בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 218 01/08/14
מבצע "צוק איתן"
הגעת "לביא"
מטה מבצעי חדש

כתבות

הלביאים באים

על רקע שאון הקרב של מבצע "צוק איתן" נחתו בתחילת חודש יולי מטוסי ה"לביא" (M-346) הראשונים בבסיס חצרים. בואו להכיר את מטוסי ההדרכה המשוכללים שיכניסו רוח חדשה למערך הדרכת טייסי ונווטי הקרב

נועה פניגשטיין | צילום: סגן הראל

טקס הנחיתה של זוג מטוסי "לביא" (M-346) ראשונים בבסיס חצרים לא היה שגרתי. אנשים מועטים התקבצו ליד הליין ללא גינונים רשמיים כאשר זוג המטוסים, מלווים בזוג מטוסי "עיט" (סקייהוק) נחתו בזה אחר זה. לצד ההתרגשות שריחפה בין באי הטקס הצנוע, נישאו באוויר רעש מטוסי התקיפה העושים את דרכם לעבר רצועת עזה וצלילי האזעקות מהיישובים הסמוכים בעוד מבצע "צוק איתן" נמצא בעיצומו.
"המצב הבטחוני הנוכחי רק מחזק את חשיבותה של ההתעצמות בצה"ל ובחיל־האוויר", אמר תא"ל רן בשביץ, ראש־להק הציוד, מיד לאחר הנחיתה. "הלחימה, יחד עם הטקס, מסמלת את החיים כאן בישראל. אנחנו עומדים גאים לכמה דקות ומיד חוזרים לעשייה המבצעית. זה הוא אירוע היסטורי עבור חיל־האוויר".
הטקס היה יריית הפתיחה לפתיחת עולם הדרכה שונה לגמרי והמטוסים האיטלקיים מתוצרת "אלניה־איירמאקי" פותחים עידן חדש בחיל־האוויר: הם מצוידים בטכנולוגיית ביום אויב מתקדמת, יכולות טיסה דומות לאלו של מטוסי F-16ומאמן משימתי מתקדם. הם עתידים להכשיר דורות של טייסים ונווטים שישתתפו במערכות הבאות ויעזרו במשימת ההגנה על מדינת ישראל.

מדריך מלידה
מטוסי הקרב המתקדמים של חיל־האוויר כיום שייכים למה שנקרא "הדור הרביעי" של מטוסי הקרב. הם מאובזרים במערכות ישראליות, אמצעי גילוי חזקים ואמצעי לחימה מונחים ומדויקים. בשנים הקרובות אמור להיקלט בחיל גם מטוס קרב בן "הדור החמישי", הלא הוא "אדיר" (F-35).
ככל שכלי־הטיס של החיל הולכים והופכים משוכללים יותר, כך הופכת הכשרת טייסי ונווטי הקרב על מטוסי "עיט" או "נץ" (F-16A\B) פחות רלוונטית מבחינת הכלים הדרושים לטייס הקרב בעידן המודרני. את הפער הזה אמור למלא "לביא".
"כשחיל־האוויר החל לחפש מטוס הדרכה חדש, היעד היה מטוס שייצר סביבת עבודה מתקדמת כמו במטוסי 'דור חמישי' ו'דור רביעי', אך עדיין פשוטה ובטוחה שמאפשרת לחניך צעיר להיכנס לקוקפיט", מספר רס"ן תדי קניטל ממחלקת תכניות מטוסים, שאחראי על פרויקט ה"לביא" מטעם להק־הציוד. "המטוס האיטלקי נבחר כי הוא פורץ דרך בתחומו בעולם. הוא מתמרן חריף ומהיר והמהירויות וגבהי הטיסה שלו כמעט זהים לאלה של מטוסי F־16".
בניגוד לעמיתים רבים למקצוע, "לביא" נולד כמטוס הדרכה. ככזה הוא נטול מערכות נשק ומאפשר בטיחות מיטבית למשתמש.
"המטוס לא נותן לך לצאת ממעטפת הטיסה גם אם תרצה. באמצעות מערכת הנקראת Carefree הטייס לא צריך לדאוג שיגיע למהירות גבוהה מדי או ימשוך לג'י גבוה מדי", מסביר רס"ן תדי. "בנוסף, מערכות המטוס מאפשרות הדרכה הדרגתית. ניתן לרדד את יכולות המטוס ולהכניס את החניך לעולם הקרב בצורה מבוקרת ואיטית".

משחקי מלחמה
"'לביא' הוא משחק וידאו ב־40,000 רגל", מצהיר רס"ן תדי. מה שהופך את המטוס למדריך הטוב ביותר הוא לא רק המנוע החזק או יכולות התמרון. לב לבו היא דווקא מערכת האיום הוירטואלית. "המטוס מאפשר לטייס לטוס כאשר השמים נקיים ובאמצעות המערכת הוא רואה מטוסי 'מיג' סוריים, סוללות נ"מ של חזבאללה ומחסני אמל"ח ברצועת עזה. הוא מייצר לעצמו מעין בועת אימון, עם כל התחושות הפיזיולוגיות והמורכבות של הטסת המטוס ויחד עם זאת, ביצוע משימה מבצעית".
על המטוס מורכב מחשב מרכזי שנבנה בשיתוף פעולה בין "איירמאקי", ו"אלביט" ובו מפות טופוגרפיות של מדינת ישראל. המחשב מייצר את התרחישים ואת סביבת האימון.
"אל המחשב הוזנו נתונים על התנהגות של שלל איומים. באמצעות מערכת תכנון ותחקור משימה שנרכשה יחד עם המטוס, המדריכים מייצרים על הקרקע תרחישי אימונים, טוענים את המערכת וככה דברים מתחילים לקרות".
מאפיין ייחודי וחשוב לא פחות של המערכת הוא תקשורת בין מטוסי המבנה. "כל המבנה מקבל את תמונות האיומים. הם מתאמנים יחד והכל וירטואלי". רכישת היכולת לבצע משימה במבנה של כמה מטוסים היא קריטית ובלתי נפרדת מהכשרתם של טייסי ונווטי הקרב ולכן נרכש לצד המטוסים גם מרכיב נוסף ומרכזי בהשגת מטרה זו: מאמן (סימולאטור) משימתי מקושר.
"'אלביט' ייצרו מאמן של ארבעה קוקפיטים מקושרים המייצרים סביבה זהה למטוס", מספר רס"ן תדי. "ניתן לטוס במבנה של רביעייה על הקרקע ולאמן גם טייסים וגם נווטים". מעבר לאימון החשוב מאפשר המאמן חסכון כלכלי משמעותי. "ברגע שהמאמן יתחיל לרוץ הוא יהווה 40 אחוז מהאימון הכולל של חניכי הקרב בבית־הספר לטיסה. קפצנו כמעט פי שתיים בשעות האימון הקרקעיות והקפיצה הזו נותנת שני דברים מיידיים: חסכון עצום בכסף בטווח הארוך ובטיחות מקסימלית בטווח הקצר".

איך קונים "לביא"?
הנחיתה של זוג המטוסים הראשון מתוך 28 נוספים העתידים לנחות בשנתיים הקרובות, הביאה לידי מימוש את אחת מהעסקאות המורכבות והגדולות ביותר בתולדות חיל־האוויר ומערכת הבטחון.
כדי להצליח ולממש את העסקה שהיקפה כ־10 מיליארד שקלים, הציע אגף הכספים של משרד הבטחון פתרון תקדימי: מודל מימוני. "המודל מאפשר ליצור את העסקה מבלי לפגוע בהתעצמות הצה"לית", מסבירה רס"ן גלית גולן, האחראית על עסקת הרכש מטעם מחלקת התקציבים של חיל־האוויר.
קו האשראי למימון העסקה פוצל לשניים: אחד לרכש המטוס מול היצרנית האיטלקית 
"איירמאקי" ואחד ישראלי, לשלב ההקמה ורכש התכולות הישראליות. "התבצע מכרז בסיומו נבחרו בנק "יוניקרדיט" האיטלקי ובנק דיסקונט בישראל. נוצר פה תהליך תחרותי שהופך את העסקה למשתלמת הרבה יותר".
רכש המטוסים האיטלקיים מניח בסיס לקשרים חדשים בין חילות־האוויר הישראלי והאיטלקי ומחזק את שיתוף הפעולה החשוב והאסטרטגי כשגם בהיבט הכלכלי זכו שני הצדדים לשותף חדש.
יחד עם עסקת המימון נחתמה עם ממשלת איטליה עסקה מהותית: עסקת תמורות. במסגרת עסקה זו ירכשו האיטלקים מהתעשיות הישראליות תכולות בשווי רב, ביניהן לוויין ומטוס התראה, כך שההשקעה חוזרת ישירות אל התעשייה הישראלית.
"חיל־האוויר הוא לקוח מבוקש", מסבירה רס"ן גלית. "לכן כל הצדדים הרוויחו. התעשיות הישראליות מוכרות למדינה מובילה ונפתח לפניהן שוק רחב של שיתופי פעולה נוספים, חיל־האוויר ומדינת ישראל מממשים עסקה רחבת היקפים ומשמעותית מבחינה מבצעית והאיטלקים מכרו לחיל־האוויר הישראלי את העסקה הגדולה ביותר של מטוסי 'לביא' עם 30 מטוסים, כך שכאן נמצא מערך 'לביא' המוביל בעולם. מנגנון שלם של אינטרסים בא לידי ביטוי בעסקה הזאת, בהיבט המסחרי־כלכלי, הבטחוני והמדיני".

טייסי ונווטי העתיד
חברת "אלניה־איירמאקי" מכריזה כי בראש ובראשונה, הרבה לפני כלי־טיס, היא מוכרת תפיסה חדשנית בתחום האימונים וההכשרות. החברה שעוסקת בעיקר בתחום מטוסי האימון, פיתחה שיטות האופייניות למטוסים מבית היוצר שלה.
"המערכות שפיתחנו מאפשרות לטייסים לדמות תרחישים מבצעיים באופן שאינו אפשרי במטוסים אחרים", הסביר ג'וזפה גיורדו, מנכ"ל החברה.
בעשורים האחרונים, התחנכו טייסי ונווטי הקרב של חיל־האוויר בבית־הספר לטיסה באותה דרך בה למדו טייסי "שחק" (מיראז') "קורנס" (פאנטום) וגם "נץ" (F-16A\B) . שיטת הלימוד ומטוסי ההדרכה הוותיקים הוכיחו את עצמם כיעילים ומוכנים למשימת ההדרכה אך במטה חיל־האוויר הבינו מזמן: תכנית ההכשרה חייבת להתאים את עצמה לעתיד.
"עצם ההחלטה להביא 'לביא' הביאה לשינוי מוחלט בכל מערכת ההדרכה של חיל־האוויר", מסביר רס"ן תדי. "במשך יותר משנה ניערו אבק שלא ניערו כבר 40 שנה. היכולות שהמטוס מביא גרמו לשינוי של 180 מעלות בתכנים ובקצב ההכשרה. למעשה, חניך שיצא מהמטוס הזה יגיע עם יותר ידע, יותר נסיון ושעות טיסה והבנה טובה יותר של מטוסי הקרב בשנת 2014 וגם בשנת 2030".
בבית־הספר לטיסה עומלים בשנה האחרונה על הגדרת והרכבת תפיסת הדרכה חדשה יחד עם טייסת "הנמר המעופף" הקולטת את המטוס, הטייסת בה יוכשרו טייסי ונווטי הקרב לאחר קבלת הכנפיים.
"תפיסת ההדרכה של טייסת 'הנמר המעופף' היא ייחודית. נכניס הרבה שינויים אך חומר רב ישתמר מהתפיסה הקודמת", מסביר סא"ל עידו, מפקד הטייסת. "מגוון המתארים שהפלטפורמה החדשה מספקת הוא עצום ולכן ההכשרה תהיה אינטנסיבית ומקיפה. אך הקניית יכולות של ניהול, פיקוד ועבודה בטייסת מבצעית נשמרת ואף תודגש בטייסת 'לביא' החדשה".
דווקא בזמן לחימה, הערך המבצעי של פיתוח ההדרכה מתחדד. "הגעתם של מטוסי 'לביא' היא תחילתו של מהלך אסטרטגי בחיל־האוויר, לא פחות מכך", אמר ערב הנחיתה תא"ל טל קלמן, מפקד בסיס חצרים.
"מפקד חיל־האוויר הגדיר את הפרויקט כראשית הצירים של טייסי הקרב של חיל־האוויר", מספר רס"ן תדי. "כל טייס ונווט קרב, שאנחנו באמת מאמינים שהוא מהטובים בעולם, יתחיל את דרכו על המטוס. המשמעות של הפרויקט הזה עבור החיל היא עצומה".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

משקל כבד

בתוך כחצי שעה הצליח חיל־האוויר להשמיד את מערך הרקטות ארוכות הטווח של החזבאללה ולהוציא את אחד הקלפים החזקים של חסן נסראללה מן המשוואה. מבצע "משקל סגולי" שפתח את מלחמת לבנון השנייה היה מופת לתכנון וביצוע ולא לחינם הוא חקוק עד היום בזכרון המבצעי של חיל־האוויר. שמונה שנים למלחמת לבנון השנייה

עמוק בתוך הקרנף

במערך התובלה הכבדה של חיל־האוויר ניתן למצוא סוגים שונים של תפקידים, אחד מהם הוא תפקידם של החמשים המוטסים. מדובר בטכנאים שעברו הכשרה ייחודית ומצטרפים למשימות אוויריות, גלויות וחשאיות, שמבצעים מטוסי "קרנף" (הרקולס). הכירו את הטכנאים שרגליהם נמצאות הרחק מעל הקרקע