בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 222 01/04/15
שנה לשמשון
עשור לשרף
יום העצמאות תשע"ה

כתבות

מעוף הנשר

רוב המשימות והיכולות של טייסת "הנשר הלבן" יישארו עלומות גם בעוד שנים רבות, אך אנשיה מספרים את מה שאפשר על היכולות הייחודיות של כלי–הטיס אותו הם מפעילים: "איתן" מתוצרת התעשייה האווירית, הכטב"ם הגדול ביותר בחיל–האוויר ומסבירים מדוע הוא כה חשוב לצה"ל ולמדינת ישראל

דוד גרינוולד | צילום: הגר עמיבר והתעשייה האווירית

סביר שלא שמעתם על כך, אבל טייסת "הנשר הלבן" שנפתחה בשנת 2010 בבסיס תל־נוף הספיקה מאז להשתתף במאות מבצעים גלויים ועלומים בגזרות קרובות ורחוקות, כמו גם במבצעי "עמוד ענן", "עופרת יצוקה" ו"צוק איתן" ולהביא תמונת מודיעין עדכנית ומדויקת. מדובר בטייסת המפעילה מל"ט מדגם "איתן" (הרון TP) המל"ט המתקדם ביותר של צה"ל הקולט כבר היום יכולות אסטרטגיות חסרות תקדים ועתיד לקלוט בשנים הקרובות יכולות שעד לאחרונה נחשבו לדמיוניות.
"מי שמסתכל מעבר לאופק מבין שמה שרק חלמנו עליו פעם, הופך היום למציאות. מדובר ביכולות שלא היו קיימות בחיל־האוויר ובמשימות שהיו שייכות בעבר רק למערך המאויש", מספר סא"ל אופיר, מפקד הטייסת. "אלו הדברים שקורים יומיום בטייסת: אנחנו מגיעים למקומות שאף אחד לא חשב שנגיע אליהם ועל רוב הדברים אנחנו לא יכולים לדבר. אנחנו פותחים דלתות שהיו סגורות עד כה ומאמינים שמה שיוביל אותנו קדימה הוא רק הדמיון".

גדול וחזק

"איתן", מתוצרת התעשייה האווירית, נחשב היום לחלק בלתי נפרד ממערך הכטב"ם, אך בו־זמנית גם נבדל ושונה מרוב כליו. מימדיו העצומים (14 מטרים אורך, 26 מטר מוטת כנפיים) מסייעים לו במסגרת המשוואה הידועה: ככל שהכלי מסוגל לשאת משקל רב יותר, כך ניתן להתקין עליו כמות גדולה יותר של מערכות, כולל אלו המתקדמות והכבדות ביותר. לשם השוואה: מימדיו של "הרמס 450" עומדים על שישה מטרים ו־10 מטרים מוטת כנפיים ואילו מימדי "שובל" (הרון 1) הם שמונה מטרים וחצי ומוטת כנפיו 16 מטרים. בנתונים אלה יש כדי להצביע על ההבדל הגדול בין יכולות "איתן" לבין מקביליו למערך. הוא טס גבוה ומהר יותר וביכולתו לטפס לכדי 40,000 רגל (כ־12 קילומטר) ולטוס במהירות של כ־130 קשר (כ־240 קמ"ש) תוך נשיאת ציוד מתקדם במשקל כבד מאוד.

ל"איתן" יכולת נוספת המבדילה אותו מכלי־טיס רבים אותם מפעיל חיל־האוויר, בדגש על המערך המאויש: הוא יכול לשהות למעלה מ־20 שעות ברציפות באוויר ולספק תמונת מודיעין עדכנית בכל רגע. "הרעיון מאחורי בניית 'איתן' היה יצירת כטב"ם גדול יותר, מאסיבי יותר, שיוכל לשאת יותר דלק, לקחת עליו מערכות כבדות יותר ולגבהים רמים יותר ולשהות הרבה זמן באוויר", מספר רס"ן רם, מפקד גף מערכות בטייסת "הנשר הלבן". "המערכות הייחודיות והמתקדמות שמותקנות בו מאפשרות הבאת מודיעין מגוון ואיכותי".
יכולת נוספת הייחודית ל"איתן" בחיל־האוויר כרגע, שכן היא עתידה להשתלב בחודשים הקרובים בטייסות "שובל" ו"כוכב" (הרמס 900) היא יכולת המראה ונחיתה אוטומטית. מערכת ההמראה והנחיתה האוטומטית מאפשרת למפעיל הכטב"ם תפעול בטוח יותר של הכלי בקרבת הקרקע, כאשר המפעיל מורה למטוס מאיזה מסלול להמריא, באיזו זווית ובאיזה מהירות והמטוס ממריא בכוחות עצמו. עם חזרתו מהמשימה נוחת "איתן" באופן עצמאי תוך התערבות אנושית מינימלית.
יכולת זו נחשבת למתקדמת יותר ובטוחה יותר משיטת מטיסי החוץ, בעיקר כאשר יש צורך להנחית את המטוס בתנאי מזג־אוויר מגבלתיים. "היכולות המתקדמות של המטוס בתחום ההמראה והנחיתה מביאות תרומה מבצעית משמעותית", מספר סא"ל אופיר. "הן מאפשרות לנו להיות רלוונטיים בכל מצב".

מעל עזה

לטייסת "הנשר הלבן" היסטוריה קצרה אך מלאת אתגרים וחבלי לידה. בשנת 2012, שנתיים לאחר הקמתה, התפרקה באוויר כנף שמאל של אחד ממטוסי ה"איתן" במהלך טיסת ניסוי של התעשייה האווירית והמטוס התרסק על הקרקע. מדובר באירוע לא פשוט ובעל השלכות לכל טייסת, אך כשמדובר בטייסת צעירה שכל כלי שלה נאמד בעשרות מיליוני שקלים, מדובר באירוע משמעותי פי כמה. הטייסת הושבתה למספר חודשים במהלכם תחקרו אנשי חיל־האוויר ומומחי התעשייה את פרטי האירוע. כחלק מלקחיו עברו מטוסי הטייסת ביקורות בטיחות חדשות וגם נהלי הטיסה שונו. לאחר שבוצעו התיקונים הנדרשים, חזרו המטוסים בהדרגה לשמי ישראל.

"הטייסת לא טסה מספר חודשים רב. מצב שכזה מאתגר מאוד כל ארגון לוחם אבל החוכמה היא לצאת מהמשבר חזקים יותר ולהסתכל על נקודות האור ולא על נקודות החושך", מספר סא"ל אופיר. "למדנו הרבה דברים על המטוס והדור הבא של ה'איתנים' שנמצא בפתח יהיה משופר בסדרי גודל, עם יכולות חדשות אותן לא דמיינו קודם. התאונה הייתה מתרחשת בכל מקרה, אז טוב שהיא קרתה מוקדם ולא מאוחר. הקדמנו את שכר הלימוד שלנו".
אך מעבר לשיקום הטכני של כלי־הטיס והתקנת רכיבים חדשים שימנעו תאונה דומה בעתיד, היו צריכים אנשי הטייסת להוכיח את עצמם שוב מבחינה מבצעית. התהליך היה מורכב אך כבר במהלך מבצעי "שובו אחים" ו"צוק איתן" הופעלה הטייסת על כל כשירויותיה, מה שלא היה מובן מאליו לפני שנתיים. הפעילות הזו הוכיחה את תחייתה המחודשת של הטייסת כשהפעם היא חזקה יותר.

"טייסת 'הנשר הלבן' הביאה למיצוי את כל יכולותיה במבצעים האלה, עד הקצה. החוכמה שלנו היא לא להישאר כטייסת אסטרטגית למשימות רחוקות וגדולות אלא להביא לידי ביטוי את היכולות שלנו לידי מימוש מלא בכל עימות ולעשות זאת תוך כדי התאמה לזירה הרלוונטית", מספר סא"ל אופיר. "אני מעריך שהיכולות הייחודיות שלנו יבואו יותר לידי ביטוי בזירות אחרות מאשר במבצע 'צוק איתן', מפני שבהן האתגרים רבים יותר ומועצמים ביחס לגזרת עזה. יכולתו של 'איתן' להביא מודיעין איכותי, יחד עם יכולות נוספות והחלטות מבצעיות שרובן יישארו עלומות, תוכל לתת לצרכנים שלנו מוצר שלא יקבלו ממקום אחר. הטייסת מצוידת באנשים הנכונים וכשירה לכל המשימות הרלוונטיות כדי להשפיע היטב על הלחימה הבאה בכל זירה וגזרה שתהיה ואנחנו ערוכים היטב לכלל האתגרים".

טיסה אל העתיד

כדי לעמוד במשימות חדשות ובתחומי האחריות הנוספים הנערמים על שולחן מפקד הטייסת נדרש מערך "איתן" להמשיך ולהתרחב. המערך צפוי לגדול הן בכמות המטוסים והן בכמות כח האדם שתצטרף לשורות הטייסת ולכולם מטרה אחת: קליטת יכולות חדשות שלא היו עד כה ברשות צה"ל והרחבת אפשרויות ההפעלה שלהן.
"לטייסת 'הנשר הלבן' יש פוטנציאל עצום לקידום. אנחנו נמצאים בעיצומו של מירוץ לשיפור הטייסת ובנוסף להרחבת סד"כ המטוסים, אנחנו רוצים להכניס עוד מערכות מתקדמות, מכ"מים חדשים וכלי איסוף מודיעין שיעצימו את יכולות המערך בטווחי זמן קצרים", מספר תא"ל אורי זייפרט, מפקד בסיס תל־נוף. "חיל־האוויר עדיין לומד את הטייסת כי היא טייסת צעירה ואנשי הטייסת עדיין לומדים את היכולות של הכלי כי הוא עדיין חדש יחסית. לעומת זאת, אין לנו ספק שהיכולות החדשות יפתחו עולם שלם שלא היה מוכר עד עכשיו לחיל־האוויר ולצה"ל שיתאימו את עצמם למקום שהטייסת יכולה להגיע אליו. ההסתכלות קדימה נעה בין חודשים לשנים שבסופן יהיה פה מערך שונה לגמרי מכל מה שאנחנו רגילים אליו".
אנשי הטייסת מודעים לכובד האחריות ומוכנים לקראת האתגרים שהעתיד יציב בפניהם. הם מוכנים לקראת קליטת היכולות החדשות הצפויות להגיע בקרוב ולקראת עלייה חדה בשעות האוויר אשר צפויות לצמוח ולעבור ממערך התובלה הקלה המבצע משימות חוזי לעולם הכטב"ם ול"איתן" בפרט, בשל יתרונותיו הברורים.

"האם המערך יתרחב או לא? בעיניי התשובה טריוויאלית וברורה. אפשר לממש במטוס הזה דברים שפעם נחשבו דמיוניים. היכולות הולכות ונבנות והופכות אט אט למציאות", מדגיש סא"ל אופיר. "עם כל זאת, אסור לנו לשכוח את הדבר העיקרי: טייסת 'הנשר הלבן' אמנם מפעילה מטוסים ייחודיים עם יכולות ייחודיות, אך כל אלה שווים כקליפת השום לולא אנשים מעולים המפעילים אותם ומתחזקים אותם ביומיום. אנחנו דומים לארגון הייטק שחותר כל הזמן לחדשנות והתפתחות ופותר בכוח הקבוצה כל אתגר שיש לפניו. יש כאן יחידה קטנה בה כולם מבינים מה יש להם על הכתפיים. אנשינו מסתכלים ימינה ושמאלה ומבינים כי אין מישהו אחר שיעשה את העבודה בשבילנו. זו תחושת אחריות כבדה ולצידה זכות גדולה לכל אנשינו, המממשים הלכה למעשה את המושג 'ציונות' יום יום, שעה שעה. בזכות החבורה המופלאה הזו אנחנו נמשיך לעמוד לרשות צה"ל בכל עת וכמענה לכל אתגר אליו נידרש".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

ריחוף השרף

עשור לאחר שנכנסו מסוקי "שרף" (אפאצ'י–לונגבאו) לשירות בחיל–האוויר מספרים מפקד הטייסת הראשון והנוכחי של טייסת "הצרעה" על השנים שחלפו, שיתוף הפעולה ההדוק עם כוחות הקרקע במלחמה ובמבצעים, השיפור התמידי וכמובן שאינם שוכחים להציב יעדים לשנים הבאות

כבר שנה

מטוס התובלה המתקדם ביותר של חיל־האוויר מסכם שנה ראשונה בישראל. מרגע הנחיתה של "שמשון" (C־130J) בארץ החלה טייסת "הפילים" המפעילה אותו לצבור נסיון, רכשה כשירויות חדשות וחיזקה את הקשר עם כוחות היבשה. בטייסת ממשיכים לקלוט את מטוסי הדגם ובעיקר להסתכל קדימה אל השנים הבאות והמשימות המורכבות