בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 145 (246) 01/06/02

עסקי אוויר

מטוס הביון החדש של ישראל - קטן יותר, חכם יותר

לפני מספר חודשים בחר חיל-האוויר בגאלפסטרים-5 כמטוס הביון החדש. העובדה שעד היום בחרו רוב חילות-האוויר בעולם במטוסים גדולים יותר - דוגמת הבואינג-707 - כמטוסי ביון, מציבה אתגר גדול בקליטת המטוס החדש והתאמת המערכות הייעודיות אליו, החל באנטנות הקולטות את האותות וכלה בכסאות המפעילים. מבט ראשון מבפנים על הדור החדש של מטוסי הביון, שמעורר עניין רב בחילות-אוויר מכל רחבי הגלובוס

נועם אופיר

בימים אלה שוקדת "אלתא", חברה-בת של התעשייה האווירית, על אחד הפרויקטים המורכבים ביותר שעסקה בהם מזה זמן רב. החברה, המתמחה בפיתוח מערכות מכ"ם, מודיעין ולוחמה אלקטרונית, אחראית על פיתוח ושילוב המערכות הייעודיות שיותקנו במטוס הביון החדש של ישראל, הגאלפסטרים-5. האתגר, אומרים ב"אלתא", הוא גדול.
הגאלפסטרים-5 משלב תפיסה ייחודית של עיצוב הדור החדש של מטוסי הביון. בבסיס הרעיון טמון הניסיון לשלב את שיא הטכנולוגיה המודיעינית בתוך פלטפורמה אווירית קטנה וזולה יחסית. נכון להיום, מדובר בניסיון מקורי, שסביר להניח שחילות-אוויר אחרים בעולם, המעוניינים ביכולת דומה, יעקבו אחריו מקרוב.
כדי להבין את גודל האתגר העומד בפני חיל-האוויר ו"אלתא", יש לבחון קודם כל את משימותיו של המטוס החדש. מסיבות ברורות, תחום איסוף המודיעין, ובייחוד מודיעין האותות (SIGINT), נחשב לחשאי במיוחד. ניתן, לפיכך, לתאר את הצד התיאורטי של הנושא, כדי להבין עד כמה מורכבת המשימה שהמטוס החדש יצטרך לבצע.
משימת מטוס הביון החדש, בדומה למטוסים דומים אחרים, מכונה איסוף SIGINT. המונח SIGINT, "מודיעין אותות", מכיל שני סוגי מידע שכלי הטיס מסוגל לאסוף - ELINT (מודיעין אלקטרוני) ו-COMINT (מודיעין תקשורת). מידע ה-ELINT כולל איסוף אותות אלקטרוניים של האויב, דוגמת שידורים של תחנות מכ"ם, מערכות הגנה אווירית וכדומה. מידע ה-COMINT כולל האזנה למערכות תקשורת.
לשם איסוף סוגי המידע השונים, מורכב במטוס מערך אנטנות וחיישנים, שתפקידו לאתר את המידע, לקלוט אותו ולהציגו בפני מומחי המודיעין. אלה אחראים על עיבוד המידע, ניתוחו והעברתו לגורמים הרלוונטיים. לדוגמה, אם אחד מחיישני המטוס מגלה שידור האופייני למערכת מכ"ם, הרי שבאמצעות המערכות האלקטרוניות של המטוס ניתן לאמוד את נתוני השידור.

יכול לתפקד גם כחפ"ק מוטס

מבחינה חיצונית, נראה מטוס הביון החדש כמו מטוס גאלפסטרים-5 רגיל, המשמש לרוב להטסת אח"מים. אך מי שייכנס למטוס הביון החדש, יבחין מהר מאוד שלא מדובר במטוס מנהלים רגיל. את הגאלפסטרים-5 ניתן לחלק, באופן סכמטי, למספר מיקטעים. המיקטע הקידמי כולל את תא הטייס המתקדם, שבו שני אנשי צוות. מאחורי תא הטייס נמצא תא קטן, שלרוב ישמש כעמדה למפעילי ציוד המודיעין, אך יש לו משימה נוספת והיא שימוש כחדר פיקוד קדמי (חפ"ק) מוטס.
כאמור, המשימה העיקרית של המטוס החדש היא איסוף מודיעין, אך בהתאם לדרישות המבצעיות של חיל-האוויר יכול המטוס לשמש במקביל גם כמיפקדה מוטסת. לשם כך הותקן במטוס ציוד יעודי, המשמש למשימה זו. על דופן המטוס תלוי מסך גדול, שבימי שיגרה נמצא במצב מקופל. עם ההחלטה להפעיל את רכיב החפ"ק, נפתח המסך השטוח, וניתן להציג עליו נתונים חיוניים הנאספים על-ידי המטוס, או על-ידי מקורות מידע אחרים.
החלק המרכזי במטוס הוא מיקטע עמדות ההפעלה. כאן משולב פיתרון מקורי וייחודי למטוס הישראלי. במרבית מטוסי איסוף המודיעין האחרים הקיימים כיום בעולם, לרבות מטוסי הבואינג-707 המופעלים על-ידי חיל-האוויר, יושבים אנשי המודיעין מול עמדות הפעלה גדולות ומסורבלות. אלה כוללות מסכי תצוגה, ואת המתגים והמפסקים האחראים על תיפעול הציוד.
במטוס הביון החדש נפתרה הבעיה. במהלך עיצוב סביבת העבודה ועמדות ההפעלה, הושקע דגש רב על הנדסת האנוש. לשם כך, נעזרו המהנדסים בידע הרב שפותח בשנים האחרונות בעיצוב סביבת הישיבה במטוסי נוסעים מודרנים. התוצאה היא, שסביבת העבודה של מפעילי המודיעין במטוס החדש דומה יותר למחלקה ראשונה, מאשר לזו שבמטוסי הביון הישנים. גם עבור מפעילי המודיעין הוקצו מושבים מרווחים, אותם ניתן יהיה להזיז קדימה ואחורה ולהתאימם לנוחות מקסימלית. בנוסף, המושבים במטוס החדש מכוונים לכיוון הטיסה, לשיפור נוחות העבודה בהם. במטוסים אחרים, אגב, המושבים מכוונים כך שהמפעיל יושב מול דופן המטוס.
לאחר שיתיישב במושב שלו, יפתח המפעיל צג מיוחד המתקפל הצידה. מדובר בתצורה המזכירה את מסכי הטלוויזיה המתקפלים במטוסי הנוסעים. הצג השטוח, המשמש את המפעילים, זהה בכל העמדות. עם סיום המשימה, יוכל המפעיל לקפל את הצג בחזרה ולהתרווח במושב. עיצוב זה של עמדות ההפעלה הושפע רבות משיחות עם מפעילי מודיעין, הרגילים לעבוד מול העמדות הישנות. אלה חיוו את דעתם על הדרך הנכונה לעצב את העמדות במטוס החדש. מה שיגדיל עוד יותר את הנוחות של אנשי הצוות היא העובדה שהגאלפסטרים תוכנן במקור כמטוס מנהלים. לפיכך, שמו מתכנניו דגש רב על נוחות מקסימלית לנוסעים. כך, לדוגמה, הגאלפסטרים הוא מטוס שקט יחסית. העובדה שהמנועים נמצאים בחלקו האחורי, מאחורי עמדות המפעילים, מצמצמת למינימום את הרעש השורר בתוכו.
חשוב לציין, שנוחות המפעילים אינה בגדר של לוקסוס. בעוד שצוותים של מטוסי קרב ומסוקים רגילים לבצע משימות קצרות יחסית, הרי שמשימת ביון יכולה להימשך שעות ארוכות. במשך כל הזמן הזה צריכים המפעילים לשבת מול המסכים ולתפעל את ציוד המודיעין של המטוס. לא בכדי נעשים מאמצים רבים על-מנת להבטיח להם את סביבת העבודה הנוחה והשקטה ביותר האפשרית.

מיגוון משימות איסוף

הבחירה בגאלפסטרים-5 כפלטפורמה לא היתה ברורה מאליה. עד היום, הנטייה הטבעית היתה להטיל את משימות הביון האווירי על פלטפורמות גדולות, לרוב על הבואינג-707. הבחירה בפלטפורמה גדולה נבעה בעיקר מהצורך להתקין את ציוד האיסוף וההפעלה, שתופסים מקום רב ושוקלים לא מעט.
מצד שני, למטוס גדול יש לא מעט חסרונות. ראשית, מחירה הבסיסי של הפלטפורמה גבוה מאוד. כך, למשל, מחירו של מטוס חדש בסדר-גודל של הבואינג-707 עומד על יותר ממאה מיליון דולר. בנוסף, עלות ההפעלה השוטפת של מטוס כזה גבוהה מאוד, ונאמדת בעשרות אלפי דולרים לשנה.
הגאלפסטרים-5, לעומת זאת, זול בהרבה, ועלות הפעלתו היא רק אחוז קטן מהפעלה של פלטפורמה גדולה. המטוס מצויד במערכות לאיתור אוטומטי של תקלות, והתחזוקה השוטפת שלו נמוכה וזולה יחסית.
לגודל הקטן יש, לכאורה, חיסרון. המשקל שיכול לשאת הגאלפסטרים נמוך משמעותית מהמשקל שיכול לשאת בואינג-707. אבל כאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה המתקדמת. ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת למזער את מרבית הרכיבים הייעודיים המותקנים במטוס. אם מוסיפים לכך את סביבת העבודה המתקדמת, החוסכת את הצורך להתקין עמדות הפעלה גדולות ומסורבלות, הרי שהגאלפסטרים החדש יכול לבצע את כל מה שעושים מטוסי הבואינג-707, ואולי אף יותר מכך.
על-פי התוכנית, יקלוט חיל-האוויר מספר מטוסי גאלפסטרים-5 למשימות ביון. את המטוסים תייצר חברת "גאלפסטרים" האמריקאית, חברה-בת של "ג'נרל דיינמיקס". התאמת המטוסים לנשיאת הציוד הייעודי תיעשה בארה"ב על-ידי היצרנית, בהתאם למיפרטים שעוצבו על-ידי חיל-האוויר ו"אלתא". עם השלמת הייצור וטיסות המבחן יגיע המטוס לישראל, וכאן תתבצע התקנת הציוד הייעודי, על-ידי חברת "אלתא". פעולה זו תארך מספר חודשים.
כאן, אגב, צריך לציין אתגר מיוחד איתו יצטרכו חיל-האוויר ו"אלתא" להתמודד. מטוס הגאלפסטרים לביון הינו ייחודי לישראל, ופותח במיוחד בהתאם לדרישותיה. לכן, אין בנמצא אב-טיפוס של המטוס שניתן לבחון עליו את הציוד הייעודי. כתחליף לאב-טיפוס טס, מתבצעת עבודת פיתוח המערכות הייעודיות של המטוס במעבדה קרקעית, המדמה את המטוס. בתקופה הקרובה יוקם ב"אלתא" דגם קרקעי של המטוס, שיאפשר למתכננים לדמות על הקרקע את המטוס האמיתי ולבחון את התאמת הציוד שפותח עבורו. הבחינה באוויר של המטוס החדש תתבצע רק עם הגעת המטוס הראשון.
בעוד מספר שנים, כאשר ייכנס הגאלפסטרים הראשון לשירות מבצעי, יהיה בידי חיל-האוויר אחד ממטוסי הביון המתקדמים ביותר בעולם. נכון להיום, חיל-האוויר הישראלי הוא אחד הבודדים שבחרו בפלטפורמה של מטוס מנהלים כבסיס למטוס ביון אלקטרוני. אבל, בעוד שאותם חילות-אוויר שבחרו בגאלפסטרים-5 או בפלטפורמה דומה למשימות מודיעין התאימו אותו רק למשימה אחת, דוגמת איסוף ELINT, הרי שהמטוס הישראלי יוכל לבצע בו-זמנית מיגוון משימות איסוף מודיעיני, וכן יוכל, כאמור, לשמש כחפ"ק אווירי.
מטוס הביון הישראלי החדש מעורר עניין רב בעולם. חילות-אוויר רבים בוחנים היום את האפשרות לרכוש מטוס ביון אלקטרוני, אך מתלבטים בשל העלות הגבוהה הכרוכה ברכישת מטוס המתבסס על פלטפורמה גדולה. סביר להניח, שהצלחה של הפרויקט הישראלי תביא לכך שחילות-אוויר אחרים יחליטו לרכוש מערכת דומה. כמו במקרים אחרים בעבר, גם הפעם נראה שחיל-האוויר הישראלי יפתח "אופנה" חדשה.

מטוסי גאלפסטרים-5 נוספים ישרתו כמטוסי מכ"ם

מטוס הגאלפסטרים-5 ישמש את חיל-האוויר, פרט למשימות ביון, גם למשימות בקרה אווירית. לאחרונה החליט חיל-האוויר לרכוש - פרט למטוסים שנרכשו לצרכי ביון - מטוסי גאלפסטרים-5 נוספים, שישמשו כמטוסי מכ"ם. בחיל-האוויר החליטו לבחור באותה פלטפורמה עבור שני סוגי המשימות, כדי להקל על תהליך קליטת ואחזקת כלי הטיס החדשים. כל המטוסים, שמחיר כל אחד מהם נאמד בעשרות מיליוני דולרים, צפויים להיקלט בחיל-האוויר במהלך השנים הקרובות.

עוד באותו מדור

דרמה באוויר: כן-הנסע נשבר, וה-F-16 נחת נחיתת חירום

בתחילת חודש אפריל הוזנקו סגן ל' וסגן נ' לתקיפה. תוך כדי ההמראה נשבר כן-הנסע במטוס ה-F-16 שלהם. ללא כן-נסע, עמוסים בפצצות, בטילים ובדלק רב, הצליחו השניים להנחית את המטוס לאחר שעתיים של טיסה מורטת עצבים. "הייתי בטוח שניאלץ לנטוש", אומר סגן נ'

מי גנב את קרונות הרכבת?

הלחימה בשטחים הגבירה את הצורך באימון טייסי המסוקים בירי לתוך חלון בית, מטרה קטנה ומיוחדת המצריכה דיוק רב. חיל-האוויר מצא פיתרון מקורי: קרונות רכבת ישנים הובלו אל שטחי האש בדרום, כדי לשמש מטרות אימונים. הבעיה היחידה היא שמישהו גנב את הקרונות