בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 236 31/08/17
מפקד חיל-האוויר, האלוף עמיקם נורקין
טייסים גרמנים ביסעור
אמהות בחיל-האוויר

כתבות

זה השותף שלי

בתרגיל "ג'וניפר פלקון" שנערך בבסיס עובדה טסו צוותי–אוויר ישראלים ואמריקאים. זה לצד זה, תרגלו מתארים מבצעיים והתמודדות עם איומים אוויריים וקרקעיים משותפים. כשבאופק כבר נראה תרגיל "בלו–פלאג" הגדול, עבדו כולם על חיזוק הקשר המבצעי בין חילות–האוויר של ישראל וארה"ב

טל גלעדי ואיתם אלמדון | צילום: טייסת "הפטישים" וסליה גריון

ארבעה מטוסים צוברים תאוצה על מסלולי הטיסה של עובדה ואז מתרוממים כולם באחת: "רעם" (F-15I) "בז" (F-15) "ברק" (F-16C/D) ולצידם F-15 אמריקאי. הם מושכים מעלה מעלה עד ליציאה מהמרחב האווירי של הבסיס לכיוון מגרש האימונים. המטוס האמריקאי שובר מעט מוקדם יותר מהאחרים ומאוחר יותר מתבררת הסיבה: סביב בסיס האם של הפורסים האמריקאים נמצאת אוכלוסייה אזרחית ומנהג זה נועד לקצר את חשיפתה לרעש המטוסים בהמראה.

בחודש מאי התקיים תרגיל "ג'וניפר פלקון" בבסיס עובדה ובמהלכו תרגלו צוותי-אוויר ישראלים ואמריקאים מגוון תרחישים מבצעיים בשמי ישראל. מעבר לפן המקצועי, קיבלה כל גיחה משמעות נוספת בדמות לימוד הדדי, חיזוק הקשר בין חילות-האוויר וכן חיזוק ההרתעה האזורית.

אימון מסוג זה התקיים בפעם האחרונה בשנת 2013 והשנה התקיים במקביל תרגיל דומה בשיתוף כוחות USAFE (חיל-האוויר האמריקאי של פיקוד אירופה) עם מערך התובלה הכבדה בנבטים. הפעם הבאה במסגרתה יפגשו צוותי אוויר משני החילות תתרחש בעוד כמה חודשים עת יערך בישראל תרגיל "בלו פלאג" בו אמורים לקחת חלק מספר חילות-אוויר.

מתכננים, טסים ומתחקרים
את הפריסה שנמשכה כשלושה שבועות הובילה טייסת "הפטישים" המפעילה מטוסי "רעם" (F-15I), פלטפורמה הדומה ביכולותיה ויעודה לזו של טייסת 494 האמריקאית שהשתתפה בתרגיל. הטייסת האמריקאית הממוקמת באנגליה מפעילה מטוסי F-15E ופועלת כחלק מכוחות חיל-האוויר האמריקאי של פיקוד אירופה.

"את בניית האימון עשינו במשותף והחלטנו יחד על כמות של שני מטסים ליום, ללא לילה, כאשר בכל מטס טסנו בערכה מעורבת של אמריקאים וישראלים אל מול משימה אחת משותפת. כל משימה הכילה תתי משימות קטנות שחולקו למבנים", מסביר סא"ל גיא, מפקד טייסת "הפטישים". "אפשר לומר שבזכות הדינמיקה הטובה והפלטפורמות הדומות הרגשנו כמו טייסת אחת גדולה עם אותו המטוס".

המתארים נוצרו כך שיביאו לשיתוף פעולה מיטבי ויהלמו את תכנית האימונים של שני הצדדים המשתתפים. "למרות השוני בגזרות אנו מתמודדים מול איומים אוויריים וקרקעיים דומים לאלו עימם מתמודדים האמריקאים, כמו פלטפורמות אוויריות אירופאיות או רוסיות", אומר סא"ל גיא. "טיסה במרחב מאוים, הגנת שמיים מול איום אגרסיבי ותקיפות עומק תורגלו במטסים המשותפים. זה אימון שלא יוצא לעשות ביומיום ולו מהסיבה שהושקעו בו אמצעים רבים, אזורי טיסה, טייסת 'אדומה', אופוזיציה קרקעית ושותף שיש הרבה ללמוד ממנו. חווינו אימון מאתגר וטוב גם ברמת הטייסת וגם ברמת הפרט".

הטיסה כשפה משותפת
בכל יום לקחה טייסת אחרת פיקוד והייתה אחראית על ניהול התדריך, המטס והתחקיר תוך שהיא משתפת בצורות הטיסה שלה.  "לצד שיתוף הפעולה ברמה הדיפלומטית, אנו לומדים מאימונים אלה במישורים טקטיים ומעשירים את הידע של כל אחד מן הצדדים. מדובר באימון אינטימי, הכוחות שהשתתפו הם לא גדולים בהשוואה לתרגיל 'בלו-פלאג' ולכן התאפשר להגיע לרזולוציות גבוהות", הסביר רס"ן איתמר, ראש מדור תרגילי חו"ל בלהק אוויר.

סגן עמית בר אל, מפקדת מגדל הפיקוח בבסיס עובדה. סיפרה כי איש צוות-אוויר אמריקאי נמצא במגדל לאורך כל הפריסה לצורך תיאומים בזמן אמת. "ביחס לטייסת האמריקאית שהגיעה ממעצמה שבה לכל דבר יש פתרון, גילינו שאנחנו יצירתיים מאוד. היצמדות לחוקים ולמגבלות היא ערך עליון עבורם ומנהג התדרוך והתחקור מתקיים בדיוק כמו אצלנו", תיאר רס"ן עידו, סגן מפקד טייסת "הפטישים". "יש הבדלים בצורת ההתנהלות שלהם ושלנו אבל באוויר אנחנו דומים, טייסי ונווטי קרב שמדברים על אותו התחום. הטיסה היא שפה משותפת", הוסיף רס"ן איתמר.

היה או לא היה
הבדלי השפות, טכנולוגיות התחקור השונות בהם משתמש כל צד ומספר כלי-הטיס המשתתפים, הפכו את מלאכת תחקור הטיסות למאתגרת לא פחות מהטיסות עצמן. "לתחקיר יש שלושה שלבים: מה היה, למה היה ואיך נשפר. בתרגילים עם זרים שלב 'מה היה' הוא ארוך מהרגיל ואף הופך להיות התחקיר כולו. רצינו למקסם את הגיחות ואת השיח אחריהן ולכן נשכרו שירותיה של חברת מל"מ בתעשייה האווירית שיצרה תשתית תחקור ייעודית לפריסה מרובת משתתפים ונתונים. כך אפשר להתעכב על תוכן האימון ולהפיק ממנו את מיטב הלקחים והתובנות", הסביר רס"ן איתמר.

על התחקור הופקדה טייסת "הדרקון המעופף" המפעילה מטוסי "ברק" (F-16C/D) ומתפקדת בתור הטייסת "האדומה" בחיל-האוויר. אנשי הטייסת פרקו מהמטוסים האמריקאים והישראלים את תיעוד הטיסות וממנו הופקו סרטים שהוקרנו בתחקירים. מרכיב נוסף בתחקור מתארים ברמה בינלאומית הם שופטים אוויריים, תפקיד אותו ממלאים בקרי טיסה או אנשי צוות אוויר. תפקידם הוא אישור תוצאות המתרחש באוויר בזמן אמת כמו הפלת כלי-טיס, פגיעה במטרה או היפגעות מטיל קרקע-אוויר, אירועים שטייס בזמן טיסה אינו יכול להכריע אם התרחשו או לא.

"בזכות בקרת התוצאות בזמן אמת אנחנו יכולים לקבל את תמונת הקרב עוד כשהמטוסים באוויר ולא רק כשהם על הקרקע", אומר רס"ן איתמר. השיטה, שהיא אמריקאית במקורה, צפויה לשמש את הכוחות הפורסים גם בתרגיל "בלו-פלאג".

בקרוב - "דגל כחול"
טייסת "אבירי הזנב הכפול" המפעילה מטוסי "בז" (F-15) לקחה חלק בתרגיל במשך השבוע הראשון על-מנת ללמוד את רזי האירוח והטיסה עם זרים. שיעורים אלו משמעותיים עבורה כטייסת המובילה את תרגיל "בלו-פלאג" בעוד כמה חודשים, אז יפרסו בבסיס עובדה כמה חילות-אוויר כאורחי זה הישראלי. תרגיל זה יהיה השלישי שמתקיים במתכונת זו ואמור להיות האימון הגדול ביותר שהוביל חיל-האוויר בעשור האחרון.

"הטייסת השתתפה כדי להיחשף לנושאי התחקור, התשתיות ומתארי הטיסה בתרגילים עם זרים ובכדי לאמוד את המרכיבים הדרושים בתהליך ההכנה לתרגיל. 'ג'וניפר פלקון' היה אימון טוב לטיסה באנגלית", סיפר סא"ל נדב, מפקד טייסת "אבירי הזנב הכפול". "פערי השפה הם אולי האתגר המרכזי, כי ברמה הביצועית אנחנו טסים במגרש הביתי שלנו, בניגוד לצוות זר שצריך להתרגל למרחב אחר ולמרות זאת, החוקים השונים בחילות והשימוש בשפה שאינה שפת האם שלך יוצרים עומס. למדתי שהחיבור הנוצר בין האנשים בצבאות הוא לעיתים חזק יותר מזה הקיים בדרגים האסטרטגיים והוא זה שמחבר בין המדינות בצורה חזקה".

גם בבסיס עובדה כבר מתכוננים ונדמה שהתרגיל הנוכחי הוא "השקט שלפני הסערה", שכן מטוסים רבים ושונים עתידים לפקוד בקרוב את מסלולי הטיסה הללו. "התחלנו לדבר אנגלית בקשר חודשיים קודם והתאמנו בתוך המאמן לפיקוח טיסה על שידור באנגלית כדי שנדע להגיד את המילה הרלוונטית ביותר ברשת הקשר, גם לקראת התרגיל הנוכחי וגם לקראת 'בלו-פלאג'", אמרה סגן בר אל. "למגדל בעובדה יש שגרת פעילות מיוחדת. יכולים לחלוף שבועות ללא פריסות ושבועות בהם מגיעים לכאן עשרות מטוסים. הפקחים יודעים שברגע שמתחיל מטס הם צריכים להיות בדריכות שיא. אנחנו נפגשים עם כל כלי-הטיס של חיל-האוויר ופריסות מסוג כזה עושות לנו את השירות הצבאי".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

ינשופי קומנדו בקפריסין

בחודש יוני האחרון נערכה פריסה ראשונה מסוגה של מערך מסוקי הסער לקפריסין בשילוב חטיבת הקומנדו של צה"ל. להבדיל מאלפי הישראלים הפוקדים את האי לאחרונה, אתם יכולים להיות בטוחים שמה שהם עשו שם היה רחוק מאוד מחופשת "בטן גב"
האלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל-האוויר

זמן נורקין

כילד מעמק יזרעאל היה האלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל–האוויר, מביט אל המטוסים שהמריאו מבסיס רמת דוד וידע שיום אחד הוא ישב בקוקפיט של מטוס. אחרי 30 שנה בחיל–האוויר ועוד שנתיים באג"ת, הוא נכנס החודש לתפקיד מפקד החיל