בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 201
גליון 201 30/10/11
מוצגים בפניכם תקצירים משלוש הכתבות הפותחות של כל מדור. את הגיליון הנוכחי ניתן יהיה לקרוא כשהגיליון הבא יצא.

לגליון זה מצורף פוסטר של טייסת מגני המערב.

כתבות

רוכב על הגב

תגיות: רוכב שמיים

בבסיס חיל–האוויר במרכז הארץ שוכנת אחת מהיחידות הירוקות הכי כחולות שיש. יש לה מטוסים, אבל הם שייכים דווקא לחיל התותחנים, משתתפים בפעילויות ומספקים לגדודי היבשה תמונות מודיעין עדכניות. לכבוד שנה של פעילות עצמאית, הצצה נדירה ליחידת "רוכב שמיים"

מאי אפרת | צילום: יונתן זלק

מארגני התרגיל החטיבתי של הנח"ל יכולים לטפוח לעצמם על השכם. מי שנקרה לבסיס צאלים בדרום הארץ, היה יכול להאמין בקלות שבמקום פרצה מלחמה. מימין קול נפץ מרגמות מפלח את האוזן, משמאל נוחת לפתע מסוק "ינשוף" ויוצר סביבו ענן אבק ומלפנים מפלס נגמ"ש את דרכו בחולות.
אי שם, בפאתי כפר עוין שצץ לפתע בשטחי הבסיס הצבאי, נמצאים גדודי החטיבה. בתוך ים האירועים והמכשולים, צריכים לוחמי הנח"ל להתקדם לעבר המטרות שהוגדרו להם ולהתחמק מכל מה שדאגו להציב בדרכם.
משימה בלתי אפשרית? מזל שיש להם סיוע מהאוויר. לא מדובר במסוק שחלף לו קודם ובכלל, בעסק הזה לא מעורבים לובשי המדים הכחולים. שני לוחמי תותחנים, הנמצאים גם הם בלב המדבר, ממהרים לשלוף מן התיק מספר חתיכות לבנות. לא עוברות יותר מכמה דקות וכבר עומד מטוס קטנטן בשלמותו על החול.
אחד מהם ממהר לתקוע בזנ"ט באדמה, המחובר בכבל גומי אל המטוס. חברו לוקח כמה צעדים לאחור והכבל נמתח. "מוכן למשימה, המראה!", הוא קורא, מדליק את המנוע וזורק בכוח את המטוס שניתק מן הכבל ונעלם במהירות אל האופק.
כעבור שניות ניתן לראות בבירור את הכפר במסך השליטה של הלוחמים ובמכשיר דמוי שעון הנמצא על ידו של המג"ד. הכל פשוט יותר כשיש זוג עיניים בשמיים.

עיניים עצמאיות
אם זו הפעם הראשונה בה אתם שומעים את השם "רוכב שמיים", הרי שנותרתם הרחק מאחור. יחידת המזל"טים (מטוסים זעירים ללא טייס) של חיל התותחנים אמנם הוכרה כעצמאית רק לפני כשנה, בתאריך הסמלי 10.10.10, אך אל תתייחסו אליה כחיילת צעירה וחסרת נסיון. למעשה, מרבית גדודי היבשה בצה"ל כבר הספיקו ליהנות משירותיו של הפרויקט, אשר שורשיו נטועים עוד בשנת 2004.
כמו כל פרויקט בצבא, גם "רוכב שמיים" נולדה מצורך מבצעי. כלי-הטיס הבלתי מאוישים בצה"ל, בהם גם מטוסי "הרמס 450", שהפעלתם בידי חיל התותחנים נחשפה לאחרונה, מספקים תצלומי מודיעין (חוזי) לגורמים הרלוונטיים בצבא.
"המהות של 'רוכב שמיים' היא מתן שיתוף פעולה וחוזי לגדוד. זה היעוד שלנו", קובע סא"ל אורי גונן, מפקד היחידה. "לטייסות הכטב"ם הרגילות אין קהל יעד מובהק. הן יכולות לבצע משימות שונות, לתת תמונת מצב או לבצע משימות לפיקוד או לאוגדה. אבל זרוע היבשה מקדישה את רוב האימונים לתרגילים גדודיים והיא הייתה צריכה להילחם על משאבי החוזי. הפרויקט הזה מצליח לייצר עצמאות שנותנת מענה לנפח התרגילים של גדודי היבשה".
סא"ל גונן מדגיש כי מה שנכון לזמן אימונים, תקף גם לזמני לחימה. "במלחמה יתנו תמונת מודיעין לחיל, לאוגדה, אבל מי ייתן חוזי לגדוד שהולך ברגל ונלחם? בדיוק בשביל זה הקימו את 'רוכב שמיים'".
מקימי היחידה לא באו מחיל-האוויר. לאחר כמה ניסויים בחטיבות החי"ר ובחיל האיסוף הקרבי, הוחלט להעביר את האחריות על הפרוייקט לידי יחידת הכטב"ם של חיל התותחנים. החלוצים שהתגייסו לפרויקט המתהווה התחילו את הקורס הראשון בשנת 2006 ומשם הלך "רוכב שמיים" והתפתח עד שהפך ליחידה עצמאית.
"היחידה בתהליך גדילה כל הזמן ושומרת על האופי הייחודי שלה", מציין סא"ל גונן, "היא קצת שונה מיחידות אחרות ביבשה, כי היא אחראית גם על בניין הכוח וגם על הפעלת הכוח. אין כתובת אחרת ל'רוכב שמיים': אנחנו אלו שמכשירים את הלוחמים ולאחר סיום בניית הצוותים, אנחנו מפעילים אותם בגזרות מבצעיות, באימונים ובתרגילים. אין לנו מקבילה בצבא ולכן מי ששירת ביחידה בסדיר נשאר בה במילואים, קצת כמו בטייסת".

40 קילו על הגב
ובאמת, כשמסתכלים על מיקומה של יחידת "רוכב שמיים" בין טייסות המסוקים והכטב"ם בבסיס חיל-האוויר, קשה להאמין שהיחידה לא הושפעה משכנותיה. נראה כי אפילו עצם השימוש במטוסים מקרב את היחידה ללבו של הבסיס הכחול.
ובכל זאת, קשה להתעלם מן ההבדלים הנראים לעין. בעוד שבחיל-האוויר מפעילים מטוסים גדולי ממדים והשם מזל"טים נשכח לו מאחור, יחידת "רוכב שמיים" דווקא נהנית מן היתרון שבשימוש בכלי-טיס זעירים, או שמא יש לומר סובלת, מכיוון שלוחמי היחידה סוחבים את המטוס במנשאים מיוחדים על גבם.
"קצת מבאס לסחוב 40 קילו על הגב, אבל בסופו של דבר זאת חוויה", מספר סג"ם בר יסעור, מפקד פלגה מבצעית. "כל שבוע מגיעים עם הציוד למקום שונה, מצטרפים ליחידה אחרת וצריכים להכיר כל פעם מחדש את האנשים בשטח".
נראה שבניגוד ליחידות הכטב"ם הנמצאות באופן קבוע בקרונות ההפעלה בבסיס, לוחמי "רוכב שמיים" כבר מורגלים בנסיעות מהמגרש הביתי לכל רחבי הארץ.
"אנחנו מתאמנים המון בשבטה, אליקים, לכיש, רמת הגולן ובכל מקום בו צריכים אותנו. בשונה ממפעיל שלומד לעבוד בתוך קרון, אנחנו חיים ועובדים מהשטח: מנגמ"ש, רכב או תוך כדי תנועה עם הכוח", מסביר מפקד היחידה. "כשצוות טוב מקבל משימה, עובר זמן קצר מהרגע שהוא יוצא מהיחידה ועד שהמטוס באוויר. אנחנו מגיעים לשטח, מקימים ציליות, ג'ריקנים, מים ואוהלים. בחיל-האוויר לא כל כך מכירים את זה, אולי רק במערך ההגנה האווירית, אבל צריך לזכור שגם הוא נולד בתותחנים".
המאפיינים הייחודיים של "רוכב שמיים" מצליחים לבלבל לא פעם גם את הגדודים שפוגשים בהם לראשונה.
"למי שלא מכיר אותנו לוקח קצת זמן להבין. הם לא בדיוק יודעים איך לאכול אותנו", מחייך סג"ם בר "שואלים אותנו: 'מה אתם עושים פה? הם מופתעים שאנחנו הולכים איתם ברגל כי הם רגילים לטייסות הכטב"ם שפועלות מרחוק".
על אף שהיחידה זכתה לא פעם לכינוי "חיל-האוויר של היבשה", טוענים הלוחמים שקיימות יותר נקודות שוני מנקודות דמיון. "פשוט יצא שהכלי שאנחנו מפעילים הוא באוויר ולא על הקרקע", מסביר סג"ם בר.

נחיתה רכה
מטוס "סקיילארק 1" בתצורת חברת "חץ הכסף", משדר ללוחמים את התמונה. המצלמה שבחזיתו מסתובבת ומספקת תמונה של 360 מעלות. גם אם מדובר בפעילויות ליליות הלוחמים יכולים לקבל תמונה ברורה על-ידי חיבור מצלמה מתאימה לפני ההמראה. בסיום הצילום, הכטב"ם יכול לנחות בכל תוואי שטח, תוך שחרור כרית אוויר הבולמת את הנפילה.
"אנחנו טסים בפריסת הגובה בה טסים מסוקי הסער והקרב, מתחת לכטב"מים של חיל-האוויר. כמעט ולא נראה מה שיראה 'שובל' בעומק ואותנו מעניין להסתכל עוד קדימה, במה שקורה כאן ועכשיו ומשפיע על הגדוד", מחדד סא"ל גונן. "מה שנכון לנו ונכון לכל המטוסים הבלתי מאוישים, הוא שהמשאבים המוקצים בהטסה הם שוליים. המטוס משעבד את עצמו לבצע את המשימה".
התמונות מן המזל"ט מועברות בעזרת אנטנות אל מחשב הצוות, בעזרתו ניתן לשלוט גם על ההטסה.
"מלבד הכוח הפיזי הנדרש כדי לסחוב את המערכת על הגב לאורך עשרות קילומטרים, ללוחם צריכה להיות גם ראייה מרחבית שתעזור לו לפענח את התמונה שמגיעה מהמטוס", מסביר סמל שלומי ביכלר, לוחם ביחידה.

לנשום קצת אוויר
כדי לצבור את אותן יכולות, עוברים לוחמי "רוכב שמים" מסלול ארוך. בתקופת הטירונות לומדים החניכים להיות לוחמים ומתנסים בימי שדאות, הדרכות חי"ר וניווטים. רק אחרי ארבעה חודשים הם נחשפים למזל"ט, מתנסים בטיסה בסימולאטור ועוברים שיעורים עיוניים ביחידה.
כשנה לאחר הגיוס, מתחלקים הלוחמים לצוותים ולומדים כיצד לעבוד יחד. בסיום תקופה זו, נוצרים צוותים מבצעיים המורכבים ממקצועות שונים הקשורים לשיגור, הרכבת המערכת, ניהול קשר ונהיגה.
"צוות ממוצע מורכב משלושה חניכים ומפקד. בזמן פעילות יש לכל אחד אחריות אחרת, אבל כולם יודעים לבצע את כל התפקידים", מדגיש סא"ל גונן.
אם המסלול נשמע לכם מפתה, כדאי שתקחו בחשבון שהשירות ביחידת "רוכב שמיים" לא מותיר הרבה זמן פנוי. למעשה, הסיכוי גדול יותר שתמצאו את עצמכם מתרוצצים בין הגדודים מאשר רובצים במשרדים בבסיס.
"עכשיו, בזמן שאנחנו מדברים, כל אחד מהצוותים שלי נמצא במקום שונה בארץ, מרמת הגולן ועד גבול סיני. לא משעמם אצלנו", מבטיח מפקד היחידה. "אחרי שגדודים עובדים עם היחידה ומבינים את היכולות שלנו, הביקוש רק הולך וגדל. יש משימות שאנחנו לא מצליחים להגיע אליהן וזאת אחת מהסיבות לכך שהיחידה כל הזמן גדלה. בכל זאת יש לנו מספר מוגבל של צוותים, הם צריכים לצאת מדי פעם לרגילה, להצליח לישון קצת בלילה ואם אפשר, לנשום קצת אוויר".

עוד באותו מדור

על כלבים וחברים

על רקע הסערה התקשורתית בנושא תנאי הכלבים בחיל–האוויר, יצאו כתבות הבטאון לבדוק מה באמת קורה מאחורי הגדרות. מסתבר שבמציאות, מי שבאמת דואג לכלבים נמצא דווקא בבסיס. בואו להכיר את החיים של כלבי החיל

תמונות מלחמה

זו היתה המלחמה הקשה ביותר של מדינת ישראל. זו היתה גם המלחמה הקשה ביותר בה השתתף חיל־האוויר ובמהלכה נהרגו עשרות אנשי צוות אוויר ויותר מ־100 כלי־טיס אבדו. 38 שנים חלפו מאז מלחמת יום הכיפורים