בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 145 (246) 01/06/02

כתבות

טסים עמוק פנימה

בשנים האחרונות, על רקע התגברות האיומים ממדינות עימות רחוקות, פיתח חיל-האוויר את תחום התקיפה בעומק שטח האויב. מדובר במשימות מורכבות המתבצעות באזורים רבי איומים, הרחק משטח ישראל. לשם כך נוצרה סדנה מיוחדת, המדמה תקיפה כזו עד לאחרון הפרטים. התמודדות עם מטוסי יירוט עוינים וסוללות טילי קרקע-אוויר, חישובי דלק ונתיבי טיסה - כל אלו מתורגלים במסגרת "סדנת עומק". כתב הבטאון ליווה את הסדנה מזווית הראייה של "טייסת הסילון הראשונה", טייסת F-16

רן רוזנברג

הערב יורד על "טייסת הסילון הראשונה", אחת מטייסות ה-F-16 של חיל-האוויר. הבסיס בו שוכנת הטייסת נראה שקט למדי. מחר הכל יהיה שונה. מטוסי הטייסת יוזנקו לאוויר ויתקפו מטרות אסטרטגיות בעומק שטחה של מדינה עוינת. יחד איתם יטוסו מטוסים נוספים מטייסת "אבירי הצפון" ויספקו הגנה אווירית בזמן הכניסה לאותה מדינת האויב. בדרך הם ייתקלו במטוסי קרב, שהוזנקו זמן קצר קודם-לכן, כדי ליצור אופוזיציה של מטוסי יירוט עוינים. על הקרקע יופעלו נגדם סוללות טילי קרקע-אוויר (טק"א) מסוגים שונים. אפשר לעצור כאן ולחסוך את המתח: מדובר באימון מיוחד, שנועד לתרגל את טייסות חיל-האוויר בתקיפת יעדים בעומק.
לאימון המיוחד קוראים בחיל-האוויר "סדנת עומק", ומשתתפות בו מרבית טייסות הקרב של חיל-האוויר. במהלכו, במשך כמה ימים, טסו יחד עשרות מטוסים - F-16 על דגמיו השונים, F-15 ופאנטומים.
בשנים האחרונות, על רקע התגברות האיומים ממדינות עימות רחוקות, פיתח חיל-האוויר את תחום הפעולה בטווחים רחוקים. שיפורים ביכולות המודיעין, בתמונה האווירית, במערכות הנשק ובאמצעי התידלוק סייעו לחיל-האוויר להגדיל את טווח הפעולה של מטוסיו. סדנת עומק תופסת חלק ניכר בבניית יכולות אלו.

מתבססים על מודיעין אמת

"זה אחד האימונים הכי טובים שיש לחיל-האוויר", אומר סא"ל ע', מפקד טייסת F-16. "כשמדובר בתקיפות עומק בשטח אויב, אנחנו חייבים לבנות מגרש אימון, שיהיה זהה לזירה האמיתית. אנחנו בונים את פקודות המשימה האמיתיות ו'מלבישים' אותן על שטחי המדינה.
"ישראל אינה גדולה מספיק כדי לדמות תקיפה בעומק", ממשיך סא"ל ע'. "לכן מחלקת הדרכה, שאחראית על בניית האימון, מתכננת את נתיבי הטיסה שיהיו ארוכים דיים וידמו את זמן השהייה באוויר. בנוסף, מגבילים את כמות הדלק שנישאת על המטוס ומשלבים מיתארי תידלוק למטוסי ה-F-15 וה-F-16, כך שיתאימו בדיוק לנתיבי הטיסה. אם הטייסים לא יעמדו בזמני המשימה, ייגמר הדלק והם יאלצו לנחות בשדות משניים".
יחד עם מחלקת הדרכה, אחראית על הפעלת הסדנה גם אחת מטייסות הקרב שבחיל. הפעם היה זה תורה של "טייסת הסילון הראשונה", עליה מפקד סא"ל ע'. "בשלב ראשון בודקים אילו אמצעים עומדים לרשותנו", מסביר סגן י', שנבחר להיות אחראי הסדנה מטעם הטייסת. "כאחראי על הסדנה, הייתי צריך להחליט מה מתרגלים, איפה, איך ובאיזה אופן. את הוראת האימון תירגמנו מאוחר יותר למפות והפצנו לכל הטייסות המשתתפות".
לטובת הסדנה חולקה הארץ למספר מדינות: מדינה כחולה (ישראל) ומדינות אדומות (מדינות אויב). גבולותיהן של המדינות האדומות נקבעו על-פי תוואי גיאוגרפי הדומה לזה שבמדינות העימות השונות.
נתיבי הטיסה נפרסו לאורך מאות קילומטרים ונקודת חציית הגבול הוגדרה כמה עשרות קילומטרים בתוך הים. "כל גיחה נמשכה מספר שעות רב", משחזר סגן י'. "כדי להגדיל את יעילות האימון מיקמנו את האיומים השונים על מטוסינו, כך שמרגע חציית הגבול הם ייחשפו לסוללות טק"א ומטוסי אויב באזורים שונים".
האימון, כאמור, כולל את כל המרכיבים המאפיינים תקיפה אמיתית: חציית קו, חישובי דלק, התמודדות עם סוללות טק"א והחשוב ביותר - מיפגש עם מטוסי יירוט אדומים. "האימון מבוסס על תמונת מצב אמיתית", אומר סא"ל ש', ראש ענף אימוני קרב במחלקת הדרכה.
"חיל-האוויר לא יכול להרשות לעצמו להיכנס למלחמה, בלי להכין שיעורי בית. רק כך נהיה מסוגלים לכסות את מלוא קשת האיומים שמדינת ישראל חשופה אליהם".
אחד הדברים החשובים בתקיפת מטרות בעומק שטח אויב הוא זמן התקיפה. "המטוסים התוקפים עמוסים באמצעי לחימה מגוונים ובדלק ועליהם לנווט אל היעד בתנאים קשים ביותר ולמשך זמן ארוך", מסביר סרן ג', ראש מדור אימוני קרב וטייס F-16. "אם הטייס יחוש מאוים על-ידי מערכות טק"א או מטוסי אויב, הוא ייאלץ לטפל בהם בדרך לביצוע המשימה.
"לכן, קרבות-האוויר, כמו גם התקיפות בעומק, חייבים להיות קצרים ותמציתיים. אנחנו טסים הרחק מהמדינה וקרוב מאוד לשדות-התעופה של האויב. אם לא נהיה חדים ונחמיץ את ההזדמנות הראשונה, תוך כמה דקות נמצא את עצמנו מתמודדים מול 50 מטוסים ולא מול ארבעה. לשם השוואה, ההבדל בין קרבות-האוויר שבסדנה לבין קרבות-אוויר אמיתיים דומה להבדל שבין מירוץ מכוניות במחשב למירוץ מכוניות במציאות".

עשרות מטוסים נלחמים זה בזה

בשעות הבוקר רוחש חדר המבצעים של "טייסת הסילון הראשונה" פעילות. פקידות המבצעים יחד עם הקצין המנהל עוברים על הציוותים למטוסים בפעם האחרונה. על דלפק העץ שבחדר מונחות שתי שקיות ניילון שקופות. על כל אחת מהן מדבקה: "כחולים", "אדומים" ובתוכן מפות שונות. בעוד כמה דקות יתחיל התדריך לגיחה הראשונה. בשונה מאימונים אחרים, בהם מתקיים התדריך בנוכחות כל אנשי צוות-האוויר, נעשים התדריכים בסדנה בצורה אחרת, הרבה יותר דיסקרטית. בגלל שהטייסים האדומים הם טייסי האויב, אסור להם להיכנס לתדריך.
"צפויים להיות מטוסים אדומים מעל הים", אומר רס"ן נ', סמ"ט א', בפתיחת תדריך היירוט. "אנחנו צריכים להיות אגרסיביים ולהפיל מהר ככל האפשר". בינתיים, בחדר אחר בטייסת יושבים טייסי המבנה האדום ומתדרכים. "המטרה שלנו היא לייצר את האימון הכי טוב לכחולים", מסביר סא"ל ע'.
בדרך כלל, הטייסים הוותיקים והמנוסים יותר הם אלה שטסים כאדומים. "ניהול נכון של הכוח האדום יבטיח אימון נכון, גם טקטית וגם בטיחותית", מנמק סא"ל ע'. "אנחנו יודעים מה נכון לתרגל ומהן המיגבלות הבטיחותיות. לפיכך, האחריות על מוביל הכוח האדום גדולה יותר ומחייבת טייסים ותיקים".
כעבור שעה מסתיימים התדריכים. בזה אחר זה ממריאים מטוסי ה-F-16 לכיוון דרום. ראשונים להמריא הם המטוסים האדומים. הם מפטרלים באזורי טיסה מוגדרים מראש ומחכים למטוסים הכחולים. באותו זמן בדיוק, מבסיס חיל-האוויר במרכז הארץ, ממריאים מטוסי יירוט. תפקידם הוא לחפות על מטוסי התקיפה הכבדים, בזמן שהמטוסים האדומים מנסים ליירטם.
"זו טיסה מעייפת וקשה", מספר סגן ע', שזו הפעם הראשונה בה הוא משתתף בסדנת עומק. "אחרי חציית הגבול אתה צריך לחפש את מטוסי האויב עם המכ"ם, להתמודד עם מזג-האוויר המשתנה, להאזין לקשר ולשמור על מיקום המטוס ביחס לשאר מטוסי המבנה".
למרות שסגן ע' צעיר יחסית, הוא הספיק להפיל 'מטוסי אויב' רבים, לפעמים גם מטוסים בהם טסו חבריו לטייסת. "מנסים להפיל מטוסי אויב רבים ככל האפשר ובמקביל להתחמק מהטילים שהם משגרים עלינו", הוא אומר. "מוביל המבנה מעביר בקשר את חלוקת העבודה ואז מתחיל הקרב. העובדה שמדובר בעשרות מטוסים שנלחמים אחד בשני וחשופים לאיומים רבים, הופכת את האימון למציאותי מאוד".
כאמור, מוביל מטוסי היירוט הוא שאחראי על ניהול קרבות-האוויר ועליו מוטל רוב העומס. "המוביל הוא שמחליט מי יטפל בכל מטוס אדום, איך ומתי. הכל קורה מהר ובזמן אמיתי", מתאר רס"ן נ'.
שעות רבות חלפו מאז המריאו וראשון המטוסים נשמע מתקרב אל מסלול הנחיתה הסמוך למבנה הטייסת. עם רדת החשיכה, כשאחרון המטוסים נוחת, מתחיל התחקיר. בכניסה לחדר התחקירים נראים חלק מהטייסים כשאגלי זיעה על פניהם. "הזיעה היא בגלל הקרבות הרבים", מסביר סרן ב', טייס סדיר בטייסת. "בקרב-אוויר מופעלים עליך עומסים פיסיים גדולים. אין מה לעשות, משתדלים לנוח לפני הטיסה ולשתות כמה שיותר".

כמו לנגן על פסנתר

האימון הראשון הסתיים. מחר ייצאו מטוסי קרב למשימת תקיפה נוספת בעומק שטח האויב, אלא שהפעם הכל יהיה קשה יותר. הסדנה בנויה כך שרמת הקושי עולה מטיסה לטיסה, כדי להביא למיצוי מלא של כל אחד מהמיתארים המתורגלים. המשימות מחולקות לפי מורכבות תקיפת היעד וכוללות מטרות אסטרטגיות שונות. על כל אחד מהיעדים מוגדרת מראש צורת ההגנה - סוללות טק"א, תותחי נ"מ, מטוסי יירוט שמפטרלים, הסוואה ועוד.
דרך נוספת להקשות על הטייסים הכחולים היא לאפשר למטוסי האויב האדומים לטוס עם מבער מלא במהלך קרבות-אוויר ולהפעיל מערכות לוחמה אלקטרונית. "הסדנה מתרגלת כמעט את כל התרחישים האפשריים במלחמה ותיתכן גם אפשרות של חוסרים בציוד ובחימוש", אומר סגן י'.
במהלך הסדנה ישב סגן י' באחת מיחידות הבקרה האווירית של חיל-האוויר וצפה בהתנהלות התקיפה. "כמנהל הסדנה הכנסתי אירועים בלתי מתוכננים במהלך ביצוע המשימה. לעיתים, הוריתי לבקרים לא להודיע לטייסינו על מטוסי אויב שמתקדמים לעברם. בפעמים אחרות נתתי למטוסים האדומים לרדוף אחרי מטוסינו גם אחרי שחזרו לשטחה של המדינה הכחולה. סיטואציות כאלו יכולות לקרות במציאות וחשוב להתכונן לקראתן".
נקודה מעניינת נוספת בסדנה היא מספר טייסי המילואים שמבקשים להצטרף לטיסות. "על-פי ראייתי, יש לאימון שתי מטרות", אומר רס"ן (מיל') א' מיד אחרי התדריך. "הראשונה, תירגול משותף של תורות הלחימה של חיל-האוויר. זה כמו לנגן על פסנתר, אם לא מתאמנים - מאבדים את הטאץ'. השנייה, היא בדיקת תורות לחימה חדשות. האימון משלב את האלמנטים המבצעיים ביותר של חיל-האוויר ובעומסים גבוהים. אז אתה יכול להבין, שבתור מילואימניק, טיסות האימון הללו הן המבוקשות ביותר". בבוקר טס רס"ן (מיל') א' כטייס כחול, אולם עתה הוא מצוות כטייס אויב. "זה סוויץ' רציני ולא סתם מפרידים את המטוסים לכחולים ולאדומים", הוא אומר. "הצבע ממחיש את השינוי המנטלי: מטרת הכחולים להשיג את המטרה ולהישאר בחיים. האדומים צריכים לביים את האויב ובמקביל לשמור על הבטיחות באימון".
"זו בעצם מיני מלחמה, רק בלי הסיכון", מסכם רס"ן נ', סמ"ט א', את הסדנה. "אנחנו נמצאים היום בתקופה מאוד לא יציבה ולכן על הטייסת להיות מוכנה לכל פעילות בגיזרה זו או אחרת. לסדנת העומק חלק חשוב במוכנות הזו".

עוד באותו מדור

כרעם ביום בהיר

לכאורה, כל מה שניתן לספר על מבצע "מוקד" - מבצע הפתיחה של מלחמת ששת הימים - כבר סופר. עשרות אם לא מאות מאמרים וספרים נכתבו בישראל ובשאר העולם על המבצע. דני שלום, חוקר התעופה, מפרסם בימים אלה ספר חדש על מבצע "מוקד", המסכם תריסר שנות מחקר בנושא ומגלה, כי יש עוד מה לספר

אחים בדם

ביום הראשון למלחמת ששת הימים הופל מטוסו של רס"ן יהונתן שחר מעל מצרים. באותו יום, מעל סוריה, הופל גם מטוסו של אחיו, סרן מאיר שחר. יהונתן שהה למעלה מ-12 שעות בלב שטח האויב, עד שחולץ. מאיר נהרג. 35 שנים לאחר-מכן משחזר יהונתן את שני סיפורי המלחמה האלו - מלחמה שהניצחון הגדול בה היה כרוך גם בלא מעט כאב