בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 223 01/06/15
40 שנה למנ"ט
הרמס 900

באוויר העולם

מסתורין בחלל

בחודש האחרון שוגר X-37B בפעם הרביעית כחלק ממשימה בטחונית שעל פרטיה הוטל איפול. מטוס החלל בו ניתן לשימוש חוזר צבר כבר 1,367 ימים בחלל לפני השיגור הנוכחי וממשיך לצבור גובה ונסיון. החשאיות האופפת את הכלי ואת משימותיו הולידה לא מעט תיאוריות קשר מעניינות

22 באפריל, 2010. מטוס החלל X-37B משוגר מנמל החלל קייפ-קנוורל, פלורידה.

20 במאי, 2015. מטוס החלל X-37B מנמל החלל קייפ-קנוורל, פלורידה.

זו אינה טעות דפוס, אלא כלי טיס לשימוש חוזר אותו ניתן לשגר לחלל ולהחזירו לאחר מכן לנחיתה בטוחה על כדור הארץ כדי להכינו לשיגור נוסף בעתיד. 
 
במשקל של כחמישה טון ובמימדים שאינם עולים על כרבע ממימדיה של מעבורת חלל, המריא X-37B לטיסת בכורה מוצלחת כבר לפני חמש שנים וכעת הוא נשלח לחלל בפעם הרביעית אחרי שצבר 1,367 ימים בחלל עד כה. כאמור, מדובר בפרויקט מסווג ולכן אין דיווח על מהותה של המשימה אותה ימלא הכלי בחלל, ניתן רק לנסות ולדמיין.

מטוס החלל המריא בהצלחה למסלול נמוך סביב כדור-הארץ על גבו של טיל "אטלס V" בשעה 15:05 (שעון גריניץ') מעל כן השיגור 41, במזג־אוויר נוח. שידור חי באינטרנט העביר רק את חמש הדקות הראשונות של השיגור.
החשאיות האופפת את המשימה הביאה לכך שלא התפרסמה הודעה על מועד הנחיתה ואפילו מועד השיגור המדויק נחשב למסווג עד כמה שעות לפני שהתרחש.
סיפורו של X-37B החל בשנת 1999, אז התבקשה חברת "בואינג" על־ידי נאס"א לפתח חללית רובוטית ובלתי־מאוישת שתכליתה תיקון ותדלוק של לוויינים. בשנת 2004 הועבר הפרויקט למחלקה לפרויקטים מיוחדים בתחום ההגנה (דרפ"א) ומאז הוא נחשב למסווג ביותר.
המטען אותו נושא הכלי, מערכותיו, מהות משימותיו או יכולותיו הצבאיות לוטים כולם בערפל של חשאיות, כאשר כל שידוע הוא שהיותו מטוס חלל לשימוש חוזר מקנה לו יכולת לבצע ניסויים בחלל, אותם יהיה ניתן להחזיר לכדור הארץ ולבחון על הקרקע. אלא שיש הטוענים שזו רק חצי אמת.
באפריל 2014, במהלך משימתו הקודמת ובמלאת 500 ימים רצופים לשהייתו בחלל, פרסם אתר ExtremeTech כתבה שתהתה על קנקנו של הכלי.
"הוא נמצא בגובה אידיאלי לריגול אחר פעולות צבאיות, אך נמוך מדי כדי לתדלק או לתקן לוויינים אחרים"
, נטען בכתבה. "X-37B נושא, ככל הנראה, אב־טיפוס של ציוד מעקב, על־מנת לרגל אחר המזרח התיכון ומחוזות גיאו־פוליטיים רגישים אחרים".
לטענת Business Week, לשימוש במטוס חלל במשימות מעקב יש יתרון מכיוון שהוא מסוגל לנוע מהר יותר מלוויין.
באותה כתבה ב־ExtremeTech נאמר: "X-37B קטן, אך המטען שלו עדיין גדול מספיק על־מנת לשאת פצצת מימן. אילו רצתה ארצות הברית להפציץ מקום כלשהו בכדור־הארץ במהירות, היה X-37B, שיכול לחזור לכדור הארץ במהירות של 19,000 מטר לשנייה, כלי אידיאלי למשימה".
אתר Popular Mechanics טען כנגד כי שימוש בכלי כמפציץ היה "מחסל את אספקת הדלק המוגבלת" ותיאוריות נוספות מציעות כי מטרתו היא הפרעה לפעילות לוויינים עוינים או ריגול אחר תחנת החלל הסינית.
באוקטובר באותה השנה, בתום משימתו השלישית של מטוס החלל ששב לכדור־הארץ אחרי 674 ימים ברציפות, פרסם אתר האינטרנט של "דיילי מייל" עדות התומכת בתיאוריה הראשונה.
"לממשל האמריקאי תיאבון חסר גבולות למידע רגיש", צוטט סטיבן אפטרגוד מפדרציית המדענים האמריקנים הפועל לצמצום היקף הסודיות בנושאי בטחון לאומי ולקידום גישה ציבורית למידע ממשלתי. "ככל שלווייני המודיעין שלנו חזקים, עדיין יש להם מגבלות. זה מתקבל על הדעת שמטוס ריגול יכניס ורסטיליות חדשה לתחום המעקב מהאוויר".
קשה להעריך אילו קונספירציות יצירתיות תוליד משימתו הרביעית של X-37B והאם הן מפריעות לפנטגון המנסה לשמור על סודיות או שמא משרתות את ארצות־הברית הרוצה להיתפס כלפי חוץ כבעלת יכולות צבאיות מתקדמות.

 לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

מפציץ מהעתיד

חיל-האוויר האמריקאי ממשיך להסתכל אל מעבר לאופק. על הפרק: פיתוח מפציץ מהדור השישי שיחליף בשני העשורים הבאים את המפציצים מהדור הרביעי והחמישי המופעלים כיום

צפוף מעל צנעא

מלחמת האזרחים בתימן הביאה לגיבושה של קואליציה אווירית יוצאת דופן בהנהגת סעודיה. ההפצצות על מעוזי המורדים החותים מבוצעות בידי מגוון פלטפורמות מתקדמות מתוצרת ארה"ב ואירופה המופעלות בידי חילות-האוויר של מדינות ערב