בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 212 08/09/13
לגיליון זה מצורפים לוח שנה ומדבקות לבית הספר

כתבות

שאגה חוזרת

הוא כמעט בן 40 אבל נמצא בכושר מצוין ולמרות שחלפו עשרות שנים מאז נכנס לשירות בחיל־האוויר, מטוס הכפיר הוא כיום אחד ממוצרי היצוא המפתיעים של התעשייה האווירית. מבחוץ זה נראה כמעט אותו הדבר, אבל בפנים מותקנת הטכנולוגיה של העשור השני במאה ה־21, עובדה ההופכת אותו למטוס שיכול לעשות הכל בשדה הקרב המודרני

ליאור אסטליין | צילום: התעשייה האווירית וארכיון הבטאון

"היה זה ערב יום העצמאות של ישראל וגבוה מעל נמל־התעופה בן גוריון התגלגל מטוס קרב משולש כנף שביצע את תמרוניו בחן ובדייקנות. מה שהפך את טיסת הבכורה לראויה לציון היא העובדה שלאחר הסתמכות בת שנים על מטוסי קרב צרפתיים ואמריקאיים, יוצרים הישראלים מטוס במו ידיהם".
במילים חגיגיות אלו נפתח גליון בטאון חיל־האוויר מאוגוסט 1975. כארבעה חודשים לפני כן, בערב יום העצמאות, נמסרו שני מטוסי הכפיר הראשונים לחיל־האוויר הישראלי וחזון "מטוס הקרב הישראלי" הפך למציאות עם טיסת הבכורה אשר תוארה בבטאון.
בתודעה הלאומית הוא אכן התקבע כמטוס הקרב הישראלי הראשון, אבל רק מעטים יודעים כי כיום, כמעט 40 שנה לאחר אותו ערב חגיגי בנתב"ג, ביצע הכפיר קפיצת מדרגה אל תוך המאה ה־21, קפיצה שמביאה עימה את מיטב הטכנולוגיה והחימוש של שנת 2013 והופכת אותו למטוס בעל יכולות מגוונות ואטרקטיביות עבור לקוחות בעולם כולו.

חדש, חדיש ומחודש

"בתחום הקריטי של 'מגלה ראשון - יורה ראשון' יש לכפיר כיום יכולות שאינן נופלות מאף מטוס קרב מערבי או מזרחי מהדור הרביעי ( F־15, F־16, יורופייטר, ראפאל, מיג־29, סוחוי־30) והוא מתחרה מהשורה הראשונה עם מטוסים לא חמקנים שיוצרו בעשורים האחרונים", אומר אורן אבירם, מנהל שיווק ופיתוח עסקי במפעל "להב" של התעשייה האווירית. "אם ניקח בחשבון שהטכנולוגיה והמחשוב המותקנים במטוסי דור רביעי החדשים ביותר היא בת כעשור, בכפיר 'בלוק 60' לעומת זאת מותקנת הטכנולוגיה החדישה ביותר שמיוצרת כיום ופה טמון היתרון".
מצב זה מתאפשר בזכות התצורה הייחודית של מערכות המטוס אותה מסביר יוסי מלמד, מנהל "להב": "אנחנו עובדים בארכיטקטורה פתוחה, עובדה המאפשרת לנו להמשיך ולהכניס למטוסים חידושים בתחומי מחשוב ואוויוניקה ובעצם לשדרג אותו כל הזמן, להבדיל ממטוסי קרב אחרים".
הכפיר "בלוק 60" מודל 2013 הוא מטוס מחודש, כזה שעובר "הפשטה" (סטריפינג) לפני תחילת תהליך השדרוג. "בין אם זה כפיר שהגיע מלקוח זר או בין אם זה כפיר מקומי, מורידים הכל עד שנשאר רק מה שנקרא 'הצינור', קרי הגליל המרכזי המהווה את גוף המטוס. לאחר מכן מתקינים הכל חדש ואם צריך אנחנו מייצרים חלקים על פי הצורך", מסביר מלמד. "כמובן שגם הציוד המותקן במטוס כולו חדש: חיווט, אוויוניקה, מחשוב, מכ"ם, סוגי החימוש המגוונים ומערכות מטוס במצב של אפס שעות טיסה".
במהלך תהליך הסטריפינג נבדק גוף המטוס עד לברגים הקטנים ביותר. "אחרי התהליך שהמטוס עובר במפעל 'להב', אנחנו מוציאים אותו מכאן עם יכולת לטוס 8,000 שעות טיסה באחריות יצרן, כלומר מטוס שיכול לטוס עשרות שנים", מסביר אבירם. למרות שכאמור מדובר במטוס ותיק, לא נרשמו עד היום מקרים בהם דווח על סדקים משמעותיים או עייפות חומר באחד מהמטוסים.
אחרי שמסתיים התהליך הנוגע לגוף המטוס, מגיע שלב התקנת המערכות. אחת העיקריות שבהן היא גרסה למערכת Data Link מתוצרת "להב" המותקנת בכפיר וגם בכל מטוסי הקרב של חיל־האוויר לקישור בין המטוסים, מערכות הפיקוד, השליטה והחימוש. המערכת הופכת את הכפיר למטוס המותאם לזירת הקרב של המאה ה־21, אותו שדה קרב המתבסס על ריבוי נתונים, קישוריות מתמדת ובעיקר עיבוד נתונים במהירות שיא כדי לנקוט פעולות נדרשות מול מטרות בעלות אורך חשיפה קצר וחתימה נמוכה.
האתגר הקולומביאני
אחד מהלקוחות הוותיקים והעיקריים של הכפיר הוא חיל־האוויר של קולומביה. "קולומביה היא מדינה הנמצאת בלחימה", מסביר אורן. "הכפירים שם עובדים ותוקפים ונמצאים בפעילות מבצעית רציפה ואינטנסיבית לאורך שנים".
עד לפני כמה שנים הפעילו הקולומביאנים כתריסר מטוסי כפיר בתצורה של דור שלישי. "בפרויקט הקולומביאני עמדו בפנינו כמה אתגרים מהותיים", מפרט אורן. "היינו צריכים לשדרג את המטוסים שהיו ברשותם מדור שלישי לדור רביעי, כמו כן להכפיל את מספר מטוסי הכפיר של קולומביה ולבסוף, היינו אמורים לבצע את הפרויקט הגדול הזה בתוך פרק זמן של שלוש שנים".
וכך היה. המטוסים הקולומביאניים עברו כולם את תהליך השדרוג והפכו למטוסים חדשים באותו פרק זמן שהוקצה לפרויקט כך שביום העצמאות הקולומביאני שנקבע כמועד סיום, חלף בשמי המדינה מבנה מרשים של 24 מטוסי כפיר מחודשים.
"אחד הדברים העיקריים עליהם שמנו דגש בפרויקט זה היא רמת שמישות גבוהה", מדגיש מלמד ולא חלף זמן רב עד שרמת השמישות עמדה למבחן. חיל־האוויר הקולומביאני קיבל הזמנה יוקרתית להשתתף בסדנת "רד פלאג" המפורסמת בארה"ב. הכפירים הקולומביאניים טסו מעל 2,000 מייל עד לבסיס נליס בנבאדה, בעזרת יכולת התדלוק האווירי החדשה המהווה חלק מהשדרוג והגיעו כולם בשלום אלא שהטיסה הארוכה היוותה רק הקדמה לכל מה שהתרחש בסדנה.
"בחלק מהגיחות במהלך הסדנה יצאו מטוסי דור רביעי מתקדמים ממדינות שונות בהרכב חלקי עקב בעיות שמישות, בעוד הכפירים הפגינו שמישות מלאה במטסים והביאו תוצאות מצוינות", מפרט אורן. "הם עמדו במשימותיהם, הביאו חימוש למטרות ואף הפתיעו ביכולתם ההתקפית בקרבות אוויר־אוויר: מטוסי הכפיר המשודרגים בעלי מכ"ם מתקדם, פודי ל"א, חימוש אוויר־אוויר ארוך טווח ואוויוניקה מתקדמת הצליחו להפיל מטוסי דור רביעי אמריקאיים שטסו בתור 'כוח אדום' מולם. חוות הדעת של המשתתפים האמריקאיים אודות הטייסים הקולומביאניים ומטוסי הכפיר שלהם, הייתה מצוינת ויש לכך אינדיקציות רבות באינטרנט".

אש בשמיים

אחד המוטיבים המרכזיים עליו שמים אנשי "להב" את הדגש בכל הקשור בכפיר "בלוק 60" של שנת 2013, הוא מוטיב "עלות־תועלת" המאפיין את המטוס.
"הכפיר מיישר קו למטוסי דור רביעי ומביא בין 80־120 אחוז מהיכולות שלהם מבחינת אוויוניקה, חימוש, מטעדים ופודים כגון 'לייטנינג' לתקיפת לילה ויכולות ציון לייזר לתקיפה מדוייקת, יכולות מכ"ם הכוללות מיפוי קרקעי ברזולוציה גבוהה, יכולת SAR המאפשרת איסוף מידע ותקיפה בכל מזג־אוויר וכל זאת בשליש מחיר לעומת מטוסי דור רביעי ועם עלות של רבע מעלות שעת טיסה של מטוסים מערביים חד־מנועיים מהדור הרביעי", מפרט אבירם ומלמד מוסיף כי "הלקוח מקבל מטוס בעל יכולות מכ"ם, מחשוב וחימוש מתקדמות במחיר שהוא נמוך משמעותית ממטוסים זהים בשוק".
התוצאה היא שמדינות נוספות כבר הביעו עניין בכפיר, ביניהן גם מדינות באירופה. גרסת "בלוק 60" למדינות נאט"ו תכלול קישוריות, מכ"ם מתקדם מסוג AESA המאפשר פעילות ביותר ממוד אחד בו־זמנית ועוד יכולות מתקדמות מאוד. מעבר לכך התווספה כאמור גם יכולת התדלוק האווירי המקנה למטוס טווח פעילות רחב בהרבה וישנם שינויים מהותיים בתא הטייס.
"תא הטייס של הכפיר עבר שינוי גדול", מסביר אורן. "יש מסך מכ"ם צבעוני, מפה נעה, מחשב משימה חדש ורב עוצמה ויכולת HOTAS המאפשרת שליטה על פעולות רבות מבלי להסיר את הידיים מהסטיק".
כעת יכול הכפיר לנעול על עד 64 מטרות, לשתף אותן עם מטוסים אחרים ולקבל חיווי מי נעול על מי. "יכולות המכ"ם להפריד מטרות ולסווגן יחד עם השיתוף ברשת מאפשרות קבלת תמונה מלאה על שדה הקרב", אומר אורן. "לכפיר יש שח"מ (שטח חתך מכ"ם) נמוך מאוד ובשילוב עם יכולות המכ"ם שלו הוא 'רואה ראשון - יורה ראשון' טוב יותר מרוב מטוסי הקרב אחרים מדור רביעי".
גם בנושא החימוש הכפיר נמצא בקדמת הבמה. "ניתן לתלות על הכפיר כל סוג של חימוש בתשע התחנות", מציין מלמד. "שילבנו בכפיר חימוש מונחה לייזר שנעזר בפוד ציון, פצצות אוטונומיות מונחות תמונה מסוג 'ספייס' וטילי אוויר־אוויר מתקדמים כפיתון־5 וטילי BVR מקבילים ל־AMRAAM".
מתברר כי ליכולות הללו יש גם הוכחות במציאות: כאמור, קולומביה פעילה מאוד עם הכפירים המשודרגים בתחום אוויר־קרקע, תקיפות מדויקות במזג־אוויר גרוע ובלילה כך שהכפירים מבצעיים ובשימוש כל שעות היממה.
מלמד מסתכל קדימה באופטימיות. "בשנים הקרובות הכוונה היא למכור בין שתיים לשלוש טייסות".

עוד באותו מדור

תחזיק מעמד

במשך יום שלם נכנס כתב הבטאון לנעליו של טייס נוטש כדי לנסות את ההפתעות הטמונות באפוד המילוט של אנשי צוות האוויר. הוא זחל, התכסה, נגס, חפר, סימן, שתה, הדליק וחזר כדי לספר על כל מה שטייס צריך לקחת איתו אם הוא עוזב את המטוס שלו לפני הנחיתה

על הכתפיים שלהם

איך מתמודדים עם אובדן ביחידה? איך כותבים נאום פתיחת מלחמה והיכן אמור להיות המפקד בשעת לחימה: בחזית או בבסיס? חניכי קורס פו"ם (פיקוד ומטה) הם אלו שיעמדו בראש הטייסות והיחידות בעימות או במלחמה הבאה והם שיצטרכו לקבל את ההחלטות ולשאת באחריות