בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 228 01/05/16
גליון חגיגי ליום העצמאות תשע"ו

אימון ביוון
הצוות האווירובטי
יום העצמאות תשע"ו

לגליון זה מצורף דגם להרכבה של מטוס ה-F-35

כתבות

מי האיש?

האם מפקד טייסת טוב חייב להיות טייס מצטיין? האם נכון לשלב בין קציני זרועות שונות? למי מיועד "מסלול כוכבים"? ומה חשוב יותר, קידום הארגון או רצון הפרט? ראש להק כוח האדם ואנשיו מסבירים על מורכבות תהליך האיוש בחיל–האוויר

דוד גרינוולד

ציור תלוי על אחד מארבעת קירות לשכתו של תא"ל דוד ברקי, ראש להק כוח האדם. במבט ראשון, נדמה שעפרון או מכחול דק הם אשר יצרו את דמות הציפור הנוסקת לשמיים, אך כמו בכל ציור טוב, מתברר שהסיפור האמתי נמצא דווקא בחלקים החסרים ולא בפרטים המוצגים לראווה. "הציור הזה נעשה על־ידי שפכטל", חושף תא"ל ברקי בחיוך. "כלי המשמש בדרך כלל לפעילות אחרת ולמרות זאת, תראה עד כמה התוצאה יפה. מכאן אפשר להבין דבר פשוט: כשעובדים בעדינות ובמחשבה, אפשר לעשות דברים נפלאים אפילו בעזרת כלים גסים ולכן התמונה הזו נמצאת כאן".

סיפורו של הציור הוא סיפורה של אמנות האיוש בחיל־האוויר. האופן הרגיש, הזהיר והמדויק בו השתמש האמן בכלי שברשותו כדי להגיע לתוצאה המרהיבה, הוא האופן בו נבנה הפסיפס האנושי המרכיב את אלפי אנשי הקבע המשרתים בחיל. עדינות היא המילה המנחה את להק כוח אדם ומחלקת הסגל והיא שעומדת לנגד עיניהם כשהם מאיישים מדי שנה מאות קצינים ונגדים למגוון רחב של תפקידים בחיל־האוויר.

הארגון, הפרט והמפקדים
"האתגר בתהליך האיוש הוא למצוא את נקודת האיזון בין שלוש צלעות עיקריות: צרכי הארגון, צרכי הפרט וצרכי המפקדים", מסביר רלכ"א. "בהקשר הארגון, אנחנו אחראים שהאנשים הכי טובים יגיעו לתפקידים המתאימים להם ויקדמו את החיל. בהקשר המפקדים, אנחנו אחראים לספק לכל מפקד את המשאבים כדי שיוכל לממש את משימותיו ואחד מאותם משאבים הם קצינים. ובהקשר הפרט, אנו רוצים לעזור לקצינים להגיע לתפקידים אליהם הם שואפים, כשכל אחד מהקצינים בחיל הוא עולם בפני עצמו בעל רצונות, חלומות וצרכים. יש הרבה מאוד סיבות לרצות תפקיד ספציפי ולא אחר".

שיקולי הקצינים עליהם מדבר תא"ל ברקי נעוצים במגוון רחב של תחומים: משפחה, נוחות או ראיית התפקיד כמקפצה לקראת תפקיד בכיר יותר. אחד נשוי לאישה העובדת במקום רחוק, כך שהמעבר בין הבסיסים יהיה לה קשה ולכן יעדיף תפקיד קרוב ולאחר משפחה שתעדיף מעבר לשיכון וישנם קצינים שמתחברים לבסיסים בהם שירתו כקצינים צעירים ואחרים המתחברים דווקא למפקדים מסוימים.

"בין כל אלה עלינו לאזן בין הראייה המערכתית של הארגון ולאייש את הקצינים הטובים במקומות שונים, בין רצון של מפקד שתמיד ירצה שכל הקצינים הטובים ביותר יהיו אצלו לבין הפרט שאולי אומר רגע, אני בכלל לא רוצה להיות כאן", מספר אל"ם נועם, ראש מחלקת הסגל בלהק כוח האדם. "הזכרנו רק מקרים מסוימים אבל כשאתה מתחיל עונת איוש, יש עשרות תפקידים הנפתחים וכך מתקבל פאזל מורכב מאוד שצריך להרכיב ביד רכה. הדבר החשוב בתהליך הוא אמון, שהמפקדים והקצינים המתמודדים יאמינו שכל איוש מתבצע ללא משוא פנים, בהסתכלות מערכתית ובהוגנות מרבית. שהפרט יידע שלא תמיד מקבלים את בקשתו, אבל תמיד דנים ומתייחסים אליה בדיון האיוש. שהשיקולים היחידים שלנו הם בתוך המשולש ולא משום טעם אחר".

טייס, מפקד וראש להק
מה הן התכונות הנדרשות מקצין שרוצה לטפס לתפקיד בכיר בחיל? התשובה מתחלקת למספר שלבים. ככל שהקצין צעיר יותר, כך יכולתו המקצועית היא הפרמטר העיקרי עליו מושם דגש וככל שהוא עולה בדרגות ומקבל לידיו חיילים וסמכויות, מתגבר משקלן של יכולות ניהול, הובלה וחשיבה מערכתית.

"האם מפקד טייסת חייב להיות טייס מעולה? התשובה היא כן, כי מפקד הטייסת מוביל את הלוחמים גם באוויר ולא יכול להיות שרמת הטיסה של המוביל לא תהיה טובה. גם קצין אחזקה חייב להיות איכותי מאוד ברמה המקצועית, משום שהוא מנחה את הקצינים והחיילים תחתיו ומקבל החלטות מקצועיות", מספר רלכ"א. "מצד שני, נבחנת גם היכולת הפיקודית והם צריכים לדעת להוביל חיילים, לטפל בהם, לקבוע נקודות ציון ולוודא שהצוות בפיקודם אכן מתקדם".

את תפקידי הליבה בעלי המשמעות המיוחדת, יאיישו בדרך כלל קצינים שהוכיחו את יכולותיהם ונחשבים לבעלי ותק ונסיון. "כשאנחנו מקימים מערכים חדשים, כמו לדוגמא טייסת F-35 ומטה מבצעי חדש, אנחנו רוצים שצוות ההקמה יהיה חזק ובעל נסיון. מפקד טייסת הקמה יעשה בה בדרך כלל את הקדנציה השנייה שלו וגם סמ"ט א' ומפקד הגף הטכני יגיעו אליה אחרי שהוכיחו את יכולותיהם להתמודד בסיטואציות מורכבות", אומר אל"ם נועם. "נרצה לאייש שם אנשים שהצליחו בתפקיד הראשון שלהם, בעלי חזון ויכולת ביצוע, שיהיו גם סמכות מקצועית חזקה וגם מנהלים טובים ושיוכלו לייצר סביבם צוות טוב".

ברוב המקרים, אותם קצינים המאיישים את תפקידי הליבה נכנסו למסלול מהיר לקידום כבר מגיל צעיר: "מסלול כוכבים" המיועד לקצינים החזקים ביותר. "ישנם בהחלט אנשי קבע בולטים שאנחנו רואים את הקידום שלהם מתחילת הדרך בתכנון של שנים קדימה. אין לנו הרבה כאלה, אבל לאותם קצינים אנחנו מנסים להתוות נתיב שיסייע להם בתפקיד הפיקודי הבכיר אותו אנחנו מייעדים להם בהמשך השירות. ב־99 אחוז מהמקרים הם אכן מוכיחים את עצמם ומטפסים למעלה", מספר תא"ל ברקי.

הכחולים שיוצאים החוצה
ישנן קבוצות נוספות בחיל הזוכות לקשב מיוחד מצד להק כוח אדם, למשל אנשי הטכנולוגיה של החיל, המהנדסים ומומחי המחשבים המביאים להישגים פורצי דרך בתחום הסייבר, הציוד והאמל"ח. את אותם בעלי מוחות מחודדים היכולים למצוא עבודה באזרחות בכל רגע, צריך להשאיר במדים.

"מה שמשאיר אנשים בשירות זה לא הצד החומרי. אני לא מזלזל, בטח לא בתקופה כזו בה שומעים על הקשיים הכלכליים של הצעירים במדינה, אבל אני חושב שהדבר המרכזי שמשאיר אותם היא ההבנה שהם עושים משהו גדול יותר מהם וחשוב מאוד למדינת ישראל", מספר סא"ל שי סעדון, ראש ענף סגל טכני במחלקת הסגל. "יש להם אתגר מקצועי ואחריות שרוב בני גילם לא מקבלים לידיים והם צוברים נסיון רב בתפקידיהם. על רקע התכניות החדשות לאנשי הקבע, האתגר שלנו יהיה להשאיר אותם".

גם נשים נמצאות בקבוצת חשיבות בחיל. "במקום שיש שני מועמדים שהרמה שלהם פחות או יותר שווה בפיקוד, במנהיגות ומקצועיות ואין לאף אחד מהם יתרון מכריע, אנחנו לוקחים בחשבון גם את הרצון לקדם נשים", אומר תא"ל ברקי. "זה בוודאי לא גורם מכריע ואין קידום בכוח, לא נאייש לתפקיד מועמדת פחות טובה ממועמד כדי להגיד שאנחנו מטפחים את האוכלוסייה הנשית, אבל זה נמצא במערכת השיקולים שלנו".

עקרון נוסף המלווה את מומחי האיוש הוא עקרון השילוביות: שליחת קציני החיל לתפקידים מחוץ לו, הן במטה הכללי והן בפיקודים וביחידות אחרות. "אני בעד ומדובר בנושא חשוב לחיל־האוויר. חשוב להגיד שברוב מהמקרים זה תומך ומסתדר עם המסלול המיועד לקצין ובחלק מהתפקידים פחות, אבל באופן כללי אנחנו שמחים שקצינים יוצאים החוצה מהחיל, כי כך הם יכולים לנסות להסביר בחוץ את ההוויה החיל־אווירית", מחייך רלכ"א, "אנחנו שמחים שהם חוזרים אלינו, כי ברוב המקרים הם חוזרים טובים יותר ומביאים פנימה את המטען שחוו בחוץ ועל־ידי כך משפרים אותנו. אנחנו מחויבים אליהם באופן מלא".

שומרי המסורת
בחיל־האוויר נותנים כבוד למסורת. במשך שנים התמנו למפקדי בסיסים מסוימים טייסי קרב, אך בשנים האחרונות חל שינוי בעמדה זו, כאשר גם נווטי קרב מונו למפקדי בסיסים בהם שוכנות טייסות קרב. "רוב בסיסי החיל הטרוגניים ונמצאים בהם מספר מערכים. אנחנו מנסים לאזן את הנהלת הבסיס כך שיהיה בה יהיה ייצוג לכל המערכים, מתוך ההבנה שכאשר נלקחת החלטה ניהולית רוחבית, חשוב שיהיה גורם שמביא את ההיבט המקצועי שהוא מכיר היטב", אומר אל"ם נועם.

תהליך האיוש מסתיים בדיון בו נקבע שיבוץ קצין לתפקיד חדש, אך התהליך עצמו, מדרגות סגן ועד תא"ל, יכול להימשך חודשים וראשיתו בהפצת התפקידים הנפתחים לאיוש למתמודדים ולמפקדיהם. בהמשך, לאחר צמצום מספר המועמדים, נערכים דיונים בין אנשי מחלקת הסגל, מפקדי המועמד שימסרו חוות דעת עליו והמפקד שעתיד לקלוט אותו. כל השלבים מתבצעים בשקיפות מלאה ולכן בתחילת כל עונת איוש מפורסמים "כללי המשחק", הנקראים גם מדיניות האיוש, בהם מפרטת מחלקת הסגל בין השאר את התפקידים הנפתחים, כמה זמן נדרש לשרת בהם ומה הנסיון המקצועי הדרוש ממנו.

כאמור, בדיון האיוש הסופי ממליצים אנשי לכ"א למנהל הדיון על הקצין המתאים ביותר ומקריאים את העדפות המועמד אותן כתב מבעוד מועד. סופו של הדיון הוא איוש הקצינים, כאשר איוש רס"נים נקבע על ידי ראש להק כוח האדם וקצינים בדרגת סא"ל ואל"ם מאוישים על ידי מפקד חיל־האוויר.

"ראש הדיון מחליט, לאחר שעבר תהליך ארוך מאוד של הסתכלות, הכנות ושיח. סביב השולחן נמצאים גם המפקד המוסר, המפקד הקולט ונציגות גדולה ובכירה שמציגה את כל הזוויות ומאפשרת ליושב בראש הדיון להחליט בצורה מאוזנת בין הפרט, המפקדים והארגון", מספר אל"ם נועם. "באופן טבעי, כשיש הרבה תפקידים והרבה אנשים, יש גם חילוקי דעות. הדברים לא תמיד עוברים חלק והמלצת המחלקה והלהק לא תמיד מתקבלת. יש דיון אמיתי ולעיתים קורה שאנחנו מסכמים ללכת לחשוב עם עצמנו עוד קצת ולערוך דיון חוזר".

בדיוק בשביל זה
לעיתים יש טעויות. במקרים בהם איושים אינם מצליחים והקצין הנבחר אינו מרוצה מתפקידו החדש או שהמערכת לא שבעת רצון מביצועיו, ניתן לקצר את התפקיד ובמקרים יוצאי דופן אף להעביר לתפקיד אחר.
"לשמחתי זה קורה לעיתים רחוקות, אבל זה יכול לקרות", מספר אל"ם נועם. "מצד שני, לפעמים טוב גם לקצין וגם למערכת וניתן להאריך תפקיד לארבע שנים ולפעמים גם יותר".

"אני יכול להגיד שלאורך כל ההיסטוריה שלי לא קיבלתי את התפקידים שרציתי. בכל דרגה היו מקומות שרציתי ונשלחתי דווקא לאחרים. בדיעבד אני שמח מאוד שעשיתי אותם והתקדמתי. אני מאושר מהשירות שלי", מסכם תא"ל ברקי. "אחרי שנכנסתי לתפקיד והכרתי את כל תהליכי האיוש גם בצה"ל וגם בגופים עסקיים וממשלתיים, אני יכול להגיד שאחד התהליכים הכי חזקים ואיכותיים באיוש כוח אדם במדינה נמצא בחיל־האוויר. יש דברים שאנחנו עושים שלא תמצא בחוץ. יש פרמטרים שונים, אנחנו ממליצים, משתפים את המועמד בדיון ועושים שיח רחב ופתוח בין המפקדים. כולם אומרים את שעל לבם ומאפשרים לראש הדיון להחליט אחרי שהוא שמע את כל הנתונים, השיקולים והרצונות. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

גיבורי המסלולים

את תפקידי הגיבורים בחיל–האוויר תופסים באופן מסורתי אנשי צוות האוויר, אך לאורך השנים התרחשו בחיל מספר סיפורי גבורה עלומים, בימי שגרה או בין הפגזים במלחמות, בהם מילאו תפקיד מרכזי דווקא צוותי הקרקע
תמונה שצילם איש צוות יווני בתוך מטוס קרב יווני בעת התרגיל

ברק יווני

מערך "ברק" (F–16C/D) השתתף בתרגיל רחב היקף שנערך ביוון יחד עם חיל–האוויר המקומי וחיל–האוויר האמריקאי. במשך כשבועיים תרגלו מטוסי קרב מהמדינות השונות מצבי לחימה מגוונים, תקפו מטרות בים וביבשה ולמדו זה מזה כיצד להתמודד עם בעיות לא מוכרות