בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 207
גיליון 207 31/10/12
מוצגים בפניכם תקצירים משלוש הכתבות הפותחות של כל מדור. את הגיליון הנוכחי ניתן יהיה לקרוא כשהגיליון הבא יצא.

באוויר העולם

מעל הפרת והחידקל

מאז הושמד כמעט לחלוטין בשתי מלחמות, מנסה חיל־האוויר העיראקי להתאושש בשנים האחרונות ולצאת מהבוץ אליו נקלע. תהליך השיקום נמצא כבר בעיצומו ורצף עסקאות ענק שבוצעו בחודשים האחרונים מכוונות להחזרת עטרה ליושנה

טל מיכאל וליה שנל

ערב מלחמת המפרץ הראשונה נתפס חיל־האוויר העיראקי כאחד מחילות־האוויר החזקים במזרח־התיכון ולמתבונן מבחוץ הוא באמת נראה כך. לרשותו עמדו אז למעלה מ־500 מטוסי קרב ומסוקים ושמו הלך לפניו עם סיומה של מלחמת עיראק־איראן.
אך המהלומה באה מבפנים: שורת "טיהורים" וחיסולים של בכירי החיל פגעה בתפקודו והפכה אותו לחיל מוזנח ופגיע ותפקודו במלחמת המפרץ היה לקוי עד כדי כך, שרובו המכריע הושמד בעוד רבים טייסיו ערקו וברחו מהמדינה.
גם בהמשך הרעו שורת החלטות שגויות של הפיקוד ושל סדאם חוסיין את מצבו של החיל והביאו אותו מדמם וחלש גם למלחמת המפרץ השנייה. למעשה בשנת 2003, טרם המלחמה, היו ברשותו של החיל כ־180 מטוסים שרק מחציתם מבצעיים וברי שימוש. המצב התבטא היטב בדבריו של דונאלד ראמספלד, מזכיר ההגנה האמריקאי, אשר נאם ימים בודדים לאחר פתיחתה: "לא רק שהשגנו עליונות אווירית כפי שתכננו, אנחנו פשוט שולטים בשמיים".
מסמכים שנחשפו בשנים האחרונות מעידים על תכנון עיראקי לקוי של המערכה. סדאם, אשר האמין כי המלחמה לא תימשך זמן רב, תכנן מכת סיום אווירית והעדיף לשמור את המטוסים הרחק מאזורי הקרבות בימיה הראשונים של המלחמה. כוחות בעלות הברית שהשתלטו על בסיסי חיל־האוויר נדהמו לגלות מטוסים רעועים, מפורקים וקבורים תחת גבעות חול.
"כוחותינו מצאו עשרות מטוסים קבורים מחשש שארה"ב תיקח או תשתמש בהם", הסביר אז פורטר גוס, ראש ועדת המודיעין בבית הלבן. "לא ידענו על קיומם של המטוסים שכבר קבורים שם זמן רב. כעת אין כבר שום חשש שמישהו ישתמש בהם". רק לקראת שנת 2007 החלו העיראקים לשקם את הצבא ואת חיל־האוויר בפרט, בסיוען של ארצות־הברית ומדינות נוספות בעולם.
"הצבא העיראקי איננו מקצועי כרגע ולא יוכל לבצע פעילות מבצעית ללא סיועה של ארצות־הברית", אמר בזמנו קולונל גארי קריק, אחד מהאחראים על שיקום חיל־האוויר מטעם ארצות הברית. "הסיוע ימשך עוד כמה שנים טובות, לפחות עד שחיל־האוויר העיראקי יוכל לעמוד על שלו".
וכך, כבר למעלה מחמש שנים מסייעת ארצות הברית באימון צוותי־אוויר, בהכשרת שדות־תעופה ובהדרכה צמודה לבכירי החיל. "אנחנו סומכים על העיראקים. הם מצליחים לשקם את הצבא שלהם כמו שצריך ועוד צפוי להם עתיד מזהיר", אמר גנרל טוני רוק, שפיקד בעבר על גיחות שנועדו לפגוע במטוסי חיל־האוויר העיראקי כטייס F־15 וכיום הממונה על שיקומו מטעם חיל־האוויר האמריקאי.
כחלק מהפרויקט, נשלחו בשנת 2007 עשרות מדריכי טיסה וטכנאים אמריקאיים לאקדמיות השונות של חיל־האוויר העיראקי. "המטרה היא לתת לדייג חכה במקום לדוג בעבורו דגים", הבהיר רוק. "לקנות עבורם ציוד זו הרי לא בעיה. המטרה היא ליצור אנשים ולחנך בעלי מקצוע לכל אחד מתחומי התעופה, החל בפקח וכלה בטייס".
מסע קניות גלובלי
מלבד חינוך צוותי האוויר של העתיד, משקיע חיל־האוויר העיראקי גם כספים רבים ברכש מטוסים מרחבי העולם. מאז 2007 הצטייד החיל במטוסי תובלה קלה, תובלה כבדה, מסוקי קרב ובמספר מטוסי מיג רוסים.
לאחרונה גילו העיראקים התעניינות ברכישת 18 מטוסי F־16 מהאמריקאים. אל מול הקשרים ההדוקים עם "הדוד סם", מנהלת המדינה גם מערכת קשרים מסועפת עם התעשיות הבטחוניות ברוסיה וחותמת שם על עסקאות ענק. רק החודש ביקר הנשיא העיראקי ברוסיה וחתם על עסקה בטחונית בשווי כמה מיליארדי דולרים.
"אנחנו צריכים לשרוד כאן אז אין ברירה", אמר תא"ל קארים עזיז, מפקד מרכז ההדרכה של חיל־האוויר העיראקי. "אתם מודעים לכמות האויבים הסובבת אותנו. אנחנו מוכרחים להגן על המולדת ולעשות בעבורה ככל שביכולתנו".
בוועידה שהתקיימה החודש בפראג הודיע נורי אל־מאליקי, ראש הממשלה העיראקי, על ההחלטה לרכוש כ־28 מטוסי אימון צ'כים מדגם L־159. החוזה נחתם ימים בודדים לאחר ביקורו של ראש הממשלה העיראקי ברוסיה, שם חתם על חוזה ענק לרכישת 30 מסוקי Mi־8 חדישים, להגנה על גבולות המדינה.
על רקע החידושים הללו, פרסם הקונגרס האמריקאי החודש את ספר התקציב לשנה הקרובה. תקציב הסיוע לעיראק ירד משמעותית ביחס לשנה שעברה, אך הפנטגון מבטיח כי האימונים בעיראק ימשיכו כסדרם ועד להודעה חדשה הכל צפוי להתנהל כרגיל.
"ההסכמים עם רוסיה לא פוגעים בשום אופן במערכת היחסים שלנו עם עיראק", אמרה ויקטוריה נולנד, דוברת מחלקת המדינה. "היחסים בינינו עמוקים ואיתנים. הם כוללים עסקאות גדולות ועתידים להימשך עוד שנים רבות".

עוד באותו מדור

לא מתחמק

בחודש שעבר נחשפו תמונות ראשונות של חמקן סיני בגודל בינוני שככל הנראה נמצא בפיתוח ויצטרף ל־J־20 הגדול ממנו. מדובר באיתות נוסף על כוונת המעצמה האסייתית לבנות כוח אווירי חמקני משמעותי

אל גג העולם וחזרה

החודש זה סוף סוף קרה. אחרי שנים של הכנות שבר פליקס באומגרטנר האוסטרי כל שיא אפשרי בתחום הצניחה כשקפץ מגובה 39 קילומטרים והגיע בדרכו למהירות של מטוס קרב