי שנבחר למטוס החדש הוא "סנונית".
על-פי התוכנית, יחלו מדריכי בית-הספר בהסבות למטוס החדש כבר במהלך שנה זו. "בתחילת השנה הבאה נערוך ניסוי על קבוצה קטנה של פרחי-טיס", אומר סא"ל גיא, האחראי על הנושא מטעם מחלקת אמצעי לחימה של חיל-האוויר, "ומאמצע השנה הבאה ייכנס המטוס לשימוש מלא בבית-הספר לטיסה".
בשלב הראשון יחליף המטוס החדש את הפייפר בכל שלבי המיון וההכשרה, ואת הצוקית רק בחלק מהטיסות. בעתיד תישקל האפשרות להוציא לחלוטין את הצוקית משירות ולהפעיל במקומה את המטוס החדש.
מטוסי הפייפר והצוקית משמשים כבר שנים רבות למיון ולהדרכת חניכי בית-הספר לטיסה. לפני יותר משנה, כשהוחלט להחליפם, ביקשו בחיל-האוויר, מטעמים כלכליים, להצטייד במטוס בוכנה מתקדם שיוכל למלא את מקומם של שני המטוסים. בתחילה נבחנו חמישה מועמדים, ולפני מספר חודשים צומצמה הרשימה לשניים. לאחרונה, כאמור, נבחר המטוס הזוכה. המטוס החדש יסייע בבחינת יכולות הטיסה הבסיסיות של פרחי-הטיס ובמקביל ישמש להדרכת החניכים במגמת הקרב.
גרוב G-120A יהיה המטוס הראשון שישרת את חיל-האוויר ולא יירכש על-ידי החיל. כדי להוזיל את העלויות, יוחכרו כ-20 מטוסים על-ידי חברה פרטית, שתהיה אחראית גם על תחזוקתם. חיל-האוויר יממן רק את שעות הטיסה.

תעודת זהות

שם המטוס: GROB G-120A
ארץ מוצא: גרמניה
יצרנית: "גרוב אירוספייס"
אורך: 8.1 מטר
מוטת כנף: 10.2 מטר
מהירות מקסימלית: 320 קמ"ש

עוד באותו מדור

מחליף להוק: לא לפני שנת 2010

טילי הקרקע-אוויר הוותיקים, המשרתים בחיל-האוויר מאז אמצע שנות ה-60, עוברים בימים אלה תהליך השבחה מקיף. המועמד העיקרי להחלפת ההוק, בעוד כעשור: "האמראם"

רק בעובדה - חיילות עושות אבט"שים