בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 228 01/05/16
גליון חגיגי ליום העצמאות תשע"ו

אימון ביוון
הצוות האווירובטי
יום העצמאות תשע"ו

לגליון זה מצורף דגם להרכבה של מטוס ה-F-35

כתבות

חלוצים

פעם בכמה שנים זה קורה בחיל–האוויר: קליטת כלי–טיס והקמת טייסת חדשה שתפעיל אותו. לקראת נחיתת מטוסי "אדיר" (F–35I) בסוף השנה, מספר מפקד צוות ההקמה וגם מפקדי שני צוותי הקמה נוספים, על התהליך המשמעותי עליו פיקדו וגם על התוצאות

טליה יריב | צילום: לוקהיד מרטין וארכיון הבטאון

למקרה שביליתם בשנה האחרונה על הירח: בעוד מספר חודשים ינחת בבסיס נבטים זוג חמקנים ראשון שיפתח את עידן הדור החמישי של מטוסי הקרב בישראל, אך הרבה לפני כן כבר החל תהליך הקמת הטייסת שתפעיל את המטוס. נציגי טייסת "נשר הזהב" שתפעיל מטוסי "אדיר" (F-35I), טייסת "הפילים" שקלטה לפני שנתיים מטוסי "שמשון" (סופר הרקולס C-130J) וטייסת "הצרעה" שהפעילה ראשונה מסוקי "פתן" (אפאצ'י) מספרים איך מקימים טייסת שתהפוך מבצעית במהירות האפשרית.

מובילים
"המינוי תפס אותי כשאני מפקד על טייסת אחרת שנמצאת בתהליך סגירה ולכן נוצרה תחושת ניגודיות גדולה", מספר סא"ל יותם, מפקד צוות ההקמה של טייסת "אדיר". "הדבר הראשון עליו חשבתי היא הזכות הגדולה להוביל פרויקט בסדר גודל כזה ומיד לאחר מכן חשבתי: מי יהיה בצוות שלי? חוויתי שתי הקמות בחיל ולכן ידעתי ששותפים איכותיים לדרך יביאו דעה עצמית וקשת רחבה של רעיונות ומחשבות. ככל שתפתח יותר את מגוון הדעות, כך תהיינה ההחלטות שלך מדויקות יותר בתהליך החשוב הזה".

מסוק "פתן" (אפאצ'י) התארח בישראל כבר בשנת 1983 כחלק מבקשת היצרן לבחינתו בתנאי שטח בישראל. מסוק הקרב המתקדם הביא יכולות טיסה ותקיפה שלא היו למסוקי "צפע" (קוברה) של חיל־האוויר, בייחוד בתחומי הפעילות בתנאי חשיכה, שהייתה הכרחית בעיקר בפעילות בלבנון. לאחר שהוחלט על רכש המסוק, קיבל אל"ם (מיל') משה כהן, אשר פיקד באותן השנים על טייסת "צפע", את המינוי למפקד צוות ההקמה של טייסת "הצרעה" כטייסת "פתן".

"שמחתי מאוד לקבל מינוי שהוא שיא בקריירה של טייס", הוא נזכר. "השיא הוא גם החדשנות בהבאת כלי־טיס לחיל אבל בעיקר, היכולות של הכלי שהיוו עבורנו מהפכה. עם קוברה היינו מתאמצים לטוס בלילה וגם הגענו ליכולות טובות אבל עם אפאצ'י לא חשוב אם חושך או אור, לא משנה מזג־האוויר, הטיסה תמיד אפשרית והלילה נפתח בפנינו לטיסה ולתקיפה".

בין הכלום להכל
"החוויה הראשונה שלי כמפקד צוות ההקמה של הטייסת מתרחשת בחדר קטן בבסיס נבטים אותו הקצו לי ולמפקד גף נווטים לעתיד שהיה חבר גם הוא בצוות. אנחנו מסתכלים על החדר המבולגן, מחפשים דלי וסמרטוט, עושים ספונג'ה ומפנים הכל, מתיישבים על שולחן ריק ומתחילים לחשוב", מספר סא"ל אורי, מפקד צוות ההקמה של טייסת "הפילים" בעידן "שמשון" וכיום ראש ענף ארגון בלהק ראש המטה.

"הנקודה בה אני מסיים את תפקידי כמפקד הטייסת היא כשבליין עומדים שלושה מטוסים, אחרי שביצענו פעילות מבצעית, עברנו ביקורת כשירות מבצעית בהצלחה ויש טייסת עומדת ופועלת. באף אחד מהתפקידים שביצעתי בקריירה שלי לא הייתי חלק מתהליך כה משמעותי בתוך ארגון. השוני הגדול כל־כך בין היום הראשון, בו יושבים בחדר קטן ומדמיינים לבין הרגע בו אתה עוזב את התהליך ורואה שיש המשכיות והתפתחות, זו חווית היצירה המשמעותית ביותר שניתן לעבור".

תהליך קליטת כלי־טיס חדש בחיל־האוויר כולל בירוקרטיה רבה, דיונים והחלטות שמתחילות מרגע תכנון הקנייה ועד לאחר שהטייסת כבר פעילה. בדיונים הראשונים מתבצע איוש חברי צוות ההקמה של טייסת חדשה, לרוב על שם טייסת שנסגרה, בעלת תשתיות להפעלת המטוס, צוות אוויר וצוות טכני ולוגיסטי ובכלל יצירת ארגון חדש מאפס. "הפער בין הכלום להכל. זה מה שאנחנו עושים כאן עד נחיתת המטוסים", מסביר רס"ן אהוד, קצין הפרויקט בצוות הקמה "אדיר". "כשהגענו לכאן וקיבלנו את המשימה, לא היה כאן דבר ואנחנו יודעים שבעוד שנה צריכה להיות כאן טייסת פועלת ומתפקדת. זה מתחיל בדברים כמו חיבור טלפונים ואבזור המטבח ועד לקביעת נהלים ותכניות".

שלום כיתה א'
כדי לצבור ידע מספיק לקליטת כלי־טיס ותפעולו ויכולת להכשיר טייסים נוספים, עובר צוות ההקמה הסבה ארוכה במדינת היצרן. ההסבות נמשכות בדרך־כלל מספר חודשים וכוללות הדרכות קרקעיות תיאורטיות והדרכות מעשיות על המטוס או בטיסה. כאן נחשפים חברי הצוות לחדשנות וקפיצת המדרגה. "למידת מטוס חדש בסדר גודל שכזה, אחרי הרבה זמן בו לא למדתי מטוס חדש, היא חוויה מקצועית, מעניינת ומאתגרת", מודה סא"ל אורי. "כבר מהטיסה הראשונה בהסבות בארה"ב, הבנתי כי 'שמשון' הוא מטוס מדהים מכל הבחינות. אחרי ציפייה ארוכה ולמידה תיאורטית, הטיסה היא כל מה שחלמנו ודמיינו. הכל קורה לראשונה: פעם ראשונה שאתה טס, פעם ראשונה שאתה קולט חייל ולהבדיל, פעם ראשונה שיש אירוע בטיחות. אתה פוגש בדברים חדשים כל הזמן והדרך בה תטפל בהם משמעותית מאוד כי היא תשפיע על הפעם הבאה".

"'אפאצ'י' הוא סוג של דני דין, רואה ואינו נראה. הייתה חוויה מרתקת ללמוד על המסוק", נזכר אל"ם (מיל') כהן בהסבה ב־1990 באלבמה. "הלימוד דרש מאתנו לעשות קורס־טיס כמעט מחדש. ההטסה ביום הייתה קלה וטבעית מאוד אבל לרחף, הדבר הבסיסי ביותר שטייס מסוקים יודע לעשות, לא הצלחנו לבצע בלילה, בגלל התמונה השונה שמוצגת לטייס. לקח לנו זמן רב להתרגל לזה משום שסוג המידע שונה והתצוגה מופיעה מול עין אחת. ברגע ששלטנו במידע, הכל קרה בצורה פשוטה ויעילה בסיוע אנשי צבא ארה"ב".

שאלות ללא תשובות
חברי צוותי ההקמה בחיל־האוויר מהווים את מוקד הידע האיכותי ביותר בעקבות הלימוד האינטנסיבי של הפלטפורמה החדשה בארץ ובהסבות בחו"ל והם הראשונים שפוגשים ונוגעים במטוס החדש.

"בקליטת מטוסים קודמים בהם השתתפתי כמו 'סופה' (F-16I) היינו צריכים ללמוד מהאמריקאים איך לבצע בישראל. לעומת זאת, F-35 הוא מטוס מדור חמישי ומאופיין בחוסר ידע בגלל היותו חדש", מתאר רס"ן אהוד. "גם לאמריקאים המפעילים את המטוס כיום, אין תשובות לכמה מהשאלות ולכן אנחנו יושבים וחושבים, מוציאים לפועל דברים חדשים ובודקים מה ניתן לבצע בתיאום עם המטה".

"מהרגע בו המטוס מגיע לארץ, עולים חששות רבים ללא תשובה", מודה סא"ל אורי. "אנחנו לא יודעים איך יהיה לטוס על המטוס, איך הוא יגיב, כיצד להתמודד עם התקלות ותעלומות נוספות. ההתמודדות עם השאלות התקיימה כשהחלטנו למתוח את המטוס עד קצה גבול היכולת שלו, מה שדרש תעוזה ואומץ. לאף אחד בארץ אין תשובות לשאלות ואנחנו היחידים שיודעים כיצד להתמודד עם המטוס, לכן עלינו לענות בעצמנו. לקחנו את מה שלמדנו בהסבות בארה"ב והשתמשנו בו כבסיס לפיתוח תורת הלחימה ושיטת הטיסה, רצינו להתנתק מהתפיסות הישנות שלנו ולהבין שהמטוס חדש וטוב יותר. הפכנו את המטוס והיכולות שלו לישראליות, לפי צרכי חיל־האוויר ולפי מה שהוא מבצע".

מספקים מענה
כלי־הטיס החדישים החדשים חזקים וטובים מקודמיהם. "'פתן' הביא לחיל־האוויר יכולות חשובות בהן הוא משתמש גם היום", מצהיר אל"ם (מיל') כהן. "יכולות הטיסה והתקיפה בגובה נמוך בלילה היו לפני כן אבל מוגבלות מאוד והודות לאפאצ'י טיסה בחושך מרגישה כמעט כמו טיסת יום. יכולת הטיסה והתקיפה בלילה ובכל מזג־אוויר, היא תוספת גדולה ליכולות חיל־האוויר. יכולת נוספת אותה פיתחנו הייתה טיסה מבצעית וירי טילים בנוכחות מיכלי דלק חיצוניים. אנחנו היינו הראשונים, כי העדפנו למתוח את הגבולות כדי לנצל מאפיינים ויכולות עד תום. מספר חודשים לאחר מכן, במלחמת המפרץ הראשונה בעיראק, גם האמריקאים שיגרו טילים מהאפאצ'י בנוכחות מיכלי דלק חיצוניים".

F-35 מקבל תשומת לב ייחודית עוד לפני הגעתו, לטוב ולרע. "יש לקחת בפרופורציה כל מה שנאמר ביחס למטוס", מצהיר סא"ל יותם. "מתבקש שבפרויקט כה גדול ומשפיע יהיו תומכים ומתנגדים. אני אופטימי, כי אני יודע שיש לחיל־האוויר ולמדינה שלנו כוח אדם יצירתי, אמיץ ויוזם שיקח את המטוס ויביא אותו לתפוקה מבצעית שתהווה את המצפן להפעלת המטוס בעולם. אנחנו צריכים להיות יעילים וחדים כתער ויש לי תחושה שנדע להביא את המטוס בתהליך ארוך ומורכב להשגים מרשימים".

טייסת החלומות
מלבד קליטת המטוס בחיל ובטייסת צריך צוות ההקמה לקבוע את האופי, אנשי הטייסת, הסמל, הנהלים והקמת היסודות לטייסת החדשה.

"יש אמרה ידועה בקרב צוותי הקמה: "ה־DNA של הטייסת נמצא בקירות שלה, לכן אנחנו כאן כדי ליצוק אותם", מספר סא"ל יותם. "ברור לכולנו שאנו מקימים טייסת שתטיס 'אדיר' ותצטרך להביא אותו למיצוי המבצעי הטוב ביותר. יש דרכים רבות להגיע ליעד, הכוללות את אופי הטייסת והבסיס שלה. החלום שלי הוא שבעוד שנתיים הטייסת תהיה בתחילת דרכה, מתקדמת בקצב הנכון, בעלת הישגים מבצעיים ותוביל את שאר המדינות שקנו את המטוס בקליטתו והגעתו למבצעיות. אני רוצה שמי שידרוך בטייסת ישמע את הקירות 'מדברים' ויחוש את הקשר העמוק שבין התרבות הארגונית שלנו והדברים שחשובים לנו לתוצאה הסופית באוויר. רף גבוה ואופי ייחודי עליו נשענים מהרגע הראשון בתהליך. כך אני מתאר שיהיו התוצאות של הטייסים באוויר ואנו נימדד על כך ונקצור את פירות עבודתנו כיום רק בעוד שנים, הרבה אחרי שנמשיך הלאה".

"בטייסות קיימות הכל נמצא, האנייה כבדה ושטה עם הרגליה ועם מה שהיא יודעת", מסכם סא"ל אורי. "רק בהקמה ניתן לעשות שינויים גדולים ורפורמות בפרק זמן קצר יחד עם אנשים איכותיים שנמצאים בצוות, איתם בונים יש מאין החל מנוהל קליטת חייל חדש בטייסת ועד לבניית נוהל טיסה לביצוע משימה מבצעית. במובנים רבים הקמה היא הזדמנות לשים יסודות שאתה קובע ואת הדרך בה יתבצעו דברים. הקמה של טייסת היא יצירת חלום בו יש חלק לכל אחד מאנשי צוות ההקמה, כי אתה יכול ליצור כל מה שאתה מדמיין: ניתנים לך כל הכלים, המשאבים, הזמן, האנשים והמטוס. האתגר הגדול הוא לכוון מספיק גבוה וכשאתה מכוון גבוה, אתה גם פוגע ואם אתה מצליח נוצרת לך טייסת החלומות".

רוצים להמשיך לקרוא? לחצו כאן ורכשו מנוי לבטאון חיל-האוויר!

עוד באותו מדור

הפנתר הכחול

אין עוד טייסת בחיל–האוויר שאנשיה נמצאים שעות רבות במים. טייסת "מגיני המערב" פועלת באופן הדוק עם ספינות הטילים של חיל–הים ומתמחה באיסוף מידע ובניית תמונה ימית. 20 שנה מאז נכנסו מסוקי "דולפין" לשירות בטייסת, זה הזמן לקפוץ לים ולבדוק מה עושה טייס בהפלגה שנמשכת שבועיים

נפקד, נוכחת

שנים אחרי מלחמת יום–הכיפורים תהפוך תמי, אלמנתו של סא"ל אהוד שלח, להיות אלמנת חיל–האוויר הראשונה שתכהן כיו"ר ארגון יתומים ואלמנות צה"ל. בשיחה אישית היא מספרת על הכאב והגעגוע שלא שככו ועל החיוך שהיא נושאת תמיד על פניה. יום הזכרון תשע"ו